Daihatsu Sirion 2
Vroeger en nu
Vroeger waren Japanse auto's luxueuzer, betrouwbaarder en vooral goedkoper dan de Europese auto's die de markt toen domineerden. Nu de Japanse merken de markt hebben veroverd, weten ze steeds beter wat hun product waard is met als gevolg gepeperde prijskaartjes voor de nieuwste modellen. Zeker in de compacte klasse is groter, sneller en vooral duurder niet altijd gewenst. De Daihatsu Sirion 2 moet daarom alle sterke punten bieden van een moderne compacte Japanner, tegen een ouderwetse prijs. Is dat gelukt?
De Daihatsu Sirion 2 gaat een stapje verder dan gemiddeld op het gebied van binnenruimte; met name achterin. Ook de rijeigenschappen zijn helemaal van deze tijd, alleen de prijs is ouderwets laag.
Plus
- Nette prijs
- Verbluffend ruim (vooral achterin)
- Zeer zuinig
Min
- Verwarming komt kracht te kort
- Kan stiller
- Matige klank fabrieksradio
Conclusie
In de stortvloed van nieuwe compacte Japanners die dit jaar op stapel staat, weet de Sirion 2 zich positief te onderscheiden. De Sirion 2 gaat een stapje verder dan alle concurrenten op het gebied van binnenruimte; met name achterin. Ook de rijeigenschappen zijn helemaal van deze tijd met een prima wegligging en dito prestaties.
Bijna ouderwets is de prijs. Omdat de grootste kosten nog altijd in de kilometerprijs zitten, begint de Sirion 2 met een bescheiden brandstofverbruik. Daarbij komt de inmiddels befaamde Japanse betrouwbaarheid. Die wordt niet alleen geroemd door respondenten van de Autozine auto-enquête, maar is ook bewezen in onze absoluut probleemloze duurtest met de Daihatsu Cuore.
Gezien het motorvermogen, de uitrusting en vooral het veiligheidsniveau is de prijs bijna vooroorlogs. Alleen Koreaanse auto's bieden een nog gunstigere prijs/prestatie verhouding. Daarbij bestaat echter een goede kans dat de geringe restwaarde de eigenaar later letterlijk en figuurlijk duur komt te staan als het ooit op inruilen aankomt. Daihatsu kent dat probleem niet en daarom mag ook de Sirion 2 straks rekenen op een prima inruilprijs. Deze nieuwkomer kijkt daarmee niet alleen naar het heden en verleden, maar zelfs naar de toekomst!
Daihatsu Sirion 159 auto occasions, nieuw en tweedehands aanbod
86.196 km - 2008 € 2.499,-
159.309 km - 2006 € 2.150,-
181.395 km - 2005 € 1.990,-
223.006 km - 2005 € 1.450,-
202.213 km - 2007 € 1.950,-
190.197 km - 2008 € 2.750,-
151.561 km - 2000 € 950,-
117.393 km - 2006 € 3.500,-
162.719 km - 2007 € 2.949,-
90.200 km - 2008 € 2.799,-
206.432 km - 2006 € 1.450,-
108.575 km - 2005 € 2.650,-
173.887 km - 2004 € 1.650,-
140.773 km - 2005 € 1.250,-
206.720 km - 2008 € 2.250,-
230.116 km - 2005 € 1.799,-
287.545 km - 2006 € 1.499,-
220.016 km - 2008 € 2.499,-
164.732 km - 2007 € 2.950,-
171.833 km - 2006 € 2.750,-
91.289 km - 2008 € 4.250,-
78.563 km - 2006 € 3.950,-
208.101 km - 2007 € 2.350,-
197.446 km - 2008 € 2.495,-
114.673 km - 2010 € 3.945,-