Audi Q7
Van twee walletjes eten
Audi biedt twee SUV's aan in het topsegment. De Q7 is een grote, luxe SUV die zich ook leent voor terreinrijden. De Q8 is minstens zo royaal bemeten en rijk uitgerust, maar legt de nadruk op sportiviteit en elegantie. Als het om motoren gaat, dan is er minder keuze. Vanwege de hoge belasting op CO2-uitstoot is de dieselmotor vrijwel altijd de logische keuze. Daar komt nu verandering in met de komst van de Q7 plugin-hybrid (PHEV). Maak kennis met de "Audi Q7 55 TFSI e".
De Audi Q7 55 TFSI e belooft dankzij hybride-aandrijving het beste van 2 werelden. In de praktijk laat het samenspel tussen de 2 motoren echter te wensen over en draait het vooral om belastingvoordeel
Plus
- zeer ruim
- extreem stil
- uiterst comfortabel
Min
- hoofdsteunen van kuipstoelen te laag
- elektromotor te licht
- voelt zeer zwaar
Conclusie
Op papier wint de "55 TFSI e" het van alle andere uitvoeringen van de Audi Q7. Alleen de e-tron is met de lagere aanschafprijs, lagere kilometerprijs en hogerere prestatiesniveau een verstandigere keuze. In de praktijk is er echter veel meer dan alleen koude cijfers. Het verschil zit in het karakter!
De Audi e-tron is een crossover en veruit het meest vooruitstrevende model van Audi. De Q7 daarentegen is een traditionele SUV met koninklijke proporties, overweldigende binnenruimte en (met de juiste opties) overdadige luxe. Terwijl de Q7 met dieselmotor traditioneel machtig is, probeert de plug-inhybrid het beste van beide te combineren. In de praktijk is dat echter maar matig gelukt. In de elektrische modus ontbreekt het de Q7 aan daadkracht en nodigt daarom nauwelijks tot tot frequent elektrisch rijden (en laden). De zescilinder benzinemotor is minstens even stil, maar veel sterker en levendiger.
Het belangrijkste voordeel van deze plug-inhybrid is daarom vooral het belastingvoordeel in de vorm van een lagere aanschafprijs. Daarmee biedt deze hybride niet het beste van twee werelden, maar eet in plaats daarvan vooral van twee walletjes.
Audi Q7 318 auto occasions, nieuw en tweedehands aanbod
28.353 km - 2023 € 82.900,- incl. BTW
2024 € 104.900,- incl. BTW
123.478 km - 2018 € 38.899,-
44.939 km - 2020 € 79.900,- incl. BTW
84.364 km - 2019 € 46.995,-
99.646 km - 2017 € 34.990,-
€ 92.490,- incl. BTW
88.800 km - 2018 € 44.990,- incl. BTW
103.594 km - 2018 € 35.050,- incl. BTW
€ 103.654,- incl. BTW
€ 104.671,- incl. BTW
30.215 km - 2021 € 52.500,-
169.500 km - 2017 € 45.500,-
256.000 km - 2010 € 12.500,-
€ 111.500,-
85.000 km - 2017 € 52.900,-
16.893 km - 2022 € 107.995,-
140.000 km - 2017 € 52.450,-
110.000 km - 2016 € 46.990,-
182.783 km - 2016 € 30.990,-
57.770 km - 2020 € 67.950,- incl. BTW
187.366 km - 2015 n.o.t.k.
75.301 km - 2020 € 84.950,-
179.138 km - 2015 € 37.456,-
55.295 km - 2021 € 77.900,- incl. BTW