Publicatiedatum: 14 januari 2016
Fiat 500L
Autotest

Fiat 500L

Veelzijdige familievriend

Autotest - Het is een hele mond vol, maar dit is de "Fiat 500L 1.4 T-Jet BiFuel Trekking". We kunnen natuurlijk al deze afkortingen en vaktermen gaan verklaren, maar het is misschien makkelijk om het te vertalen als: "een veelzijdige gezinsauto die lekker goedkoop rijdt". Nieuwsgierig geworden? Lees dan verder.

Wie Fiat denkt, denkt "500". En daar maken ze bij de Italiaanse fabrikant maar wat graag gebruik van! Daarom is de moderne Fiat 500 er in alle soorten en maten. De 500L is de "large" variant en gaat de concurrentie aan met compacte MPV's (Multi Purpose Vehicles) zoals de Ford C-Max, Toyota Verso S en Kia Venga.

De onderscheidende factor van deze Fiat is, uiteraard, het uiterlijk. Recht van voren gezien heeft de 500L hetzelfde innemende gezicht als de originele Fiat 500 uit de jaren '60. Van de zij- of de achterkant gezien zijn de proporties van het origineel ver te zoeken, maar origineel is het zeker.

Fiat 500L

Om zich nog meer te onderscheiden, is de testauto een "Trekking"-uitvoering. Deze avontuurlijke uitvoering wordt onder andere gekenmerkt door bodembescherming die zichtbaar doorloopt tot in de extra robuuste bumpers. Het gebruikelijke chroom is verruild voor geborsteld aluminum. Om de 500L ook echt bruikbaar te maken in het terrein, is de bodemvrijheid met 2 cm vergroot en staat de auto op "modder en sneeuw" banden met een imposant profiel.

Ruimte

Ook binnenin is de 500L anders dan anders met vrolijke, bijna organische vormen. De "schakelknots" in plaats van een beschaafde versnellingshendel is even wennen, maar het staat wederom erg leuk!

Fiat 500L
Fiat 500L

De originele vormgeving gaat niet ten koste van de binnenruimte. De hoofdruimte is bovengemiddeld goed, de beenruimte gemiddeld goed. Dat geldt niet alleen voor de ruimte voorin, maar ook achterin. Let op dat de "vliegtuigtafeltjes" hinderlijk tegen de knieen van de achterpassagiers kunnen drukken.

De kofferruimte is beduidend groter (343 liter, uitbreidbaar tot 1.310 liter) dan die van een standaard Fiat 500, maar blijft helaas achter bij die van soortgelijke auto's van andere merken. Een eventuele LPG-tank wordt in de ruimte voor het reservewiel gebouwd en neemt dus geen bagrageruimte in beslag.

Viercilinder

Fiat is apetrots op de "TwinAir" tweecilinder motor die op papier fraaie verbruikscijfers met prima prestaties combineert. Dat lage verbruik is in de praktijk echter alleen met kunst en vliegwerk haalbaar (constante snelheid van ongeveer 90 km/u aanhouden, zeer laag in de toeren rijden). Bovendien doet het twee-cilinder geluid afbreuk aan het comfort.

Fiat 500L

Daarom is de 500(L) voortaan ook leverbaar met een meer traditionele viercilinder motor met een inhoud van 1.4 liter. Vanaf het moment dat de sleutel wordt omgedraaid is het verschil merkbaar! De viercilinder loopt niet alleen rustiger, maar bouwt het vermogen ook vanaf een lager toerental geleidelijker op, waardoor de hele auto een meer volwassen gevoel geeft.

Fiat 500L

Het verbruik volgens fabrieksopgave bedraagt 1 op 11 en dat is een stuk hoger dan de fraaie 1 op 19.6 van de tweecilinder. Dit verschil wordt niet alleen verklaard door de twee extra cilinders, maar vooral door het feit dat deze "T-Jet" op LPG rijdt en daarmee zijn de verbruikscijfers van nature al minder gunstig.

De samenstelling van de uitlaatgassen van een auto op LPG zijn echter minder schadelijk, waardoor de J-Jet per saldo minder belastend is voor het milieu. Daarbij zijn de kosten per kilometer zeer laag. Tijdens de testperiode kon steeds een kleine 400 km op een tank LPG worden gereden, waarna welgeteld 12 euro moest worden afgerekend voor een volle tank!

Fiat 500L

Weggedrag

De 500L is niet alleen in naam familie van de Fiat 500, de beide auto's delen ook hetzelfde karakter. Vanwege de hoge bouw (hoog zwaartepunt) en het hogere gewicht is de 500L niet zo dynamisch als een gewone Fiat 500. Echter, voor een auto als deze is het weggedrag opmerkelijk goed. Het onderstel is relatief stug, zodat de bestuurder gemakkelijk communiceert met het mechaniek. Tegelijkertijd zorgt dit ervoor dat de 500L ook een goed weggedrag heeft bij volle belading.

Opnieuw biedt de Trekking-uitvoering extra mogelijkheden. Door "Traction+" in te schakelen wordt de tractiecontrole zo aangepast dat de 500L zich ook in (licht) terrein weet te redden. Handig voor bijvoorbeeld een fotosessie op een braakliggend terrein met een mooi uitzicht op de stad...

Fiat 500L

Conclusie

De "Fiat 500L 1.4 T-Jet Trekking" is de veelzijdige familievriend van Fiat. Het uiterlijk van de 500L is geïnspireerd op dat van de originele Fiat 500. Helaas zijn de gelijkenissen ver te zoeken, maar feit blijft dat de auto er heel wat origineler uitziet dan even ruime gezinsauto's van andere merken. In de "Trekking"-uitvoering biedt de 500L zelfs een avontuurlijk tintje. Dit gaat dankzij "Traction+" verder dan alleen een stoere aankleding.

Naast de bekende twee-cilinder "TwinAir"-motor, is de 500L voortaan ook leverbaar met een 1.4 liter "T-Jet" viercilinder motor. Deze viercilinder biedt niet alleen betere prestaties en meer comfort dan de tweecilinder, maar kan ook worden gebruikt op LPG. Op die manier is de 500L niet alleen heel veelzijdig, maar ook nog eens voordelig in gebruik.

plus
  • Prima weggedrag
  • Ruim en praktisch
  • Voordelig rijden op LPG
min
  • Harde hoofdsteunen voorin
  • Onhandige schaalverdeling snelheidsmeter
  • Vliegtuigtafeltjes drukken hinderlijk tegen bovenbenen achterpassagiers