Publicatiedatum: 6 juli 2005
Nissan 350Z
Rij-impressie

Nissan 350Z

Asfaltridder

Rij-impressie - Ooit werden computerspellen gebaseerd op films. Maar gaandeweg zijn de rollen omgedraaid. Lara Croft's Tombraider is het bekendste voorbeeld van een film naar aanleiding van een computerspel. Ook ringtones werden ooit afgeleid van bestaande liedjes, terwijl muzikanten nu speciaal nummers opnemen als beltoon. Autozine ging zelfs een stap verder en begon als Internet- magazine, zonder ooit op papier uit te komen. Nu maakt Nissan een auto naar het voorbeeld van een computerspel. De Nissan 350 Z is in een speciale GT4-editie leverbaar naar de raceauto in het Playstation spel "Gran Turismo 4".

De auto waarmee in het computerspel kan worden gereden is knalgeel. Daarom is ook dit speciale exemplaar ter gelegenheid van het nieuwe spel uitgevoerd in die kleur. Daarmee valt de auto op z'n zachtst gezegd behoorlijk op. In het verkeer kijken automobilisten, fietsers en voetgangers de gele testauto met een in het geel geklede testrijder na.

Nissan 350Z

En niet alleen het uiterlijk trekt de aandacht. Nissan heeft de 350 Z voorzien van een haast intimiderend uitlaatgeluid dat niets te raden laat over het motorvermogen.

GT4

Want juist de motor is aangepast in deze speciale GT4-uitvoering. Alhoewel het voor de hand lag om een auto die is gebaseerd op een computerspel vol te stoppen met allerhande elektronische extra's, heeft Nissan op dit gebied weinig aangepast. Voor de GT4 geen G-kracht meter en zelfs geen mp3 speler. Ook een licht- of regensensor hoort niet bij de standaarduitrusting.

Nissan 350Z

In plaats daarvan ging alle aandacht naar de 3,5 liter metende zescilinder in het vooronder. Alle onderdelen zijn nog eens onder de loep genomen en waar mogelijk fijngeregeld, bijgeslepen en getuned. Het gevolg is dat de interne wrijving van de motor belangrijk is afgenomen. Als de bewegende delen soepeler draaien, wordt daarmee als vanzelf vermogenswinst geboekt. Daarbij is ook het luchtfilter aangepast, om de verbranding te verbeteren.

Al deze aanpassingen maakten het mogelijk het toerengebied uit te breiden naar 7.000 toeren per minuut (was 6.600), waarmee uiteindelijk 20 pk meer voor handen kwam. Het totaal bedraagt nu een koele 300.

„Iedere bocht kan minimaal dubbel zo hard worden genomen als het verkeersbord met de adviessnelheid suggereert“

Nissan loopt er niet mee te koop, maar wie de specificaties goed bestudeert komt er achter dat het maximum koppel tegelijkertijd daalde met 10 Nm. Meer paardenkrachten en minder Newtonmeters betekent dat de GT4 wel levendiger en agressiever, maar nauwelijks sneller dan de gewone versie is.

Nissan 350Z
Nissan 350Z

In de praktijk is de GT4 vooral geraffineerder geworden. Zoals de naam van het computerspel al aangeeft is de "Gran Turismo 4" minder raceauto en meer een uiterst sportieve toerauto geworden. De lichtere loop komt terug in een rustiger en stiller lopende krachtbron. De machtige rauwe brul is ingeruild voor een meer gecontroleerd techno geluid dat een buitenstaander desondanks nog steeds de koude rillingen op het lijf kan bezorgen.

Wegligging

Toch is het echte spektakel van deze en iedere Nissan 350 Z het weggedrag. De exemplaren die voor de Europese markt zijn bestemd, hebben een heel ander karakter dan de Amerikaanse auto's. De Europese 350 Z was al spijkerhard geveerd, de GT4 is nog neutraler dankzij grotere velgen. Dat maakt de wielen stijver en het weggedrag nog communicatiever. De wegligging is kortweg fenomenaal. Iedere bocht kan minimaal dubbel zo hard worden genomen als het verkeersbord met de adviessnelheid suggereert. Dan nog geeft het onderstel geen krimp.

Wanneer de grens nadert, is goed te voelen dat alleen de achterkant een stap naar buiten zal zetten. De voorwielen blijven de ingezette koers altijd verbeten volgen. Dat is niet alleen te danken aan het uitgebalanceerde onderstel, maar ook aan de perfecte gewichtsverdeling over de voor- en achterwielen. Mede daarom is de 350 Z ook in de regen prima hanteerbaar, alhoewel het lampje van de tractiecontrole dan iets vaker in actie komt.

De combinatie van uitmuntende handelbaarheid en een zo mogelijk nog levendigere reactie op het gaspedaal (sterk afhankelijk van het getankte merk benzine!) maken de 350 Z GT4 de ultieme Nissan van dit moment. Daar kan geen spelcomputer, thuisbioscoop of virtuele racebaan tegenop. Het enige verschil: wie een virtuele Nissan tegen de vangrail parkeert krijgt direct een nieuwe. De 350 Z GT4 is lastiger te vervangen: hiervan komen slechts 700 exemplaren naar Europa.

Nissan 350Z

Conclusie

De Nissan 350 Z was de bruutste en puurste sportwagen in z'n klasse en is dat in GT4-uitvoering nog steeds. Maar ondanks de agressieve verschijning is deze speciale editie niet merkbaar sneller. De modificaties hebben de auto juist minder rauw gemaakt en geven deze coupé meer raffinement wat het dagelijks leven aangenamer maakt. Daarbij biedt de 350 Z opvallend veel hoofdruimte en bagageruimte voor een coupé. Als alle remmen los mogen is deze asfaltridder in de extremen nog sneller dan de gewone versie. Daar kan geen computerspel aan tippen, maar het is een prima inspiratiebron.

plus
  • Sublieme wegligging
  • Veel binnenruimte voor een coupe
  • De bruutste stuurmansauto in z'n klasse
min
  • Voelt groot en massief
  • Lastig te overzien bij achteruit inparkeren
  • Alleen mechanische aanpassingen, geen gadgets