Publicatiedatum: 4 juni 2009
Peugeot 206 plus
Autotest

Peugeot 206 plus

Scherp rekenwerk

Autotest - Een test van de Peugeot 206? Die is toch al jaren geleden opgevolgd door de 207? Ja, dat klopt. Maar... de 206 bleef desondanks in productie. Sterker nog, de 206 is gefacelift en heeft nu dezelfde scherpe uitstraling als de allernieuwste Peugeots. Daarom is deze oude bekende onder de naam "206+" nu terug op de markt als budgetmodel. Is het een goed idee om nu een 206+ te kopen, of is het verstandiger om door te sparen voor een 207?

Het verhaal van de Peugeot 206+ begint in Zuid-Amerika. Daar wordt de 206 sinds jaar en dag geproduceerd. Door de grote vraag naar de auto op de lokale markt werd de productie onverminderd voortgezet, ook nadat de opvolger (de 207) in Europa op de markt verscheen. Sterker nog: de Zuid-Amerikaanse producent nam het initiatief om de 206 van hetzelfde moderne front te voorzien als de 207 en daarmee was het succes van de 206 helemaal niet meer te stoppen.

Peugeot 206 plus

Plus

Nu brengt Peugeot die moderne incarnatie van de 206 naar Europa onder de naam "206+". De auto is namelijk een stuk voordeliger dan de 207 en ruimer dan de 107. Met andere woorden: er was ruimte in het aanbod voor een extra ruim, maar voordelig geprijsd model.

Peugeot 206 plus
Peugeot 206 plus

En inderdaad, wie de prijslijsten er op naslaat ziet dat de 206+ een scherp aanbod is. Voor de prijs van het hier gereden instapmodel bieden andere merken alleen echte miniatuurtjes, terwijl de 206+ een compacte middenklasser is.

Bovendien is niet alleen de buitenkant van de auto gemoderniseerd, ook het dashboard is deels gelijk aan dat van de nieuwste Peugeots. Daarna houdt de gelijkenis echter op. Voor deze rijtest is de basisuitvoering van de 206+ ingezet en die heeft een karige uitrusting. Stuurbekrachtiging, een toerenteller, elektrisch bedienbare zijruiten en centrale portiervergrendeling zijn standaard. Een radio, airconditioning of een verbruiksmeter behoren niet tot de standaarduitrusting.

Bovendien zijn veel zaken simpel uitgevoerd. De genoemde centrale portiervergrendeling heeft geen afstandsbediening. De achterbank is slechts in één deel (en met een omslachtige procedure) neerklapbaar. Ook heeft de achterbank geen hoofdsteunen. De buitenspiegels worden niet elektrisch, maar handmatig versteld (wat vooral lastig is bij de rechterspiegel). Als het gaat om veiligheid zijn ABS en twee airbags standaard, een elektronisch stabiliteitssysteem of meer airbags zijn niet leverbaar.

Peugeot 206 plus

Kwaliteit

Belangrijker is echter het gevoel dat de 206+ geeft. De afwerkingskwaliteit is duidelijk niet meer van deze tijd. De hele auto voelt daarom minder solide dan bijvoorbeeld de 207.

Daar staat tegenover dat de ruimte voorin prima is, ook lange bestuurders zitten royaal. En dat is het belangrijkste pluspunt van de 206+: deze auto biedt de ruimte van een compacte middenklasser tegen de prijs van een miniatuurtje. Met andere woorden: per strekkende meter is de 206+ zeer gunstig geprijsd.

Rijden

Zoiets geldt ook voor de rijeigenschappen. Kleine auto's hebben van nature een minder rustig en stabiel weggedrag, wat vooral op de lange afstand vermoeiend kan zijn. De 206 heeft een meer volwassen weggedrag en geeft een groter gevoel van veiligheid. In de loop der jaren is de 206 steeds verder verfijnd, zodat de auto nu een onderstel heeft dat voldoende comfort biedt en tegelijkertijd toch een verdienstelijke wegligging garandeert.

Peugeot 206 plus

Het comfort is goed, maar wordt helaas verstoord door de nadrukkelijk aanwezige rolgeluiden van de (Goodyear) banden. De geluiden van de motor en rijwind zijn juist gering.

„De Peugeot 207 is en blijft zonder enige twijfel beter dan de 206+“

Motor

Alhoewel de 206+ zeker niet de enige compacte middenklasser met de prijs van een klein stadsautootje is, is de 206+ wel een van de weinige auto's met een zeer lichte motor. Terwijl de tegenstrevers van een 1.2 of 1.4 liter motor worden voorzien, volstaat Peugeot met slechts 1.1 liter (60 pk / 94 Nm).

Daarmee is de 206+ bepaald geen strepentrekker, maar het voldoet precies. De auto komt probleemloos mee met het overige verkeer. Met name in de stad voldoet deze basismotor prima en presteert de 206+ zelfs alsof er een iets zwaardere motor in het vooronder ligt.

Peugeot 206 plus

Alleen op de snelweg is merkbaar dat dit de lichtst leverbare krachtbron is. Een tussenacceleratie van bijvoorbeeld 100 naar 120 km/u vraagt het nodige geduld. Omdat de krachtbron echter nooit luidruchtig wordt, geeft de auto toch niet het gevoel dat de 206+ is ondergemotoriseerd.

Het belangrijkste voordeel van de 1.1 liter motor is natuurlijk het lage verbruik. Peugeot belooft een gemiddeld verbruik van 1 op 16,9. De testrit over ongeveer 500 km kwam zelfs uit op een gemiddelde van 1 op 19! Simpel rekenwerk levert het bewijs: de Peugeot 206+ is niet alleen voordelig in aanschaf, maar ook in gebruik.

Peugeot 206 plus

Conclusie

Bij Peugeot draait het allemaal om de cijfertjes. De Peugeot 207 volgde de 206 op. Maar nu is de 206 terug als budgetmodel onder de naam "206+". De Peugeot 207 is en blijft zonder enige twijfel beter dan de 206+. De opvolger voelt meer solide, is stiller, heeft een betere wegligging, beschikt over een modernere uitrusting en is met name veiliger.

Maar enig rekenwerk leert dat de 206+ wel degelijk een interessant aanbod vormt. Met name de hier gereden basisuitvoering biedt een gunstige prijs/prestatie verhouding. Voor de prijs van deze "206+ 1.1 XR" bieden veel andere merken alleen miniatuurtjes. Omdat de 206+ groter is, is de auto stabieler en daardoor ook comfortabeler. Bovendien biedt de 206+ voorin volop ruimte (de ruimte achterin is matig) en de kofferruimte is royaal bemeten.

Terwijl andere auto's met eenzelfde formaat vaak zwaarder zijn gemotoriseerd, kiest Peugeot voor een lichte motor die toch prima presteert en bovendien nog voordeliger is in het gebruik.

plus
  • Zeer ruim
  • Scherpe prijs
  • Nette prestaties, laag verbruik
min
  • Veel rijgeluiden
  • Karige uitrusting
  • Voelt minder solide dan Peugeot 207