Publicatiedatum: 18 februari 2009
Seat Exeo
Autotest

Seat Exeo

Salon-rebel

Autotest - Wat krijg je als je een rebel en een brave huisvader met elkaar kruist? Een dertiger! Deze groep zit nog vol idealen en dromen, maar heeft inmiddels ook een carrière en een hypotheek. Speciaal voor hen is er nu de Exeo: een keurige sedan, die toch het speelse en eigenzinnige karakter van een Seat zou hebben.

Het moet gezegd worden: de Exeo kijkt met een vastberaden blik de wereld in. Dit mag dan een vierdeurs sedan zijn, dankzij "Arrow Design" heeft ook dit zakelijke model hetzelfde karaktervolle gezicht als de andere nieuwe Seat-modellen.

Een goed begin is het halve werk

Alhoewel de testrit aanvangt onder de brandende Spaanse zon, is het bij het plaatsnemen in de Exeo toch opmerkelijk koel. Dat komt omdat Seat een nieuwe invulling geeft aan de term "zonnedak". Op het dak zijn namelijk zonnepanelen te vinden en de energie daarvan wordt gebruikt om de auto te koelen, ook als deze is geparkeerd.

Seat Exeo
Seat Exeo

En dat is niet het enige goede begin, want Seat had nog een slim idee. Technisch gezien is de Exeo gebaseerd op de vorige generatie van de Audi A4. Hiervoor zijn alle machines van de Audi-fabriek getransporteerd naar het hoofdkwartier van Seat in Spanje. Door gebruik te maken van een bestaand ontwerp, kan de prijs aangenaam laag worden gehouden en biedt Seat toch bewezen kwaliteit.

Het interieur is dan ook bijna even strak en steriel als bij Audi, zij het dat alle logo's zorgvuldig zijn vervangen. Dankzij kenmerkende elementen als het stuurwiel, is de Exeo ook binnenin herkenbaar als een Seat. Wie de Audi A4 kent, ziet dat de rest van het interieur vrijwel ongewijzigd is overgenomen.

Dat betekent ook dat de ruimte op de achterbank matig is. Daarnaast kent de Exeo enkele ergonomische missers: zo zit de armsteun tussen de voorstoelen hinderlijk in de weg bij het schakelen. De handrem kan pas worden aangetrokken als de armsteun is weggeklapt.

Uitrusting

De klank van het standaard aanwezige audiosysteem is matig. De bediening van het optionele audio-, navigatie- en communicatiesysteem (bij Audi bekend als "MMI") is voor verbetering vatbaar. Mede daarom belooft Seat dat het binnen enkele maanden na introductie een eigen navigatiesysteem zal aanbieden.

De sfeer in het interieur is afhankelijk van het uitrustingsniveau. De "Style"-uitvoering is kunstmatig chique met een bruin interieur (dit is geen smaakvol crème of beige, maar ordinair bruin) met onmiskenbaar nephout. De gebruikte materialen vertonen al snel gebruikssporen, want de hagelnieuwe testauto ziet er uit alsof deze er al vele zware jaren op heeft zitten.

Seat Exeo

Zowel de "Reference" (basisuitvoering) als de "Sport" uitvoering zijn voorzien van een strak zwart interieur. Hiermee weet de Exeo juist wel te overtuigen als kwaliteitsproduct.

Seat Exeo

Benzinemotor

Eerst is gereden met de "2.0 TSI" benzinemotor. Met deze sterkste motor uit het leveringsprogramma zou de Exeo zich moeten kunnen bewijzen als strijdlustige rebel. Maar in plaats daarvan is de 200 pk / 280 Nm sterke turbomotor uiterst beschaafd en terughoudend. De Exeo voelt met deze krachtbron absoluut niet uitdagend, maar juist zwaarlijvig en onwillig.

Alleen wanneer de naald van de toerenteller onverbiddelijk tot in het rode gebied van de schaalverdeling wordt gejaagd, is de Exeo TSI ronduit giftig en zijn de prestaties prima.

Seat Exeo

Dieselmotor

De dieselmotoren geven een veel positievere indruk. Ongeacht het toerental is altijd volop trekkracht voor handen. Daarom voelt de Exeo diesel vanaf het eerste moment levendig en gewillig, zoals van een Seat mag worden verwacht. In de praktijk is het verschil tussen de 140 pk en 170 pk sterke dieselmotor gering. Alleen wanneer het uiterste wordt gevraagd, bijt de sterkste variant iets beter door.

De dieselmotoren zijn opmerkelijk zuinig. Zelfs wanneer stevig wordt doorgereden met de 170 pk sterke diesel, kost dit slechts 6,7 liter per 100 km (fabrieksopgave 5,8 liter / 100 km).

Sturen

De Exeo wordt aangeboden met standaard- of sportonderstel. Het verschil tussen beide is duidelijk merkbaar en tekenend voor het karakter van de auto. Met het standaardonderstel (in Seat-termen ook wel "Comfort" genoemd) is de Exeo een goede, maar weinig opmerkelijk sturende kilometervreter.

Het sportonderstel is duidelijk steviger geveerd (voor 30%, achter 25% stuggere dempers) en is 20 mm verlaagd. Hiermee stuurt de Exeo strakker en voelt de hele auto lichtvoetiger en dynamischer. Vooral op een bochtig parcours komt de Exeo hiermee tot leven en is ook deze zakelijke sedan een onmiskenbare Seat!

Seat Exeo

Conclusie

Seat stond voor een moeilijke taak: maak een degelijke vierdeurs sedan die tegelijkertijd toch eigenzinnig en voordelig is. Door gebruik te maken van een bestaand ontwerp, kon de prijs laag worden gehouden en is de kwaliteit al op voorhand bewezen. Het nadeel van het hergebruiken van een bestaand platform is dat de techniek en uitrusting niet vooruitstrevend zijn.

Of de Exeo daadwerkelijk een rebels of sportief karakter heeft, hangt sterk af van de gekozen uitvoering. Met name de dieselmotoren weten te overtuigen met prima prestaties en een bescheiden verbruik. Alleen het sportonderstel zorgt voor een echt dynamisch weggedrag.

Ondanks alle aanpassingen is en blijft de Exeo een klassieke vierdeurs sedan. Daarmee is deze nieuwste Seat even rebels als een zakenman in driedelig pak, maar dan met een paar opvallende sportschoenen.

plus
  • Nette prijs
  • Prima weggedrag
  • Sterke en zuinige dieselmotoren
min
  • Matige ruimte achterin
  • Kleine ergonomische missers