Publicatiedatum: 27 oktober 2010
Ford Grand C-Max
Autotest

Ford Grand C-Max

Functie voor vorm

Autotest - Functie gaat voor vorm. Dat is eigenlijk niet aardig om te zeggen van een MPV, want autofabrikanten doen er alles aan om hun "Multi Purpose Vehicles" een fraai uiterlijk te geven. De nieuwe gezinsauto van Ford is echter in twee versies verkrijgbaar: de "C-Max" en "Grand C-Max". Van dit nieuwe duo is de Grand C-Max de auto waar ruimte en praktische mogelijkheden op de eerste plaats staan.

Het verschil tussen de nieuwe Ford C-Max en Grand C-Max is meer dan alleen het feit dat de ene auto vijf en de andere zeven stoelen biedt. Om ook daadwerkelijk ruimte te bieden aan zeven personen, heeft de Grand C-Max een 14 cm langere wielbasis. Bovendien loopt de daklijn verder rechtdoor (+5 cm), zodat ook op de achterste zitplaatsen voldoende hoofdruimte beschikbaar is.

Belangrijker nog is dat de achterpassagiers toegang hebben tot de Grand C-Max via schuifdeuren. Dat is vooral voor een gezin met kleine kinderen een groot voordeel. Schuifdeuren zijn ook in smalle parkeervakken te openen zonder andere auto's te raken. Daarbij is het uitgesloten dat de wind vat krijgt op de deur en uit de handen waait. Minstens zo bijzonder is dat de achterklep van de C-Max desgewenst elektrisch is uit te voeren; dat was tot nu toe alleen voorbehouden aan auto's uit een hoger segment.

Ford Grand C-Max

Uitrusting

Dat laatste is kenmerkend voor de C-Max en Grand C-Max, want de uitrusting is bijzonder rijk. Zo kan de auto worden voorzien van een volautomatisch parkeersysteem waarbij de bestuurder gasgeeft en remt en de computer het stuurwiel overneemt. Een iets eenvoudiger hulpmiddel is de parkeercamera, die alleen het overzicht verbetert. Lampjes in de buitenspiegels waarschuwen wanneer zich een voertuig in de dode hoek bevindt, hetgeen het leven met de C-Max eveneens makkelijker (en veiliger!) maakt.

Om de veiligheid te vergroten, zijn de meest gebruikte functies te bedienen met toetsen op het stuur. Ford is hierin echter wel erg ver gegaan. Het aantal knoppen op het stuurwiel is zo enorm dat het in eerste instantie intimiderend overkomt. Gelukkig is de bediening consistent; zodra de werking van de ene functie duidelijk is, zijn alle andere functies ook te bedienen. Helaas gaat alleen het door Sony verzorgde audiosysteem niet mee in die logica. De optionele iPod-interface werkt prima, maar alleen met een speciale kabel van Ford.

Ruimte

Terug naar het belangrijkste: de ruimte. Voorin zijn de hoofd- en beenruimte prima, waarbij Ford nadrukkelijk kiest voor een hoge zit voor een goed overzicht over het verkeer. De ruimte voorin de Grand C-Max is gelijk aan die in de gewone C-Max, alleen achter de B-stijl (de balk tussen de eerste en tweede zijruit) verschillen beide auto's.

Ford Grand C-Max
Ford Grand C-Max

De achterbank van de Grand C-Max bestaat uit drie zitplaatsen in de verhouding 40/20/40. De middelste zitplaats is in één eenvoudige beweging onder de zitting van de rechterstoel op te bergen, zodat een "gang" naar de derde zitrij ontstaat. De derde zitrij is tevens te bereiken door de achterstoelen naar voren te klappen.

Zoals bij de meeste MPV's van deze omvang, is de beenruimte op de derde zitrij minimaal. Volwassenen kunnen hier alleen redelijk zitten wanneer de stoelen van de tweede zitrij naar voren worden geschoven, die dan op hun beurt minimale beenruimte bieden. De Grand C-Max is daarom in de praktijk een auto voor vier volwassenen en twee kleine kinderen. Zeven personen vervoeren kan wel, maar alleen als het echt moet.

Met de derde zitrij in gebruik is de bagageruimte nihil, zelfs een boodschappentas past niet meer achterin. Daarom zijn alle stoelen op te klappen (uitnemen is niet nodig), waarna een enorme laadruimte ontstaat. Ook hier maakt de Grand C-Max z'n naam waar, want die biedt 1742 liter kofferruimte terwijl de gewone C-Max 19 liter minder kan vervoeren.

Ford Grand C-Max

Weggedrag

De eerder geteste C-Max met 1.6 liter "Ecoboost" benzinemotor behoort tot de meest levendige en dynamisch sturende MPV's in z'n klasse. De hier gereden Grand C-Max met dieselmotor en extra zitplaatsen (de derde zitrij is een optie) is merkbaar zwaarder en dat geeft de auto een heel ander karakter. De Grand C-Max is vooral gemaakt voor rust en comfort. De wegligging van beide C-Max'en is vrijwel even goed, maar bij de Grand C-Max ontbreekt het rijplezier. Wanneer sportief wordt gereden laat de Grand C-Max zich het allemaal welgevallen, terwijl de gewone C-Max veel meer enthousiasme toont.

Ook bij een noodstop is duidelijk merkbaar dat de Grand C-Max diesel een zwaargewicht is, want het ABS (anti blokkeer remsysteem) moet al snel ingrijpen om de auto bestuurbaar te houden.

Motor

De C-Max is leverbaar met een vernieuwde dieselmotor die goed is voor 163 pk / 340 Nm (energielabel "D"). Alleen na een koude start is deze iets hoorbaar. Al na enige minuten rijden is de krachtbron op kruissnelheid zo goed als onhoorbaar.

Ford Grand C-Max

De "2.0 TDCi" is sterk, maar uiterst terughoudend. Zelfs wanneer plankgas wordt gegeven, wordt het vermogen kalm opgebouwd om verrassingen te voorkomen. Dat kan worden omschreven als "karakterloos", maar het voordeel van dit gedrag is dat de bestuurder als vanzelf zuinig gaat rijden. Ondanks een zeer veeleisend testparcours over de bergwegen van Zuid-Frankrijk, meldde de boordcomputer een verbruik van 7.1 liter per 100 km (fabrieksopgave 5.6 liter per 100 km).

Alleen in combinatie met een dieselmotor kan de C-Max worden voorzien van een "Powershift" automatische versnellingsbak. Deze bestaat technisch gezien uit twee versnellingsbakken. Wanneer de ene daadwerkelijk wordt gebruikt om de kracht van de motor op de voorwielen over te brengen, zet de andere alvast een volgende versnelling klaar. Aan de hand van de rijstijl probeert de computer te voorspellen of dat een hogere of lagere versnelling zal zijn, maar helaas werkt dit niet altijd perfect. Daarom kiest de bestuurder er in de praktijk vaak voor zelf, sequentieel, te schakelen.

Ford Grand C-Max

Conclusie

De nieuwe Ford C-Max is leverbaar in een vijf- en zevenpersoons uitvoering. Het verschil tussen beide auto's is echter veel groter dan alleen het aantal zitplaatsen. Zowel het uiterlijk als de rijeigenschappen van de C-Max zijn gericht op plezier, de praktische mogelijkheden komen op de tweede plaats. Bij de Grand C-Max gaat functie voor vorm en wordt rijplezier ingeruild voor comfort.

Door zo'n uitgesproken keuze te maken biedt Ford geen compromis tussen beide aan, maar hebben beide auto's een sterk karakter. Ook in vergelijking met andere MPV's is de Grand C-Max bovengemiddeld comfortabel. Met de nodige optiepakketten is het uitrustingsniveau bovendien naar een zeer hoog plan te tillen, wat het dagelijks leven met de Grand C-Max nog makkelijker maakt.

plus
  • Moderne techniek
  • Uiterst comfortabel
  • Uitstekend weggedrag
min
  • Matige klank Sony audiosysteem
  • Buitenspiegels te klein / onvoldoende verstelbaar
  • Automatische versnellingsbak voelt bestuurder niet goed aan