Publicatiedatum: 12 februari 2015
Mercedes-Benz B-Klasse (2011 - 2018)
Autotest

Mercedes-Benz B-Klasse (2011 - 2018)

Braaf

Autotest - Een Mercedes-Benz is geen doorsnee auto. Wie een Mercedes-Benz koopt, wil iets bijzonders. Zakelijke rijders maken de vele uren op de weg aangenaam met een luxe C of E-Klasse. Trendsetters onderscheiden zich met een CLA of GLA. De nieuwe huisstijl van die trendsetters en de techniek van de luxe limouses hebben nu hun weg gevonden naar de gezinsauto van Mercedes-Benz: de B-Klasse. Tijd voor een hernieuwde kennismaking.

Iedereen kan een ruime auto maken. De kunst is om de binnenruimte maximaal te benutten. En precies dat is waar Mercedes-Benz jarenlange ervaring mee heeft.

Mercedes-Benz B-Klasse (2011 - 2018)

In 1997 bracht het namelijk de eerste auto met "dubbele bodem" op de markt. Toen Mercedes-Benz de ruimte voor het eerst niet in de lengte maar in de hoogte zocht, was veiligheid belangrijk. Om er voor te zorgen dat de motor en versnellingsbak bij een ongeval niet het passagierscompartiment zouden binnendringen, koos Mercedes-Benz voor een "sandwich" constructie.

Aan deze gepatenteerde constructie dankt ook de huidige B-Klasse zijn ruimte, veiligheid en veelzijdigheid. Bij het ontwerp van de B-Klasse is namelijk al rekening gehouden met alternatieve aandrijvingen of brandstoffen. Zo is de B-Klasse ook leverbaar als elektrische auto en is er een uitvoering op aardgas.

Mercedes-Benz B-Klasse (2011 - 2018)
Mercedes-Benz B-Klasse (2011 - 2018)

Ruimte

De bijzondere constructie zorgt voor volop ruimte voor techniek én personen. Terwijl de B-Klasse veel minder hoog en hoekig is dan vele andere MPVs, is de ruimte minstens zo goed. De hoofd- en beenruimte voorin laat weinig te wensen over. Bovendien zorgt de hoge zitpositie voor een goed overzicht over het verkeer.

Ook de ruimte achterin is prima. Zelfs op de lange afstand zitten volwassenen hier comfortabel. De bagageruimte meet 486 liter, dit is uit te breiden tot 1.545 liter door de achterbank op te klappen. De standaard bagageruimte is iets groter dan gemiddeld, de maximale ruimte juist iets minder.

Facelift

De reden om opnieuw te gaan rijden met de B-Klasse is de recente facelift. Het front is iets aangepast met een bredere grille en dagrijverlichting in de koplampen. Aan de achterzijde zijn de verschillen nog kleiner, hier moet een verchroomde sierstrip de breedte van de auto accentueren.

Mercedes-Benz B-Klasse (2011 - 2018)

Als vanouds heeft het interieur de hoogwaardige uitstraling die kenmerkend is voor Mercedes-Benz en waarmee de B-Klasse zich onderscheidt van andere gezinsauto's. Voor modeljaar 2015 is het (vrijstaande) beeldscherm groter geworden (nu 8 inch) en is de layout van de klokken gewijzigd.

De grootste vooruitgang is de introductie van nieuwe veiligheids-systemen zoals "Collision Prevention Assist Plus". Een radar meet de afstand tussen de B-Klasse en het overige verkeer en waarschuwt als het snelheidsverschil gevaarlijk wordt. Dit systeem is echter zo scherp afgesteld dat deze waarschuwing (rode lamp tussen de toerenteller en snelheidsmeter) vrijwel continu brandt. Helaas wordt de radar niet gebruikt om de B-Klasse automatisch te laten afremmen en ook radargestuurde cruise-control behoort niet tot de standaarduitrusting. Een gemiste kans!

Het audio-, communicatie- en navigatiesysteem, genaamd "Comand APS", is uitgebreid met online functies, waaronder een noodoproepsysteem. De navigatiefunctie lijkt voortaan los te staan van de overige functies.

Mercedes-Benz B-Klasse (2011 - 2018)
Mercedes-Benz B-Klasse (2011 - 2018)

De gebruikelijke menu's boven- en onderin het scherm worden niet langer getoond en ook de vormgeving wijkt af. Het navigatiesysteem bedient zich van grote iconen die eenvoudig zijn af te lezen. Dit komt de bruikbaarheid absoluut ten goede, maar het is beduidend minder fraai dan de vorige generatie.

„Alleen wanneer de auto flink wordt aangekleed, is de B-Klasse luxueuzer dan een soortgelijke auto van een doorsnee merk“

Rijeigenschappen

Voor deze test is gekozen voor de meest populaire krachtbron: de "B180 CDI". Bij de introductie van het model stond deze aanduiding voor een 1.8 liter dieselmotor met een vermogen van 109 pk / 250 Nm. Inmiddels in de inhoud van deze motor teruggebracht tot 1.5 liter, maar omdat het vermogen gelijk is gebleven (109 pk / 260 Nm) is ook de naam gehandhaafd. Ondanks de geringere motorinhoud is het verbruik niet verlaagd, maar efficiëntere verbranding zorgt wel voor een lagere CO2-uitstoot.

Optioneel kan de "B180 CDI" worden gekoppeld aan een zeven-traps automaat met dubbele koppeling ("DCT", ofwel "dual clutch transmission"). Hiermee wordt de uitstoot verder verlaagd (van 108 naar 104 gram per kilometer). Net als bij de grotere modellen wordt de automaat bediend met een hendeltje aan de stuurkolom, heel chic!

Tijdens de testperiode wist de automaat helaas niet te overtuigen. De eerste versnelling is extreem kort en daarom trekt de auto bruusk op om een fractie later in snelheid terug te vallen wanneer de tweede versnelling wordt gekozen. Soms probeert de automaat dit te voorkomen door in de tweede versnelling weg te rijden, maar dan is de reactie op het gaspedaal juist aarzelend en onzeker.

Eenmaal op snelheid biedt de automaat juist extra comfort. De zevende versnelling is zo lang dat bijvoorbeeld 130 km/u slechts 2.200 toeren per minuut betekent. Op de lange afstand blijven zowel het verbruik als de rijgeluiden daarom beperkt.

Mercedes-Benz B-Klasse (2011 - 2018)

Mede dankzij deze rust geeft de B-Klasse het superieure gevoel dat hoort bij een Mercedes-Benz. Echter, het blijft hier bij een gevoel. Wanneer het gaspedaal dieper wordt ingetrapt, blijkt deze één-na-lichtste diesel op de prijslijst nauwelijks enige reserve te hebben.

Heel handig: de automatische parkeerrem ("handrem") activeert automatisch wanneer de motor wordt uitgeschakeld. Bij het wegrijden lost de rem automatisch; geen omkijken naar! De ruimte die is vrijgekomen door het vervallen van een handrem-hendel en versnellingshendel is gebruikt voor een bergvak.

Weggedrag

Het weggedrag van de B-Klasse kan worden samengevat als onberispelijk. Ondanks de hoge zit stuurt deze MPV als een heel gewone personenauto.

Overhellen in de bocht is de B-Klasse vreemd en ook in kritieke situaties (uitwijkmanoeuvre, onderschatte bocht) reageert de auto voorbeeldig. Het onderstel is niet uitgesproken hard of zacht, maar precies goed.

Mercedes-Benz B-Klasse (2011 - 2018)

Conclusie

De Mercedes-Benz B-Klasse heeft een facelift ondergaan voor modeljaar 2015. Op het uiterlijk afgaande zijn de verschillen echter minimaal. Zowel het exterieur als het interieur is slechts op details gewijzigd. De standaarduitrusting is iets rijker geworden, maar nog steeds is de standaard-uitrusting karig. Alleen wanneer de auto flink wordt aangekleed, is de B-Klasse luxueuzer dan een soortgelijke auto van een doorsnee merk.

Als vanouds is de B-Klasse zo ontworpen dat de auto zich leent voor verschillende motoren en aandrijvingen. De populaire "B180 CDI" heeft voortaan een geringere motorinhoud en CO2-uitstoot, terwijl de prestaties zijn verbeterd. De B-Klasse is en blijft braaf...

plus
  • Ruim en praktisch
  • Uitstekende rijeigenschappen
  • Met opties alle luxe en veiligheid van een grotere Mercedes
min
  • Karige standaard-uitrusting
  • Bediening kachel onhandig laag geplaatst