Publicatiedatum: 2 maart 2007
Chevrolet Epica
Rij-impressie

Chevrolet Epica

Hoge druk

Rij-impressie - ... dan rest er nog maar één vraag: is de Chevrolet Epica diesel net zo stil als de benzine-versie? Immers, een klein jaar geleden heeft de extreem stille en comfortabele Epica zich al kunnen bewijzen tijdens een eerste test. Onder grote druk van de Europese consument is dit topmodel van Chevrolet nu ook beschikbaar met dieselmotor. Autozine stapte met gespitste oren in de Epica diesel.

Chevrolet heeft recent een nieuwe fabriek gebouwd, speciaal voor de productie van dieselmotoren. Daar maakt Chevrolet de "VCDI" motor, wat staat voor Variable Compressed Diesel Injection. Dat is een mooie term om aan te geven dat dit een moderne diesel is.

Theorie

Een dieselmotor wordt ook wel een "zelfontbrander" genoemd. Benzine heeft een vonkje nodig om vlam te vatten, maar diesel ontbrandt onder hoge druk vanzelf. De VCDI motor is voorzien van dubbele inspuiting onder hoge druk, waardoor de brandstof exacter is te doseren en de verbranding beter is te controleren. Een variabele turbo zorgt voor extra kracht over een groot toerenbereik.

Chevrolet Epica

Dubbele balansassen zorgen voor een trillingvrije loop. Ophanging met vloeistof gevulde dempers zorgt ervoor dat het laatste restantje trilling van de motor niet tot het interieur doordringt. Omwille van het milieu is een roetfilter standaard.

Dit is allemaal geen revolutionaire techniek, maar gezien het vriendelijke prijskaartje van de Epica, bezuinigt Chevrolet niet op de motor. Wel een merkbare bezuiniging is de versnellingsbak, die telt slechts vijf in plaats van de meer gangbare zes versnellingen.

Praktijk

Ondanks de geavanceerde techniek is de Epica VCDI helaas niet zo stil als de benzine-versie, want nadat de sleutel is omgedraaid is de motor hoorbaar. De Epica met benzinemotor is zo stil dat menigeen ook na het omdraaien van de sleutel denkt dat de motor nog niet loopt.

De Epica diesel is ongeveer even stil als de meeste andere auto's in dit segment. Beneden de 100 km/u zijn vooral de banden en rijwind hoorbaar, daarboven is ook de zelfontbrander hoorbaar aan het werk.

Chevrolet Epica

De prestaties van de Epica diesel zijn in één woord goed. Al bij lage toeren levert de twee liter turbodiesel volop trekkracht. Zodra de motor voldoende toeren maakt, springt de turbo bij en dan zijn de prestaties zelfs zeer goed. De Epica is desgewenst razendsnel weg bij de verkeerslichten. Zelfs een korte invoegstrook is voldoende om met een veilige snelheid in te voegen.

„De Epica glijdt over slecht wegdek alsof het pas gelegd asfalt is“
Chevrolet Epica

Chevy

De Epica met dieselmotor is speciaal voor Europa ontwikkeld, Amerikanen moeten niks van diesel of het milieu weten. Toch is deze "Chevy" op een aantal punten herkenbaar als een typisch Amerikaanse auto. Tijdens de eerste kilometers is de besturing onwennig. Kleine stuurbewegingen gaan makkelijk, daarna geeft de stuurbekrachtiging juist een zekere weerstand. Daardoor lijkt het alsof de auto de bocht niet door wil!

Het grote stuurwiel vraagt bovendien veel stuurbewegingen om een scherpe bocht te maken, waardoor de Epica groter voelt dan hij eigenlijk is. Dit eerste is een kwestie van wennen en valt na enkele uren niet meer op, het indirecte sturen blijft storend.

Bij plotseling remmen duikt de Epica in de veren. In snel genomen bochten helt de auto nadrukkelijk over. Wanneer de grens wordt overschreden, glijdt de Epica voorspelbaar en eenvoudig corrigeerbaar weg over de voorwielen.

Het voordeel van dit zachte onderstel is dat de Epica uiterst comfortabel is. De Epica glijdt over slecht wegdek alsof het pas gelegd asfalt is. Chevrolet heeft bewust voor dit gedrag gekozen omdat de Epica wordt ingezet als topmodel waarbij comfort voorop staat.

Chevrolet Epica
Chevrolet Epica

Dat komt terug in het interieur. In vergelijking met voorgaande modellen van Chevrolet en het vroegere Daewoo, heeft de Epica een strak en modern ontwerp. De afwerking is keurig. Ook de vergelijking met Europese en Japanse zakenauto's, doorstaat de Epica glansrijk. Zij het natuurlijk dat ook de Epica diesel een echte Chevrolet is, met een Chevrolet-prijsje. Dat zet druk op de zakelijke markt!

Conclusie

Is de Chevrolet Epica diesel even stil als de benzine-variant? Helaas, de VCDI is niet zo stil als de benzinemotor. Maar de auto is op alle andere punten wel even comfortabel.

De uitstraling, afwerking, uitrusting en het comfort zijn vergelijkbaar met dat van beduidend duurdere Europese concurrenten. Daarmee is de Chevrolet Epica geslaagd als slim zakelijk alternatief.

plus
  • Nette prijs
  • Vlotte en zuinige dieselmotor
  • Geslaagde vormgeving, keurige afwerking
min
  • Onwennig stuurgedrag
  • Veiligheidsgordels onvoldoende verstelbaar