Publicatiedatum: 17 januari 2003
Chrysler 300m
Autotest

Chrysler 300m

Vlaggenschip

Autotest - Wie op zoek is naar een grote luxe reisauto, denkt misschien niet direct aan het merk Chrysler. Toch heeft deze Amerikaanse fabrikant sinds 1998 de bijzonder luxueuze "300m" in het programma. Deze bijzonder gelijnde limousine is al even bijzonder om te rijden. Waarom is de 300m zo weinig op de Nederlandse wegen te zien?

Het is jammer dat een auto niet blind kan worden getest, want dat zou veel vooroordelen wegnemen. Wie echter met een denkbeeldige blinddoek plaats neemt in de 300m, zal zeker niet denken plaats te hebben genomen in een Amerikaanse auto.

De met leder beklede stoelen zijn stevig en niet zo breed dat alleen een Amerikaans achterwerk er voldoende zijdelingse steun in vindt. Omdat dit de meest luxueuze auto is die Chrysler in Nederland op het programma heeft staan, zijn de stoelen verwarmd en elektrisch verstelbaar (met geheugen). Wel jammer is dat de hoofdsteunen die naam niet verdienen en nauwelijks tot de nek van de inzittenden komen. De handen vallen als vanzelf op een groot stuurwiel dat eveneens met leder is bekleed en goed verstelbaar is. De bestuurder zit laag en kijkt naar de buitenwereld door een buitengewoon schuin geplaatste voorruit.

De ruimte rondom de voorstoelen is enorm, waarmee de auto het gevoel geeft van een ruim opgezette sportieve coupé. Ook de ruimte achterin is overvloedig, waarmee de vergelijking met een coupé misschien wat minder op zijn plaats is.

Chrysler 300m

Het dashboard is eveneens ruim opgezet en kent diverse accenten van hout en chroom om te benadrukken dat dit het fijnste is dat Chrysler in huis heeft. In het donker lichten de knoppen en tellers op in een fraaie en rustige mintgroene kleur. Heel handig zijn de uitschuifbare uiteinden op de zonnekleppen, waarmee hinderlijk invallende zon ook achter de (automatisch dimmende) binnenspiegel kan worden geweerd. Ronduit ingenieus is de dubbele bekerhouder die uit de middentunnel scharniert.

Zoals dat bij de meeste Amerikaanse auto's het geval is, is het display van de boordcomputer niet bij de snelheidsmeter maar boven de binnenspiegel te vinden. De boordcomputer kent behalve alle standaardgegevens ook een kompas.

Het aantal knoppen op het dashboard is beperkt, zij het dat een zeer uitgebreid audiosysteem bijna de hele middenconsole vult. Dat audiosysteem bestaat uit een radio, cassette-speler, enkele cd-speler en een 4-cd wisselaar in het dashboard. De klank van het systeem is, mede dankzij luidsprekers van het gerenommeerde merk Infinity, bijzonder goed. Het geluidsbeeld is rijk, krachtig en prachtig in balans.

Behalve een perfect verzorgd audiosysteem kent de 300m ook een eenvoudig te bedienen klimaatcontrolesysteem (niet links/rechts gescheiden), cruise control en -zoals het een Amerikaan betaamt- een automaat.

Techniek

De 4-traps automaat is naar keuze gekoppeld aan een 2,7 of 3,5-liter motor die de voorwielen aandrijft. De automaat is standaard voorzien van "autostick", waarmee de bestuurder indien gewenst zelf sequentieel kan schakelen. De automaat doet zijn werk naar behoren en heeft een uitgesproken voorkeur voor lage toeren en comfortabel rijden. Het elektronische brein kent het karakter van de motor goed en weet daarom precies wanneer het tijd is een versnelling lager te kiezen om betere prestaties te leveren.

In de stad leveren de 203 paardekrachten nette prestaties, maar op de buitenweg moet de krachtbron hard werken om vlot mee te komen. Wie er voor kiest zelf te schakelen, zet betere prestaties neer en wordt bovendien getrakteerd op het typische diepe motorgeluid dat hoort bij een echte Amerikaanse V6. Wanneer het aantal toeren te ver terugloopt, grijpt de elektronica in en wordt alsnog teruggeschakeld. De motor is echter sterk (257 Nm) en staat het desnoods toe om bij 1.000 tpm in de vierde versnelling 30 km/u te rijden.

Chrysler 300m

Wie de denkbeeldige blinddoek weer even omdoet, zal ook het onderstel van de 300m in eerste instantie als Europees betitelen. De auto is stevig geveerd en geeft prima door wat zich onder de banden afspeelt. De manier waarop deze Chrysler dat doet is echter heel ongebruikelijk. De grote koets reageert op ieder commando van de bestuurder met een zekere vertraging. Kleine richels zijn bijvoorbeeld pas te voelen als ze al zijn genomen, abrupte stuurbewegingen worden direct uitgevoerd maar werken een fractie later pas door op de inzittenden. Wilde stuurbewegingen worden uitgevoerd als een kalme zigzag, waarbij de wielen het bedoelde spoor wel degelijk volgen maar de koets rustig blijft.

Dat gedrag geeft een heel eigen gevoel van comfort en toont een zeker gemak waarmee de auto ieder commando van de bestuurder uitvoert. Dit maakt de 300m een zeer ingetogen auto die zich vooral op de lange afstand weet te bewijzen.

Uiterlijk

De 300m voelt niet alleen groot en bijzonder, het uiterlijk bevestigt dit. Voor het gevoel zijn de ontwerpers begonnen met een flink stuk blanco papier en zetten daar één lange vloeiende lijn op als basis. Van bumper tot bumper meet de 300m precies vijf meter. De voorruit staat zeer schuin (wat resulteert in een prima stroomlijn), waarop een lage daklijn en een al even vloeiende lijn voor de achterruit volgen. De auto oogt niet alleen sportief, het geeft ook het eerder genoemde coupé-gevoel voor de inzittenden.

De neus wordt gekenmerkt door een kleine grille met prominent Chrysler-logo. Daar omheen zijn twee dubbele koplampen te vinden die samen met een extra luchtinlaat met een norse blik de wereld inkijken. Dit bleek in de praktijk heel handig te zijn op versmallingen in de stad, waar slechts één auto tegelijk door kan; de 300m maakt zoveel indruk dat menigeen deze limousine voor laat. Zo heeft de bestuurder echt het gevoel een streepje voor te hebben op een ander!

Chrysler 300m

Conclusie

De Chrysler 300m is een auto met een uitgesproken uiterlijk en uitgesproken rijeigenschappen. Comfort en rust staan voorop, wat wordt vertaald in ontspannen rijden. Alhoewel dit vlaggenschip van Chrysler zich goed thuisvoelt op de Nederlandse weg, is het karakter typisch Amerikaans. Wie dat aanspreekt, zal zich helemaal thuisvoelen in de 300m en nooit meer iets anders willen. De 300m is op dit moment echter een exclusieve verschijning op de Nederlandse wegen. Heeft een groep zakelijke rijders de boot gemist?

plus
  • Exclusief
  • Ruim, ook achterin
  • Zeer comfortabel op lange afstand
min
  • Diesel niet leverbaar
  • Vage en indirecte besturing
  • 2,7-liter motor maar net voldoende