Publicatiedatum: 29 april 2012
Citroen C4 Aircross
Autotest

Citroen C4 Aircross

Uit het juiste hout gesneden

Autotest - Wie een auto koopt, hinkt vaak op twee gedachten. Het gevoel zegt: koop de grootste, mooiste en spannendste auto die er is. Het verstand zegt: kies voor veiligheid, milieuvriendelijkheid en efficiency. Zeker wanneer de nieuwe auto een SUV moet worden, is deze afweging lastig. Citroën zegt nu het antwoord te hebben met de C4 Aircross: een combinatie van Japans vernuft met Franse flair.

Eerst een voorbeeld van hoe het niet moet. In 1984 verscheen de Alfa Romeo "Arna" op de markt. Deze auto was getekend door Nissan en had Alfa Romeo-techniek onder de motorkap. Waren de rollen omgedraaid, dan had de Arna wellicht een succes geworden. Het nietszeggende Japanse uiterlijk in combinatie met onbetrouwbare Italiaanse techniek was echter een kort leven beschoren.

De Citroën C4 Aircross is het rijdende bewijs van hoe het wel moet. Deze compacte SUV is in een samenwerkingsverband van Citroën en Mitsubishi ontworpen. De beide merken delen de torenhoge ontwikkelingskosten en passen de auto ieder aan hun eigen smaak aan om een eigen doelgroep te bedienen. Mitsubishi noemt de auto "ASX" en boekt al sinds 2010 succes met dit model.

Citroen C4 Aircross

Vormgeving

Al bij de ontwikkeling werd afgesproken dat Mitsubishi de auto eerder op de markt mocht brengen om op die manier enige voorsprong op te bouwen. Citroën heeft die tijd gebruikt om de vormgeving tot in de kleinste details fijn te slijpen. Immers: in dit segment domineren de Aziatische merken en dit is Citroëns kans om daar met een typisch Europese uitstraling verandering in te brengen.

Wat Autozine betreft is de tijd goed besteed: de C4 Aircross straalt even veel "Citroën" uit als een model dat geheel in eigen beheer is ontwikkeld. Ook niet onbelangrijk: Citroën heeft een balans gevonden tussen een stoere uitstraling en een zekere elegantie, waardoor deze SUV niet lomp of opzichtig is.

Citroen C4 Aircross
Citroen C4 Aircross

Binnenin is het verschil tussen de Japanse en Franse uitvoering gering. Citroën voorziet luxueuze versies van een likje pianolak en een welgemikt chromen accent. Daarmee blijft de sfeer in het interieur oerdegelijk Japans, maar ook wat steriel.

Uitrusting

Een SUV wordt mede gekocht om de binnenruimte en hier stelt de C4 Aircross teleur. In absolute zin biedt de Aircross volop ruimte. De ruimte op de achterbank is prima. De kofferruimte is gemiddeld groot.

Citroen C4 Aircross

De voorstoelen vormen het probleem. Wanneer wordt gekozen voor elektrisch verstelbare stoelen, dan zijn deze simpelweg onvoldoende verstelbaar. Bestuurders langer dan 1 meter 90 schampen continu het dak en dat is onprettig. De handmatig verstelbare stoelen kunnen verder naar achteren en naar beneden. Helaas kennen deze een ander probleem: de bijrijdersstoel is niet in hoogte verstelbaar, waardoor lange passagiers wederom met de kruin het dak raken.

Op het gebied van luxe en veiligheid biedt de C4 Aircross alles wat mag worden verwacht in deze prijsklasse. De auto is echter op geen enkele manier vernieuwend of bijzonder. Alleen het optionele audiosysteem van specialist "Rockford Fosgate" verdient een speciale vermelding: het klinkt machtig, muzikaal en snaarstrak zonder ooit vermoeiend of opdringerig te worden.

Citroen C4 Aircross

Diesel

De C4 Aircross is leverbaar met één benzinemotor en twee dieselmotoren. De sterkste van de twee dieselmotoren (150 pk) is afkomstig van Mitsubishi, maar wordt door de hoge CO2-uitstoot zo zwaar door de overheid beboet dat Citroën Nederland heeft besloten om deze versie niet naar ons land te halen.

„De meerwaarde van de Citroën C4 Aircross is de Europese uitstraling en een charisma waar het de Aziaten aan ontbreekt“
Citroen C4 Aircross

Het alternatief is een 115 pk / 270 Nm sterke 1.6 liter dieselmotor die door Citroën is ontwikkeld. Deze krachtbron is stil, soepel en komt in het dagelijks verkeer nooit vermogen tekort. Alhoewel het vermogen ruim voldoende is, is de "C4 Aircross 1.6 HDi" absoluut geen snelle auto. In het koppelingspedaal is duidelijk voelbaar dat de krachtbron al bij een laag toerental volop trekkracht levert. Dat maakt filerijden (en terreinrijden!) makkelijk.

Een stop/start-systeem, een schakelindicator en een boordcomputer helpen het verbruik te verlagen. Mede daarom is de C4 Aircross op papier significant zuiniger dan de meeste tegenstrevers. De hier gereden "1.6 HDi" met tweewielaandrijving verbruikt volgens fabrieksopgave 4.6 liter per 100 km. Het testverbruik kwam, mede door een veeleisend parcours (bergen, stadsverkeer en een langdurige fotosessie) uit op 5.7 liter diesel per 100 km.

Citroen C4 Aircross

Weggedrag

De C4 Aircross is leverbaar met twee- en vierwielaandrijving. Deze laatste variant biedt de keuze uit tweewielaandrijving, automatisch inschakelende vierwielaandrijving of permanente vierwielaandrijving. Dankzij deze laatste modus kan de Aircross zich ook redden in licht terrein, maar dit is zeker geen terreinauto.

Verwacht ondanks de beschaafde buitenmaten ook geen handzaam stadsautootje. De draaicirkel is fors en de C4 Aircross gedraagt zich als een grote, goedmoedige SUV. De inzittenden merken duidelijk dat de Aircross hoger is dan een doorsnee auto en de bestuurder heeft een prima overzicht over het verkeer. De motorkap is duidelijk zichtbaar vanaf de bestuurdersstoel en dat maakt inparkeren gemakkelijker.

Citroen C4 Aircross

Het weggedrag is sterk afhankelijk van de gekozen versie. De Japanse evenknie stuurt licht, exact en laat zich dankzij het stugge onderstel perfect aanvoelen. Dat geeft de Mitsubishi dynamiek en levendigheid. De Citroën stuurt merkbaar zwaarder, maar dit geeft niet meer gevoel. Het zorgt er vooral voor dat de auto makkelijker rechtuit rijdt op de snelweg, waardoor de Citroën gemakkelijker lange afstanden aflegt dan de Mitsubishi.

De wegligging is goed en ondanks het hoge koetswerk helt de C4 Aircross nauwelijks over in snel genomen bochten. Wanneer wordt gekozen voor 16 inch velgen, liggen hier standaard Yokohama banden omheen. De variant met 18 inch velgen wordt geleverd met Bridgestone banden. Deze laatste versie geeft meer gevoel in het stuurwiel en levert merkbaar meer grip.

Citroen C4 Aircross

Conclusie

Is Citroën er in geslaagd om een SUV te maken die zowel met het verstand als het gevoel wordt gekozen? Ja, maar de C4 Aircross is daarmee niet beter dan de allerlaatste generatie SUV's van andere merken. De Japanners en Koreanen domineren in dit segment dankzij hun uitgekiende techniek. De meerwaarde van de Citroën C4 Aircross is de Europese uitstraling en een charisma waar het de Aziaten aan ontbreekt. Dankzij een strategische samenwerking met Mitsubishi is de Citroën onderhuids echter even sterk, zuinig en betrouwbaar als de concurrenten.

plus
  • Comfortabel
  • Sterk en zuinig
  • Europese uitstraling
min
  • Voorstoelen onvoldoende verstelbaar