Publicatiedatum: 26 november 2010
Hyundai ix20
Autotest

Hyundai ix20

Bovengemiddeld

Autotest - Hyundai belooft dat de ix20 een ware hoogvlieger is. De Hyundai ix20 zou ruimer zijn dan zomaar een personenauto, maar toch compact. Daarbij is veel werk gemaakt van de vormgeving, zodat deze "midi MPV" geen vierkant ruimteautootje is geworden. Alhoewel de ix20 voordelig is in aanschaf, zou de uitrusting toch luxueus zijn. Tenslotte belooft de Koreaanse fabrikant dat dit wonder op wielen ook nog eens minder verbruikt dan de gemiddelde auto. Kan de ix20 al die beloften waar maken?

De afkorting "ix" staat bij Hyundai voor een bijzondere auto. De "i20" is een compacte gezinsauto in een traditionele verpakking. De "ix20" heeft globaal dezelfde buitenmaten, maar biedt dankzij de bijzondere verhoudingen meer binnenruimte.

Zo is de motorkap kort, waardoor de lengte van de auto zo veel mogelijk ten goede komt aan het interieur. Bovendien staan de stoelen meer rechtop dan in een traditionele personenauto, zodat de ix20 de ruimte niet alleen uit de lengte maar ook uit de hoogte haalt.

De hoge bouw zorgt ook voor een eenvoudige instap. Daarbij heeft de bestuurder van de ix20 een iets beter zicht over het overige verkeer, alhoewel het verschil met de gemiddelde auto gering is.

Hyundai ix20

Ruimte

Ondanks de hoge zit, is de hoofdruimte voorin enorm. Zelfs bestuurders van twee meter zitten prima! Gelukkig zijn de stoelen voldoende verstelbaar, zodat ook bestuurders met een kleiner postuur zich prima thuisvoelen in de ix20. De stoelen van de hier gereden "i-Vision"-uitvoering hebben één nadeel: door het ontbreken van een lendesteun zijn de zetels op de lange afstand minder prettig voor de rug.

Het grootste voordeel van de ix20 boven bijvoorbeeld de Hyundai i20 is de grotere ruimte op de achterbank. In een auto als de i20 kunnen volwassenen alleen achterin zitten als de bestuurder en bijrijder de voorstoelen iets naar voren schuiven; in de ix20 zitten de achterpassagiers altijd prima.

Achter de achterbank biedt de ix20 440 liter bagageruimte (met dubbele laadvloer!), dit is uitbreidbaar tot 1.486 liter. Ter vergelijking: alleen een stationcar biedt even veel ruimte!

Uitrusting

De gebruikte materialen en de afwerkingskwaliteit van het interieur zijn prima. Alhoewel de ix20 voordelig is in aanschaf, voelt de auto absoluut niet goedkoop.

Dat is ook te danken aan de keurige standaarduitrusting. Zo is een radio/CD-speler met USB-aansluiting (let op: iPod vereist speciale kabel van Hyundai!) en stuurbediening standaard. Ook centrale portiervergrendeling en elektrisch bedienbare voorruiten zijn standaard. Op het gebied van veiligheid is evenmin bezuinigd: zes airbags, ESP en "hill-start assist" (hellingproefje makkelijk maken) zijn standaard.

Prestaties en verbruik

Voor deze test is gereden met de lichtste motor op de prijslijst. De 1.4 liter benzinemotor is goed voor 90 pk / 137 Nm en dat is precies genoeg. Na een koude start kan deze kleine motor enkele minuten zeer ongedurig zijn, het is dan zaak zeer voorzichtig met het koppelingspedaal om te gaan om bokkensprongen te voorkomen.

Hyundai ix20

Eenmaal warmgereden, presteert de 1.4 voldoende. Bovendien is de motor opmerkelijk levendig, waardoor de auto sneller voelt dan deze eigenlijk is.

Omdat de krachtbron gemakkelijk toeren maakt, valt aanvankelijk niet op dat de 1.4 een enorme souplesse biedt. De standaard aanwezige schakelindicator is daarom geen overbodige luxe. Deze geeft aan wat het meest economische moment is om een volgende of vorige versnelling te kiezen. Zo blijkt 50 km/u in de vijfde versnelling (1.500 tpm) geen probleem te zijn.

„Alhoewel de ix20 voordelig is in aanschaf, voelt de auto absoluut niet goedkoop“
Hyundai ix20

100 km/u in datzelfde verzet betekent echter 3.000 toeren per minuut en dat is juist een onprettig hoog toerental. Op de lange afstand maakt dit de "ix20 1.4" onrustig en deze auto schreeuwt dan bijna letterlijk om een zesde versnelling.

In de stad wordt het verbruik zo veel mogelijk beperkt dankzij een start/stop-systeem. Zodra de auto tot stilstand komt, wordt de motor uitgeschakeld om brandstof te besparen. Wanneer de eerste versnelling wordt ingelegd om weer weg te rijden, start de motor automatisch. Dit gaat zo snel dat het nooit storend is. Wel knipperen de koplampen tijdens het starten, zodat het overige verkeer kan denken dat de ix20 lichtseintjes geeft.

Hyundai ix20

Volgens Hyundai verbruikt de "ix20 1.4" gemiddeld een liter benzine op iedere 17,9 kilometer. Ondanks een uiterst kalme rijstijl kwam de testauto een kilometer minder ver op een liter.

Rijeigenschappen

Alhoewel de naam anders doet vermoeden, is de Hyundai ix20 technisch gezien niet gebaseerd op de i20. De ix20 staat op een eigen onderstel en kent technisch gezien zelfs meer gelijkenis met de grotere i30.

De ix20 rijdt prima, maar is geen opmerkelijke auto om te rijden. Het onderstel is niet te hard en niet te zacht, maar precies goed. De wegligging is goed en veilig, maar weinig opmerkelijk.

De ix20 valt positief op door de wendbaarheid in de stad. De draaicirkel is aangenaam klein en wanneer scherp wordt gestuurd maakt de stuurbekrachtiging een extra "knik", waardoor gemakkelijk kan worden gemanoeuvreerd. Dankzij het grote glasoppervlak en de lekker grote buitenspiegels is de ix20 in druk verkeer gemakkelijk te overzien.

Hyundai ix20

Concurrentie

Hyundai maakt er geen geheim van dat het merk "Kia" een dochteronderneming is. De belangrijkste concurrent van de ix20 komt daarom uit eigen huis: de Kia Venga. Beide auto's zijn onderhuids gelijk aan elkaar. Ze bieden daarom evenveel ruimte en rijden hetzelfde.

Een belangrijk verschil tussen de "Kia Venga" en "Hyundai ix20" is de garantie. Kia geeft zeven jaar garantie met een kilometerbeperking, terwijl Hyundai vijf jaar garantie zonder kilometerbeperking biedt. Het belangrijkste verschil tussen beide is de vormgeving. De Kia dankt z'n charme aan een eenvoudig, elegant lijnenspel. De ix20 heeft een meer frivool en vrolijker voorkomen.

Conclusie

Maakt de "Hyundai ix20" de grootste beloften waar? Grotendeels wel. Het "probleem" is echter dat de concurrentie enorm is en daarom haalt de marketingafdeling van Hyundai alles uit de kast. In de praktijk is het verschil tussen de ix20 en soortgelijke auto's gering. Ook de tegenstrevers rijden prima, bieden maximale binnenruimte bij minimale buitenmaten en ook de concurrentie doet er alles aan om brandstof te besparen.

Hyundai heeft de concurrenten echter goed bestudeerd bij de de ontwikkeling van de ix20. De auto scoort daarom op alle punten bovengemiddeld goed. Zoals gebruikelijk bij Hyundai is alleen de prijs lager dan gemiddeld.

plus
  • Nette prijs
  • Compact van buiten, ruim van binnen
  • Voldoende prestaties, beschaafd verbruik
min
  • Geen lendesteun
  • 1.4 motor ongedurig na koude start
  • Onprettig op lange afstand door ontbreken zesde versnelling