Publicatiedatum: 2 januari 2012
Lancia Voyager
Autotest

Lancia Voyager

Schrijffoutje?

Autotest - Het is geen geheim: recentelijk zijn Lancia en Chrysler samengaan. Lancia is succesvol op de thuismarkt, maar verkoopt weinig auto's buiten Italiƫ. Daarom heeft het merk onvoldoende middelen om nieuwe auto's te ontwikkelen. Chrysler heeft juist een groot aanbod van modellen, maar bewijst al jaren dat het geen idee heeft hoe een auto moet worden vormgegeven om succesvol te zijn in Europa. De eerste vrucht van de samenwerking tussen Lancia en Chrysler is de "Voyager".

Het lijkt een schrijffoutje: "Lancia Voyager". De term "Voyager" hoort bij Chrysler zoals iPhone bij Apple en Toverrijst bij Lassie. De Lancia Voyager is dan ook geen nieuwe auto, maar slechts een eerste stap om de nieuwe samenwerking snel vorm te geven.

De Lancia Voyager wordt gebouwd in Canada, net als de Chrysler Grand Voyager (zoals het model nog altijd buiten Europa heet). Toch is het verschil niet beperkt tot de typeplaatjes. Om iets van een Italiaans tintje te geven, is de Europese Voyager bekleed met Italiaans leder en dat doet de auto goed!

Lancia Voyager

Met beperkte middelen heeft ook de rest van het interieur een Europees tintje gekregen. Het stuurwiel is vervangen door een kenmerkend Lancia-stuur. Het kunststof van het dashboard is donkerder geworden, waarbij chromen accenten een chique tintje moeten geven. Zelfs de snelheidsmeter en toerenteller kregen een donkere schaalverdeling en verchroomde rand.

Met deze eenvoudige aanpassingen is de Voyager allerminst een volbloed Italiaan geworden, maar het is aansprekender dan het Amerikaanse origineel. Alleen die chromen kappen op de buitenspiegels hadden echt niet gehoeven; dat is op-en-top Amerikaanse bling-bling op een auto die voor "European chique" door wil gaan.

Lancia Voyager
Lancia Voyager

Stow and Go

Uiteraard is de overvloedige ruimte gebleven. Dankzij de samenwerking met Chrysler kan Lancia nu een meer dan royaal bemeten MPV (Multi Purpose Vehcile) aanbieden en slechts een paar merken bieden zo'n grote/ruime gezinsauto aan. Letterlijk alles aan de Voyager is overbemeten, zelfs de bekerhouders zijn enorm.

Bovendien onderscheidt de Voyager zich met een uniek systeem om de gigantische binnenruimte flexibel te kunnen gebruiken. Vrijwel alle MPV's hebben een systeem waarbij de stoelen kunnen worden opgeklapt om meer ruimte te maken voor bagage. De Voyager gaat echter verder door de stoelen niet alleen op te klappen, maar door ze onder de vloer op te bergen! Daardoor ligt de laadvloer lager en is er nog meer ruimte voor bagage beschikbaar (maximaal 3.296 liter).

Inmiddels is "Stow 'n Go", zoals dit systeem in marketingtermen heet, uitontwikkeld en is het uiterst eenvoudig in gebruik. Iedere stoel is voorzien van opvallende rode lussen met daarop witte cijfers. Trek aan iedere lus in volgorde van de getallen en de stoelen vouwen zich behendig op om vervolgens met een koprol onder de vloer te verdwijnen.

Wie "Stow 'n Go" regelmatig gebruikt, doet er verstandig aan om niet voor de elektrisch verstelbare voorstoelen te kiezen: wanneer deze ruimte moeten maken om de achterstoelen op te kunnen klappen, bewegen ze storend traag naar voren en weer naar achteren. Ook de elektrisch bedienbare zijdeuren (schuifdeuren) lijken prettig, maar werken zo traag dat het vervelend wordt. De achterklep van de testauto was zowel handmatig als elektrisch bedienbaar en dat is juist heel praktisch.

Uitrusting

Een ander punt dat is overgenomen van Chrysler, is de complete uitrusting in verhouding tot een gunstige prijs. Omdat de Voyager inmiddels enkele facelifts achter de rug heeft, is het oude model voorzien van de nieuwste techniek. Zo is de Voyager voorzien van een prima functionerend audio-, video-, communicatie-, en navigatiesysteem.

„De Lancia Voyager rijdt niet anders dan de in 2008 door Autozine geteste Chrysler Grand Voyager“
Lancia Voyager

De sleutelvrije toegang werkt eveneens naar behoren, maar doet de portieren volgens de beste Amerikaanse traditie bij elke gelegenheid op slot (om de kans op overvallen te verkleinen). Laat de sleutel dus nooit in de auto liggen, want de Voyager sluit ook de eigenaar gegarandeerd buiten!

Om de veiligheid te vergroten voorziet Lancia in een dodehoekindicator, een lichtsensor en een regensensor. Parkeerhulp voor- en achter in combinatie met een achteruitrijcamera maakt het manoeuvreren makkelijker. Door de enorme omvang blijft de Voyager echter onhandelbaar in parkeergarages of volgeparkeerde straatjes.

Rijden

De Lancia Voyager rijdt niet anders dan de in 2008 door Autozine geteste Chrysler Grand Voyager. De Lancia Voyager rijdt echter wel anders dan een voor Amerika geproduceerde Voyager. Het onderstel is voor Europa namelijk iets stugger afgeveerd.

De Europese Voyager is echter nog steeds zachter geveerd dan de Europese tegenstrevers. Dat betekent extra comfort, maar ook nadrukkelijk overhangen in de bocht. Met name in een panieksituatie is de Voyager daarom sneller uit balans. Dit effect is met volle belading nog veel sterker dan met een vrijwel lege auto.

Bovendien is de besturing licht, indirect en compleet gevoelloos. Daardoor heeft de bestuurder geen idee waar de grenzen liggen en dat dwingt welhaast een kalme rijstijl af. Op dit punt zijn de Europese concurrenten veruit superieur aan de Voyager.

Lancia Voyager

Ondanks de enorme buitenmaten is de Voyager nauwelijks zijwindgevoelig. Ook als het buiten stormt en stortregent, blijft het in de Voyager aangenaam stil.

Diesel

Voor Amerikanen is "diesel" een brandstof die alleen in vrachtwagens wordt gebruikt, niet in personenauto's. Alleen de Europese Voyager is daarom leverbaar met een dieselmotor. Het betreft een 2.8 liter viercilinder die ondanks de royale motorinhoud slechts 163 pk / 360 Nm levert. De "Voyager 2.8 MutliJet" presteert voldoende, maar niet meer dan dat. Het verschil tussen gewoon rijden en volgas is dat de motor in het laatste geval hoorbaar is, maar in de prestaties is nauwelijks verschil merkbaar.

Ondanks de Europese inmenging is de Voyager alleen leverbaar met automatische versnellingsbak. Die wordt bediend met een hendel die vreemdgenoeg op het dashboard staat, net naast het stuurwiel. Het is duidelijk voelbaar wanneer een andere versnelling wordt gekozen, maar storend is dit niet. Lancia voorziet niet in een start/stop-systeem, maar wel in een verbruiksmeter. Die gaf aan dat de testrit 8,3 liter per 100 km kostte.

Lancia Voyager

Conclusie

Lancia en Chrysler zijn samengegaan. Het eerste resultaat daarvan is dat alle bestaande modellen van Chrysler voortaan in Europa als "Lancia" door het leven gaan. Volgens een woordvoerder moet dit slechts gezien worden als een eerste stap en mogen er in de toekomst mooie dingen van de samenwerking worden verwacht.

De Lancia Voyager is bepaald geen aanwinst voor de autowereld. Toch is het wel degelijk goed dat dit model behouden blijft, want het aanbod van grote MPV's als deze is zeer gering. In vergelijking met het handjevol concurrenten scoort de Voyager op het gebied van rijeigenschappen slechts een krappe voldoende. Daar staat tegenover dat de Lancia veel en vooral flexibel in te delen ruimte biedt tegen een relatief bescheiden prijs. De naam "Lancia Voyager" blijft onwennig, maar dankzij de Italiaanse inmenging is de auto een stuk aansprekender geworden.

plus
  • Nette prijs
  • Comfortabel
  • Heel veel ruimte
min
  • Matige prestaties
  • Nauwelijks gevoel in stuurwiel