Publicatiedatum: 10 december 2017
Range Rover Velar
Autotest

Range Rover Velar

Opportunist

Autotest - Range Rover zag een kans. De Range Rover Evoque heeft dankzij de uitgesproken vormgeving de harten van vele autokopers veroverd. Zelfs zij die geen terreinauto zochten, lieten zich toch verleiden door de ruimte en het lijnenspel van de Evoque. Voor wie op zoek is naar nog meer luxe, nog meer ruimte en nog meer schoonheid is er nu een nieuwe kanshebber: maak kennis met de Range Rover Velar.

Range Rover noemt de Velar een compact model. Hoe compact de Velar is, is echter relatief. Geparkeerd naast een Range Rover is de Velar inderdaad bescheiden van proportie. Maar naast een willekeurige andere auto is de Velar een gigant die overal uitsteekt. Bovendien is de Velar zo breed dat zelfs op een ruim bemeten parkeervak in- en uitstappen een uitdaging kan zijn.

Vormgeving

De Velar lijkt echter kleiner dan hij daadwerkelijk is dankzij het uitgekiende lijnenspel. De uitgestrekte lijnen maken het silhouet lang, laag en gedrongen. Terwijl de meeste SUV's (Sports Utility Vehicles) vooral imposant zijn, kiest de Velar voor charme en dynamiek. Dat gevoel wordt nog eens versterkt bij de testauto. Het dak en de onderbumpers zijn uitgevoerd in het zwart ("black pack"), waardoor oppervlakken kleiner lijken en de auto een nog beschaafdere uitstraling krijgt.

Range Rover Velar

Wie plaatsneemt in de Velar wordt welhaast overrompeld door schoonheid. De kleuren, de layout en de gebruikte materialen zijn in perfecte harmonie en maken de Velar alleen daarom al tot een bijzondere auto. Daarbij is de zit in de Velar anders dan anders. De Velar is minder hoog dan andere SUV's en dat is duidelijk merkbaar in de zitpositie. De bestuurder kijkt wel uit over een grote motorkap, maar heeft desondanks geen machtig "SUV gevoel".

Puur rationeel gezien biedt de Velar zowel voor- als achterin de ruimte die mag worden verwacht van een auto als deze, maar niet meer dan dat.

Range Rover Velar
Range Rover Velar

Uitrusting

Wanneer de motor niet draait, zijn alle knoppen en beeldschermen zwart. Met een druk op de startknop (verborgen achter de rand van het stuurwiel) komt het dashboard tot leven. Achter iedere knop zit een ragfijn beeldschermpje waardoor duidelijk wordt waartoe de knop dient of hoe een functie is ingesteld.

Het doet allemaal sterk denken aan de "Virtual Cockpit" van Audi, maar Range Rover voert het concept een stuk beter uit. Zo kan het beeldscherm achter het stuurwiel volledig worden gebruikt om de kaart van het navigatiesysteem te tonen; de snelheid is immers af te lezen van de head-up display (iets wat Audi tot nu toe niet aandurft).

Range Rover Velar

Toch is de bediening, hoe oogstrelend ook, niet ideaal. De elektronica reageert vaak storend traag op commando's. Daarbij is de menu-structuur wel logisch, maar absoluut niet intuïtief. Het had bovendien allemaal een stuk eenvoudiger gekund (drie beeldschermen is te veel van het goede), maar dan was het lang niet zo mooi geweest.

De Velar is te voorzien van alle moderne luxe- en veiligheidssystemen, maar zoals bij veel luxemerken moet daar stevig voor worden bijbetaald. De testauto kost inclusief opties ruim een ton, maar desondanks ontbreken radar-gestuurde cruise-control of andere functies voor semi-autonoom rijden. Standaard aanwezig op iedere Velar is het Meridian-audiosysteem, dat iedere rit veraangenaamt met een glasheldere klank.

Range Rover Velar

Motoren

De Velar is de laatste Range Rover die leverbaar is met alleen benzine- en dieselmotoren. Vanaf 2020 heeft iedere Land Rover of Ranger Rover een elektrische motor, hybride motor of iets daar tussenin.

Range Rover Velar

Tot die tijd is de 2.0 liter dieselmotor met dubbele turbo (240 pk) de meest populaire variant. Na een koude start loopt deze viercilinder minder stil en soepel dan mag worden verwacht in deze prijsklasse. De prestaties zijn ruim voldoende, maar omdat de motor zich daar daadwerkelijk voor moet inspannen ontbreekt de grootsheid die hoort bij een auto zoals deze. Wanneer het gaspedaal dieper wordt ingetrapt, maakt de motor meer toeren en schakelt de automaat terug. Precies op het moment dat de lagere versnelling is gekozen, heeft de motor zijn vermogen opgebouwd en schiet de Velar er vastberaden vandoor.

Wanneer kalm met de verkeersstroom wordt meegereden, houdt de achttraps automaat het toerental tussen de 1.100 en 1.500 toeren per minuut. Dat is heel aangenaam bij een grote zescilinder motor, maar deze viercilinder begint bij een dergelijk laag toerental bijna te "bokken". De oplossing is om harder te rijden of te wachten op modeljaar 2020.

Range Rover Velar

Weggedrag

Dat de Velar minder hoog is dan andere Range Rovers blijkt ook uit het weggedrag. De Velar voelt zeer stabiel en geeft de bestuurder daarom volop vertrouwen. In snelle bochten of bij hard remmen helt het koetswerk over, simpelweg omdat het onderstel is afgestemd op comfort. Wanneer wordt gekozen voor een sportieve modus, heeft dit vooral invloed op de besturing; het onderstel blijft relatief comfortabel.

De Velar voelt minder groot om te rijden dan de andere Range Rover en is daarom minder intimiderend (ofwel: beter handelbaar in de stad). Dankzij het verfijnde onderstel geeft de Velar tegelijkertijd wél het bevoorrechte Range Rover-gevoel.

Range Rover Velar
Range Rover Velar

Terreinrijden

Standaard is iedere Range Rover Velar voorzien van vierwielaandrijving, inclusief variabele rijhoogte, lage gearing en diff locks om serieus terreinrijden mogelijk te maken. Om er voor te zorgen dat iedereen hier daadwerkelijk gebruik van kan maken, voorziet de Velar in "Terrein Response". Dit betekent dat het volstaat om via een menu op een beeldscherm aan te geven welk type terrein moet worden overwonnen, waarop de computer de juiste instellingen kiest.

In de praktijk werkt dit allemaal voorbeeldig en is de Velar inderdaad in staat tot serieus terreinrijden. De realiteit is echter dat Range Rover het vooral aan zijn stand verplicht is om deze mogelijkheden te bieden. De Velar zal namelijk vooral worden gekozen om het uiterlijk en zou als "bluf SUV" met alleen voorwielaandrijving net zo goed verkopen.

Range Rover Velar

Conclusie

Zag Range Rover een kans schoon en vult het die in met de Velar? Ja, en wel op twee manieren. Dat begint met logica: qua prijs en formaat was er ruimte tussen de Range Rover Evoque en Range Rover Sport. De Range Rover Velar is daarom een logische aanvulling op het bestaande aanbod.

Alhoewel de rijeigenschappen en mogelijkheden in het terrein niet opmerkelijk zijn voor een Range Rover, overtuigt de Velar als geen ander met schoonheid. Daarmee ziet Range Rover ook een kans schoon om nieuwe klanten voor zich te winnen. Een rasechte opportunist dus!

plus
  • Thuis in het terrein en op de openbare weg
  • Een lust voor het oog, zowel van binnen als van buiten
min
  • Startknop verborgen achter rand stuurwiel
  • Veiligheidsgordel niet in hoogte verstelbaar
  • Rauwe loop en matige souplesse 2.0 dieselmotor