Publicatiedatum: 23 april 2024
Mitsubishi ASX
Vooruitblik

Mitsubishi ASX

Nu met eigen karakter

Vooruitblik - Nieuwe regels van de Europese Unie forceren alle fabrikanten hun auto's aan te passen voor modeljaar 2024. Ze moeten voldoen aan nieuwe veiligheidseisen en om dat te realiseren zijn veelal ingrijpende wijzigingen nodig. Mitsubishi maakt van de nood en deugd en geeft de ASX behalve meer veiligheid ook meer karakter. Hoe heeft de fabrikant dat gedaan?

Eerst even het geheugen opfrissen. Enkele jaren geleden stond Mitsubishi voor een lastige beslissing: de Europese markt verlaten of niet? Het huidige aanbod sloot niet aan bij de vraag in Europa. Echter, over enkele jaren zouden veelbelovende nieuwe modellen verschijnen en daarom besloot de fabrikant toch verder te gaan. In de tussentijd wilde het bestaande klanten tevreden houden door slim samen te werken met Renault. Voor zolang het duurt biedt Mitsubishi daarom eigen versies aan van bestaande modellen van Renault.

Mitsubishi ASX

Zo wordt de Renault Captur door Mitsubishi aangeboden onder de naam "ASX". Echter, tot nu toe zat het enige verschil tussen beide auto's in het logo en de garantievoorwaarden. En daar komt vanaf modeljaar 2024 verandering in! Voortaan heeft de ASX een eigen front, waardoor de auto er echt anders uitziet dan de Captur. Mitsubishi's huisstijl, genaamd "Dynamic Shield", geeft de ASX een heel ander karakter dan de Captur, waardoor er nu echt iets te kiezen is. Ook nieuw zijn 18 inch velgen, waarvan het patroon aansluit bij de auto zodat het geheel wordt versterkt. Tenslotte is de ASX te voorzien van zwarte spiegels en dorpels, waardoor de vorm beter tot zijn recht komt. Kortom: de ASX heeft voortaan meer karakter!

De bekleding in het interieur is eveneens aangepast om tot een eigen karakter te komen. Omdat de ASX in de basis dezelfde auto blijft, is de ruimte gelijkgebleven. Voor een auto van deze omvang is en blijft de binnenruimte uitstekend.

Mitsubishi ASX
Mitsubishi ASX

Uitrusting

Zoals eerder aangegeven, worden Mitsubishi en Renault door de Europese Unie verplicht om de ASX en Captur uit te rusten met de laatste generatie veiligheidsvoorzieningen. Daarom kijkt de ASX voortaan met de bestuurder mee en waarschuwt wanneer deze te hard rijdt, te dicht op een andere auto rijdt of de belijning op het wegdek overschrijdt zonder richting aan te geven. Omdat de samenwerkende fabrikanten toch bezig waren, zijn de bestaande systemen accurater gemaakt. Zo bepaalt "lane keeping aid" de positie binnen de rijstrook nu niet alleen aan de hand van de markeringen op de weg, maar ook aan de hand van de rand van het asfalt. Op deze manier functioneert het beter op provinciale wegen. Mocht zich een ongeval voordoen, dan zal de ASX de remmen vasthouden om te voorkomen dat de auto doorrolt en een tweede ongeluk begaat. Bij achteruitrijden waarschuwt de elektronica voor kruisend verkeer. Tenslotte zal de ASX waarschuwen bij het openen van de portieren als een object van achteren nadert.

Al deze veiligheidsvoorzieningen vereisten een grote ingreep in het elektrische systeem en daarom kon ook het infotainment-systeem worden vervangen. Het beeldscherm is nu groter (10.4 inch), het audiosysteem is verzorgd door Harman Kardon en de mogelijkheden zijn uitgebreid. Wanneer wordt gekozen voor de top-uitvoering, is het systeem gebaseerd op Android Automotive. Dan zijn Google Maps en de slimme assistent van Google beschikbaar in de auto. Die laatste kan ook worden gebruikt om basisfuncties zoals het klimaatcontrolesysteem te bedienen.

Android in de auto biedt meer mogelijkheden, maar geeft ook zorgen over de privacy. Het systeem kan niet worden uitgeschakeld, hoogstens kan de functionaliteit worden beperkt door niet akkoord te gaan met ade lgemene voorwaarden zodat het minder data verzamelt. Als alternatief kan voor eenvoudigere uitvoeringen van de ASX worden gekozen, want die maken nog gebruik van Mitsubishi's eigen infotainment-systeem. Uiteraard is het altijd mogelijk om de eigen telefoon met Apple CarPlay of Android Auto te gebruiken (Android Automotive blijft dan overigens op de achtergrond gegevens verzamelen).

Mitsubishi ASX

Rijeigenschappen

Deze eerste kennismaking met de vernieuwde ASX is gebaseerd op een fotosessie in een studio. Het was daarom niet mogelijk om proef te rijden. Toch kunnen uitspraken over de rijeigenschappen worden gedaan! De motoren en het onderstel zijn namelijk niet aangepast voor modeljaar 2024.

Net als voorheen is de ASX leverbaar met conventionele benzinemotoren en als hybride. De plug-inhybride (PHEV) is komen te vervallen omdat hier te weinig vraag naar was. De hybride bestaat uit een benzine- en twee elektromotoren. Er is voor deze complexe opzet gekozen om tot een harmonieuzer samenspel te komen en dat blijkt in de praktijk te werken. Het is nauwelijks merkbaar wanneer welke motor actief is, niet in het gaspedaal en ook niet op het gehoor. De prestaties van de 145 pk sterke aandrijflijn zijn ruim voldoende, terwijl het verbruik in de praktijk rond de 1 op 20 uitkomt.

De ASX is weliswaar hoger dan een standaard hatchback, maar niet zo hoog als een SUV. Het is daarom een "crossover" en dat blijkt ook uit de rijeigenschappen. De ASX is stabieler dan een SUV, maar niet zo dynamisch of stabiel als een hatchback. Echter, dankzij het geavanceerde onderstel is de wegligging goed en veilig. In plaats van uitgesproken comfortabel of dynamisch is de ASX een echte alleskunner die daarmee een grote groep aanspreekt.

Mitsubishi ASX

Conclusie

De Mitsubishi ASX is aangepast voor modeljaar 2024. Dat is gedaan uit noodzaak, omdat de Europese Unie nieuwe eisen aan de veiligheidsvoorzieningen van auto's stelt vanaf 2024. Echter, Mitsubishi heeft meer dan alleen de noodzakelijke aanpassingen doorgevoerd. De top-uitvoering heeft een nieuw infotainment-systeem dat is gebaseerd op Android Automotive en daarom alle mogelijkheden van Android in de auto biedt.

Naast functionele aanpassingen krijgt de ASX een sterker karakter dankzij nieuwe stoffen in het interieur en een geheel nieuw front. Daarom is de ASX nu meer dan een kopie van de Renault Captur. De heeft ASX een eigen karakter om een eigen doelgroep te bedienen.

plus
  • Eigen karakter
  • Prima rijeigenschappen
  • Zeer ruim voor een auto van deze omvang
min
  • Plug-in hybrid niet meer leverbaar
  • Android Automotive geeft zorgen over privacy