Publicatiedatum: 14 augustus 2009
Nissan Pixo
Autotest

Nissan Pixo

Jong-volwassen

Autotest - Je hebt je opleiding afgerond en bent begonnen aan je eerste baan. Dus is het nu tijd voor je eerste auto. Maar helaas begin je niet met een topsalaris, dus een luxe limousine of stoere sportwagen zit er voorlopig niet in. Je zoekt een degelijke auto die niet alleen voordelig is in aanschaf, maar ook in gebruik. Is de Nissan Pixo wellicht een goede keuze?

Het lijkt wel alsof kleine auto's bij voorkeur ook schattige auto's moeten zijn. Wie winkelt in de goedkoopste klasse, wordt geconfronteerd met kleine autootjes in snoepjeskleuren en grote koplampen alsof het knuffeldieren zijn. Nu is de Nissan Pixo bepaald geen monsterlijke machine, maar in vergelijking met de meeste concurrenten heeft dit kleintje al bij het eerste aanzicht een meer volwassen en volwaardige uitstraling.

Nissan Pixo

Ruimte

En dat laatste is kenmerkend voor de Pixo: eenmaal plaatsgenomen achter het stuurwiel geeft deze kleinste Nissan niet het gevoel tot de goedkoopste auto's op de markt te behoren. De ruimte voorin is prima, waarbij er zelfs enige ruimte tussen bestuurder en bijrijder is, zodat ze niet bij elkaar op schoot zitten. De zitting en rugleuning van de voorstoelen zijn lekker groot.

Nissan Pixo
Nissan Pixo

Vreemd genoeg zijn de geïntegreerde hoofdsteunen juist (te) laag, waardoor ze aan lange bestuurders geen bijdrage leveren aan de veiligheid. Ook zijn de buitenspiegels onvoldoende verstelbaar voor lange bestuurders.

De Pixo heeft een volwaardig dashboard en het interieur is geheel bekleed: dit kleintje toont geen blank metaal binnenin. Het dashboard is ongebruikelijk hoog en dat geeft het gevoel echt "in" de auto te zitten en niet er bovenop. Het zijn allemaal kleine dingen waardoor de Pixo nog steeds een compacte en voordelige stadsauto is, maar gevoelsmatig absoluut geen armoedige.

De ruimte op de achterbank is gemiddeld voor een auto als deze: alleen wanneer de voorstoelen iets naar voren worden gezet, is er voldoende beenruimte achterin. De afmeting van de bagageruimte is redelijk (129 liter), maar door een enorme tildrempel en een miniem hoedenplankje is de opening naar de laadruimte onpraktisch klein.

Uitrusting

Voor deze test is gekozen voor het instapmodel en dan is de uitrusting logischerwijs zeer eenvoudig. De portieren worden met een sleutel geopend, de ramen worden met een slinger bediend en de koper moet zelf voor een radio zorgen. Dat is niet als kritiek bedoeld, van een auto van nog geen 8.000 euro mogen geen wonderen worden verwacht.

Op de veiligheid is niet bezuinigd: iedere Pixo is standaard voorzien van twee airbags, ABS en EBD (elektronische remkracht verdeler). Veel belangrijker is dat de Pixo zo'n goede wegligging heeft, dat ongelukken simpelweg kunnen worden voorkomen. Zelfs wanneer een bocht veel te snel in wordt gestuurd (denk aan een plotselinge uitwijkmanoeuvre), volgt de Pixo het ingezette spoor alsof er niets aan de hand is.

„De standaard aanwezige stuurbekrachting stuurt niet te licht en niet te zwaar, maar precies goed“
Nissan Pixo

Daarbij is de Pixo opmerkelijk comfortabel. Door de korte wielbasis hebben auto's als deze de neiging te gaan "stuiteren" op slechte wegen. De Pixo gedraagt zich veel rustiger en geeft daardoor opnieuw het gevoel van een volwassen auto. De standaard aanwezige stuurbekrachting stuurt niet te licht en niet te zwaar, maar precies goed.

Er zijn op het moment van schrijven maar twee andere kleintjes met zo'n voorbeeldig weggedrag. De eerste is de Kia Picanto en de tweede de Suzuki Alto. Dat de Suzuki Alto even goed rijdt is geen verrassing: Nissan en Suzuki hebben kun kleinste auto's samen ontwikkeld. Zowel de Alto als de Pixo komen uit dezelfde fabriek in India. Het verschil tussen beide auto's is alleen de aankleding.

Rijden

De Nissan Pixo wordt aangedreven door een één-liter motor met drie cilinders. Dat is een cilinder minder dan veel andere auto's. Door dat oneven aantal heeft de motor een wat minder verfijnde loop. Daar staat tegenover dat driecilinder motoren van nature bijzonder zuinig zijn. Bovendien is de Pixo voorzien van de nodige geluidsisolatie, waardoor de driecilinder-roffel in de praktijk nooit storend is.

Nissan Pixo

De motor is goed voor 68 pk en daarmee is de Pixo verrassend levendig. Dit is zeker geen snelle auto, maar wel een uiterst gewillige en zelfs een tikkeltje uitdagende auto! De versnellingen zijn zo gekozen dat de Pixo in de stad niet alleen goed met de verkeersstroom meekomt, maar er zelfs brutaal voorbij weet te sprinten! Op de snelweg is het vermogen voldoende om zonder al te veel moeite langere afstanden af te leggen.

Nissan Pixo

De testrit bestond uit zowel stadsverkeer als buitenwegen. Bovendien heeft de Pixo de testrijder regelmatig weten te verleiden met het kwieke karakter. Omdat de testrit plaats vond bij bijzonder warm weer is veelal met open ramen gereden en dat komt een laag verbruik bepaald niet ten goede. Desondanks verbruikte de testauto gemiddeld slechts 1 op 22.3. Dat is bijna even zuinig als het door Nissan beloofde verbruik van 1 op 22.7. De Nissan Pixo is daarom niet alleen voordelig in aanschaf, maar ook in gebruik.

Conclusie

Is de Nissan Pixo de ideale auto voor een klein budget? De Pixo is een prima auto met slechts een paar kleine minpuntjes. Of het daarmee de ideale auto is, is puur persoonlijk. Ook in het kleinste segment is het aanbod enorm en daarom is er voor iedere smaak en wens wel een auto op maat.

De Pixo onderscheidt zich van andere kleintjes door een meer volwassen uitstraling en karakter. De prestaties zijn prima; het is zelfs niet overdreven te stellen dat dit een vlotte auto is. Desondanks is het verbruik zeer laag. Het onderstel is uitstekend, wat betekent dat de Pixo meer veiligheid en comfort biedt dan veel andere kleintjes.

plus
  • Prima weggedrag
  • Voordelig in aanschaf en gebruik
  • Volwassen uitstraling / solide gevoel
min
  • Hoofdsteunen te laag
  • Bagageruimte klein en lastig bereikbaar
  • Buitenspiegels klein en onvoldoende verstelbaar