Publicatiedatum: 8 december 2009
Alfa Romeo MiTo
Rij-impressie

Alfa Romeo MiTo

Zorgeloos plezier

Rij-impressie - Auto's zijn emotie. Hoe sneller, hoe opwindender. Hoe dynamischer, hoe spannender. Hoe mooier, hoe begeerlijker. Maar bij al dat rijplezier komt nog een andere emotie: schuldgevoel. Want in de regel geldt dat een snelle auto ook een vervuilende auto is. Dat is niet alleen slecht voor het milieu, maar ook voor de portemonnee. Daarom komt Alfa Romeo nu met "MultiAir". Dankzij deze techniek zouden auto's sneller en toch zuiniger worden; daar wordt iedereen blij van.

DNA is niet alleen bepalend voor de eigenschappen van een persoon, maar ook voor het karakter van de Alfa Romeo MiTo. In de middenconsole is namelijk de "DNA"-knop te vinden waarmee de bestuurder kan kiezen of de auto een "dynamisch", "normaal" of "all weather" gedrag vertoont.

Bij geen enkele andere auto is het verschil tussen de dynamische en normale stand zo duidelijk. Wanneer letterlijk en figuurlijk normaal wordt gereden, is de Alfa Romeo MiTo een heel gewone auto. Het onderstel is niet te hard en niet te zacht, de besturing aangenaam licht en de prestaties heel gemiddeld.

Alfa Romeo MiTo

Toch voelt de bestuurder zich ook dan bijzonder in de MiTo. Inmiddels ruim een jaar na introductie is de MiTo nog steeds een bijzondere verschijning in het verkeersbeeld. Bovendien geeft de cabine een knus, geborgen gevoel en zijn de inzittenden omringd door Italiaans design. Gezien de prijs is de uitrusting riant te noemen.

Prestaties

Kies met een druk op de knop voor een dynamisch karakter en de MiTo schiet er vandoor! Ineens komt de auto tot leven en is duidelijk dat deze Alfa Romeo veel meer biedt dan alleen een mooi gezichtje.

Niet alleen wordt de motor ronduit agressief, ook de besturing wordt merkbaar zwaarder en directer. De hele auto lijkt op scherp te staan en het vraagt de nodige zelfbeheersing om die verleiding te weerstaan! Bovendien kan straffeloos hard worden gereden met de MiTo, want dankzij een elektronisch sperdifferentieel kan deze Italiaan harder door de bocht dan menig concurrent.

MultiAir

De aanleiding voor deze hernieuwde kennismaking met de MiTo is de introductie van de "MultiAir"-techniek. Voor verbranding zijn brandstof en zuurstof nodig. Tot nu toe concentreerden alle autofabrikanten zich op het zo fijn mogelijk toedienen van brandstof. Zoals de naam al zegt, zorgt "MultiAir" er voor dat ook de zuurstof in exact de juiste hoeveelheid wordt toegediend.

Op die manier ontstaat in iedere situatie een optimale mix van zuurstof en brandstof en kan het maximale uit iedere druppel benzine worden gehaald. Dat zou de auto niet alleen zuiniger, maar ook nog eens sneller maken!

Op dit moment bieden een paar merken een soortgelijk systeem. In dat geval wordt de zuurstof in een paar vaste verhoudingen toegediend. Het verschil is dat MultiAir de lucht traploos kan doseren. Daarbij is de techniek van Alfa Romeo relatief eenvoudig, wat de prijs laag houdt en de betrouwbaarheid vergroot.

Alfa Romeo MiTo
Alfa Romeo MiTo

Tot zo ver de theorie. Om de theorie te staven is gereden met de 1.4 liter MultiAir turbomotor. Deze is goed voor 135 pk / 206 Nm, maar in de dynamische modus voelt het alsof de MiTo zelfs nog meer vermogen dan dat levert! De motor is niet alleen heel gretig, maar ook bijzonder levendig. Bij ieder toerental is volop trekkracht voor handen en wanneer een sprintje wordt getrokken, weet de kleine krachtbron van geen ophouden! Zeker in de regen maakt de tractiecontrole overuren!

„Uit een relatief kleine motor weet Alfa Romeo, mede dankzij MultiAir, veel vermogen te halen“

Verbruik

Met de prima prestaties heeft MultiAir zich slechts half bewezen, het zou de auto ook zuiniger maken. Om het verbruik verder te verlagen voorziet Alfa Romeo de auto's met MultiAir voortaan ook van een stop/start-systeem. Wanneer de auto tot stilstand komt en de versnelling in neutraal wordt gezet, slaat de motor vanzelf af. Zodra de eerste versnelling wordt ingelegd, start de motor automatisch.

Helaas werkt dit systeem in de praktijk te langzaam. Ook wanneer niet haastig wordt gereden, is de kans groot de koppeling alweer op te laten komen voordat de motor draait. Het lijkt echter alsof Alfa Romeo hier rekening mee heeft gehouden, want zodra de koppeling opnieuw wordt ingetrapt, start de motor opnieuw. Stop/start vraagt daarom een aangepaste rijstijl.

Dankzij beide aanpassingen zou de hier gereden "MiTo 1.4 MultiAir Turbo" volgens fabrieksopgave 1 liter per 22 kilometer moeten verbruiken op de buitenweg. Dat lukt in de praktijk alleen met een snelheid van 80 km/u op een vrijwel windstille weg. Gemiddeld zou de auto 1 op 17.5 moeten verbruiken. Ondanks een zeer kalme rijstijl, en het strikt opvolgen van de suggesties van de schakelindicator, kwam het verbruik tijdens deze test niet verder dan 1 op 14. Daarbij moet wel worden aangetekend dat de testauto hagelnieuw was en de rit in (zeer) slecht weer is verreden.

Net wanneer de zuinigheidstest licht teleurgesteld wordt gestaakt, valt iets bijzonders op: als hard wordt gereden, loopt het verbruik nauwelijks op! Aan het einde van een "sportieve" rit was het gemiddelde verbruik met slechts een paar tienden gestegen! En dat is hét sterke punt van MultiAir: ongeacht de rijstijl weet dit systeem brandstof te besparen en dat past helemaal bij een onvervalste pretmachine als de Alfa Romeo MiTo!

Alfa Romeo MiTo

Conclusie

Alfa Romeo introduceert "MultiAir". Met deze techniek zouden motoren sterker en tegelijkertijd zuiniger worden. Het eerste model dat van deze nieuwe techniek profiteert is de MiTo. Helaas is het beloofde verbruik in de praktijk lastig te realiseren. Bovendien blijkt het tegelijkertijd geïntroduceerde stop/start-systeem storend traag te werken.

Het toegenomen vermogen heeft zich wel uitstekend kunnen bewijzen. Uit een relatief kleine motor weet Alfa Romeo, mede dankzij MultiAir, veel vermogen te halen. Bovendien is de MultiAir-motor zeer levendig en wanneer hard wordt gereden, loopt het verbruik minder hard op dan gebruikelijk. Kortom: meer plezier, minder schuldgevoel.

plus
  • Nette prijs
  • Geslaagde vormgeving
  • (nog) meer veel rijplezier
min
  • Onoverzichtelijk
  • Start/stop systeem te traag
  • Beloofde lage verbruik moeilijk te realiseren