Publicatiedatum: 19 november 2013
Audi A3 Limousine (2013 - 2020)
Autotest

Audi A3 Limousine (2013 - 2020)

Fijne nuances

Autotest - Even het geheugen opfrissen. Begin 2011 toonde Audi een studiemodel van de nieuwe A3. Tot een ieders verbazing koos Audi niet voor de gebruikelijke hatchback. In plaats daarvan was de eerste A3 een sedan! Toen de auto eenmaal op de markt verscheen, werd in alle talen gezwegen over dit bijzondere prototype. Tot nu. Want na de drie- en vijfdeurs uitvoering is de A3 nu ook leverbaar als sedan.

De Audi A3 was nooit eerder leverbaar als sedan. Wie in Noord- of West-Europa woont, zal dat niet als een gemis hebben ervaren. Maar in Zuid- en Oost-Europa wordt een hatchback gezien als een halve auto. In bijvoorbeeld Griekenland of Turkije is de sedan de norm. Juist voor die markten heeft Audi de "Limousine", zoals het merk het zelf noemt, ontwikkeld.

Maar ook voor de rest van de wereld is de A3 sedan een logische aanvulling op het huidige aanbod. Wie namelijk een traditioneel gelijnde auto zocht, kon de Audi A1 of A3 vergeten en moest beginnen bij de grote en dus kostbare A4. Met de A3 is een sedan van Audi binnen het bereik van een grotere groep kopers gekomen.

Audi A3 Limousine (2013 - 2020)

Bovendien heeft Audi er alles aan gedaan om het lijnenspel zo te verfraaien, dat de "Limousine" een heel eigen charme heeft. De daklijn loopt vloeiend over in de achterklep en dat geeft een minder oubollig karakter dan bij een traditionele sedan.

Voorheen was het volgens Audi niet mogelijk om tot zo'n harmonieus geheel te komen omdat de wielbasis te kort was. Het platform van de nieuwe A3 is eenvoudig aan te passen en daarom kreeg de "Limousine" een langere wielbasis (+4 cm) dan de driedeurs variant. In totaal is de sedan zelfs 22 cm langer dan de hatchback.

Daarbij doen de knalrode kleur, het "Pro Line S"-pakket en een kloeke set 19 inch velgen op de testauto wonderen voor de uitstraling.

Interieur

Het interieur van de testauto heerst een bijzondere sfeer dankzij de optionele leder/alcantara bekleding. Het dashboard is voorzien van aluminium inleg, waarmee de wat sobere aanblik van het standaardmodel wordt doorbroken. Ook met deze aankleding blijft de afwerkingskwaliteit smetteloos. Het is overduidelijk dat dit niet zomaar een sedan is, maar een "premium" product.

Audi A3 Limousine (2013 - 2020)
Audi A3 Limousine (2013 - 2020)

De A3 mag dan een compacte Audi zijn, het is zeker geen armoedig model. Vrijwel alle luxe en veiligheidsvoorzieningen die leverbaar zijn op de grotere modellen, zijn ook beschikbaar op de A3. Zo is de testauto voorzien van radargestuurde cruise-control, waarmee automatisch afstand wordt gehouden op de snelweg.

Audi's "Multi Media Interface" (MMI) is een verhaal apart. Dit gecombineerde audio-, navigatie- en communicatiesysteem heeft namelijk bijzonder sterke en bijzonder zwakke punten. Het sterke punt is de eenvoudige bediening en de goede klank van het "Bang & Olufsen Sound system".

Hét zwakke punt is de koppeling met externe apparaten. Zelfs bij het goedkoopste Koreaanse stadsautootje is een USB-aansluiting standaard en werkt die aansluiting probleemloos met een iPod of iPhone. Bij Audi moet om datzelfde te bereiken een optionele "Multi Media Box" worden gekocht, waar bovenop nog eens een optionele iPhone-kabel moet worden aangeschaft. Een USB-aansluiting is standaard aanwezig, maar kan alleen worden gebruikt om apparaten op te laden. Ronduit onhandig!

„De A3 mag dan een compacte Audi zijn, het is zeker geen armoedig model“
Audi A3 Limousine (2013 - 2020)

Diesel

De A3 Limousine is met een beperkt aanbod van motoren leverbaar. In Nederland staan welgeteld twee benzinemotoren en één dieselmotor op het programma. De dieselmotor heeft een inhoud van 2.0 liter en levert 150 pk / 320 Nm. Volgens Audi accelereert de sedan daarmee in 8.7 seconden naar de 100 km/u, op weg naar een topsnelheid van 220 km/u.

Het ware karakter is echter heel wat minder sportief dan de cijfers doen vermoeden. Vanuit stilstand komt de "A3 2.0 TDI" wat moeizaam van de plaats en moet voorzichtig met het koppelingspedaal worden omgesprongen. Bij een laag toerental is namelijk weinig trekkracht beschikbaar, terwijl de versnellingsbakverhoudingen zo zijn gekozen, dat de motor het bij voorkeur rustig aan doet. Dit maakt het makkelijk zuinig te rijden, maar zorgt er ook voor dat de auto onwillig aanvoelt.

Audi A3 Limousine (2013 - 2020)

Alleen wanneer wordt aangedrongen en de zelfontbrander toeren mag maken, komt de A3 plotseling tot leven en worden de beloofde prestaties alsnog waargemaakt. Door middel van "Audi Drive Select" kan bovendien voor een sportiever karakter worden gekozen, waarna de reactie op het gaspedaal ook directer wordt.

Weggedrag

Zoals eerder aangegeven, heeft de "Limousine" een iets langere wielbasis van de gewone Audi A3. Dit verschil is echter zo klein, dat hiervan in de praktijk vrijwel niets is te merken. Het hogere gewicht (een kleine 100 kg) is wel voelbaar, maar het effect hiervan is gering.

Het weggedrag wordt vooral bepaald door de banden. De sedan staat standaard op ongebruikelijk brede banden en grote velgen (225/45R17). Helaas laten deze continu van zich horen. Met name van achteren komt zeer veel bandengeluid; alsof bij de conversie tot sedan geen ruimte was voor geluidsisolatie. Wie de A3 sedan overweegt, doet er verstandig aan een proefrit op slecht wegdek te maken en zelf te oordelen of het geluidsniveau acceptabel is.

Audi A3 Limousine (2013 - 2020)

Het voordeel van de brede banden is evident: de grip is fenomenaal. Samen met de zeer directe besturing zorgt dat voor een hoeveelheid rijplezier die ongekend is voor een auto als deze.

Conclusie

Het lijkt slechts een detail: een vlakke achterkant ("hatchback") of een losse achterbak ("sedan"). Maar de "Audi A3 Limousine" is meer dan een bestaande auto "met kont". Allereerst is het een antwoord op een langgekoesterde wens van vele Zuid- en Oost-Europeanen die graag een Audi wilden rijden, maar de A4 te kostbaar vonden.

Daarnaast zorgt de "A3 Limousine" met de fraaie lijnen en het dynamische weggedrag voor een welkom vleugje sportiviteit, waarmee de auto ook in ons deel van Europa meerwaarde heeft.

plus
  • Prima rijeigenschappen
  • Smetteloze bouwkwaliteit
  • Welkome aanvulling op Audi-sedan aanbod
min
  • Veel bandengeluiden
  • Te kleine buitenspiegels
  • MMI box onhandig, kostbaar en achterhaald