Publicatiedatum: 30 oktober 2008
Audi S4
Autotest

Audi S4

S is voor Superieur

Autotest - De Audi A4 onderscheidt zich van andere zakenauto's door een strak gelijnd uiterlijk en sportieve ondertoon. Maar voor de S4 gaat Audi een flinke stap verder. Het uiterlijk is op scherp gezet en de sportieve ondertoon heeft plaatsgemaakt voor een sportieve boventoon. Sterker nog: de Audi S4 zou zich even goed thuisvoelen op het circuit als op de openbare weg. De "S" zou daarom niet alleen staan voor "sport", maar vooral voor "superieur".

Pas op! Gevaar! Het gevaar is levensgroot dat de Audi S4 wordt aangezien voor concurrent van de BMW M3, Mercedes C63 AMG of Lexus IS-F. Dat zijn echter monsterlijk snelle "hardcore" sportwagens die zich met enige goede wil ook laten temmen voor dagelijks gebruik.

Met de S4 wil Audi juist een auto bieden die het beste van beide biedt: sublieme rijeigenschappen op de openbare weg en sportwagenprestaties op het circuit. De S4 is bovendien beduidend minder kostbaar.

Audi S4

Uitrusting

De Audi S4 is vooral bedoeld als de onbetwiste topuitvoering van de A4. Daarom is de S4 aangekleed met 18 inch lichtmetalen velgen, vier uitlaatpijpen, zijskirts en een discrete achterspoiler. De buitenspiegels zijn uitgevoerd in aluminium. In het donkergrijs is dit een keurige zakenauto, het hier gereden gele exemplaar is "iets" minder subtiel.

Binnenin omarmen voortreffelijke sportstoelen de inzittenden. Die genieten van een strak opgezet dashboard zoals alleen Audi dat kan tekenen. De gehele afwerking is smetteloos en de materialen merkbaar van hoge kwaliteit.

De snelheidsmeter en toerenteller zijn voorzien van witte wijzerplaten. Alhoewel de S4 de topuitvoering van de A4 is, blijft de optielijst teleurstellend lang. Voor "Adaptive cruise-control" (automatisch afstand houden), "Side Assist" (een lampje in de buitenspiegel dat waarschuwt bij objecten in de dode hoek) en het "Audi Parking systeem" (een achteruitrijcamera) moet allemaal extra worden bijbetaald.

Audi S4
Audi S4

Een regelrechte aanrader is het "Bang & Olufsen" audiosysteem. De klank is helder en krachtig, maar tegelijk prachtig in balans zodat het geluid nooit vermoeiend of opdringerig wordt. Ook de (optionele) iPod aansluiting is uitgebreid getest en werkt prima.

Motor

Het belangrijkste verschil met de alledaagse Audi A4 is natuurlijk het sportieve karakter van deze S4. De gewone A4 is leverbaar met een 3.2 liter zescilinder krachtbron, maar deze snelste A4 tot nu toe (er gaan hardnekkige geruchten van een RS4, wat wel een hardcore sportwagen wordt) is voorzien van een 3.0 liter V6.

Deze iets kleinere motor wordt echter geassisteerd door een zogenaamde "compressor". Dat geeft de S4 een veel levendiger karakter dan de grote, goedmoedige 3.2 liter V6 in de meest luxueuze A4.

Audi S4

De compressor zorgt ongeacht het toerental dat de S4 een enorm vermogen paraat heeft. Ter illustratie: zelfs wanneer het toerental in de zesde versnelling afzakt tot zo'n 1.000 toeren per minuut is er nog steeds zo veel vermogen voor handen dat een voorzichtig tikje op het gaspedaal voldoende is om onmiddellijk te accelereren en de inzittenden iets in de stoelen te drukken!

Het mag duidelijk zijn waartoe deze 333 pk / 440 Nm sterke krachtbron in staat is wanneer er echt toeren worden gemaakt. De sprint van 0 naar 100 km/u kost 5,1 seconden en ook daarna is de S4 in staat tot ronduit imposante tussenacceleraties.

Audi S4

Als meest sportieve A4 weet de S4 absoluut te overtuigen. Tegelijkertijd is de S4 een heerlijke, stille, comfortabele reisauto voor lange afstanden. Een bijkomend voordeel van de nieuwe techniek is bovendien dat de nieuwe S4 zo'n 23% zuiniger is dan de voorganger.

Het is daarom niet onwaarschijnlijk dat deze 3.0 TFSI motor na de 2.0 TFSI (onder andere in de Audi TT) ook prijzen gaat winnen voor beste motor in z'n klasse.

Audi S4

S-Tronic

De S4 is leverbaar met een zeventraps "S-Tronic" versnellingsbak (ook wel bekend als "DSG"). Deze bestaat in feite uit twee versnellingsbakken: één voor de even versnellingen en één voor de oneven. Dat heeft als voordeel dat wanneer de ene versnellingsbak daadwerkelijk in gebruik is, de andere alvast de volgende versnelling klaarzet.

S-Tronic schakelt daarom razendsnel en tilt de prestaties van de S4 naar een nog hoger niveau. S-Tronic laat zich rijden als volautomaat, maar geeft de bestuurder ook de mogelijkheid zelf te schakelen met Formule-1 stijl hendels achter het stuurwiel.

Alhoewel S-Tronic alles doet wat het belooft, verdient de S4 met handgeschakelde versnellingsbak toch de voorkeur. De bestuurder is meer betrokken bij het rijden en heeft daarom meer rijplezier.

Audi S4

Het motorvermogen wordt altijd overgebracht op alle vier de wielen, waarmee wielspin effectief wordt voorkomen en het overvloedige vermogen altijd nuttig wordt omgezet in snelheid. Bij gladheid draagt de Quattro vierwielaandrijving bij aan de veiligheid, dit blijft immers een dagelijks bruikbare zakenauto.

Weggedrag

Het onderstel van de Audi S4 is met 20 mm verlaagd ten opzichte van de gewone A4. Bovendien is de S4 voorzien van "Drive Select", waarmee met een druk op de knop kan worden gekozen voor een comfortabele of meer sportieve afstemming (alertheid van gaspedaal, mate van stuurbekrachtiging, etc).

Uniek voor de S4 is het "Sport differentieel". In een bocht moet het buitenste wiel een grotere afstand afleggen dan het binnenste. Daarom moet het buitenste wiel sneller draaien. Normaalgesproken zorgt een gewoon differentieel ervoor dat de aandrijfas niet breekt door dit snelheidsverschil tussen het linker en rechter wiel. Maar voor de S4 ging Audi een stap verder. Het buitenste wiel krijgt daadwerkelijk meer vermogen toebedeeld.

Audi S4
Audi S4

Het effect ervan is goed merkbaar. Allereerst voelt de auto wendbaarder (op lage snelheid resulteert het juist tot een onmogelijk grote draaicirkel omdat het Sport-differentieel dan minder effectief is) en is het gevoel in het stuurwiel zuiverder.

Maar het grootste voordeel van het Sport-differentieel is de verbeterde wegligging. Bij bochtsnelheden waar de voorwielen van andere auto's gaan wringen, piepen of zelfs grip verliezen, lijkt de S4 zich juist extra vast te bijten in het asfalt. Dankzij het Sport-differentieel is de S4 sneller in scherpe bochten en veiliger bij een uitwijkmanoeuvre in het dagelijks verkeer.

De Audi S4 wordt leverbaar vanaf het tweede kwartaal van 2009. De prijzen zijn nog niet definitief, maar zullen vrijwel zeker zo'n 4.500 euro lager liggen dan die van de vorige S4.

Conclusie

Is Audi er in geslaagd een auto te bouwen die zich leent als luxe reisauto maar ook goed presteert op het circuit? Zeker! Als zakenauto heeft de S4 ondanks de sportieve aankleding een beschaafde en discrete uitstraling. Het comfort is zoals mag worden verwacht van een auto in deze prijsklasse. Voor echte luxe (parkeerhulp, subliem audiosysteem, etc) moet echter, zoals bij bijna iedere Audi, fors worden bijbetaald.

Op het circuit weet de Audi S4 bloedstollende prestaties neer te zetten. De 3.0 TFSI presteert uitstekend en dankzij slimme elektronica (Sport differentieel) heeft de S4 een sublieme wegligging.

De Audi S4 heeft zich overtuigend bewezen als topuitvoering van de A4. De "S" staat zonder twijfel voor superieur.

plus
  • Sensationeel op het circuit
  • Comfortabel op de lange afstand
min
  • Alleen compleet met (kostbare) opties