Publicatiedatum: 30 juli 2009
Audi A5 Sportback (2009 - 2016)
Autotest

Audi A5 Sportback (2009 - 2016)

Net even anders

Autotest - De Audi A5 was er al als coupé en als cabriolet. Nu introduceert Audi de A5 Sportback: een vijfdeurs A5. De fabrikant spreekt zelf echter liever van: "de ruimte van een Avant, het uiterlijk van een coupé en de luxe van een limousine". Biedt de "A5 Sportback" inderdaad het beste van drie werelden, of is het van allemaal net niks?

Stel uw buurman koopt een Audi A4. Een bewonderenswaardige keuze. Bovendien vertelt de man gevraagd en ongevraagd vol trots hoe goed de auto rijdt. Maar nu zit u met een probleem: de exclusiviteit is er wel van af.

Daarom is de A5 Sportback net even anders dan anders. Technisch gezien worden de Audi A4 en A5 uit dezelfde bouwstenen opgetrokken. Beide modellen delen dezelfde motoren, elektronica en wielophanging. De aankleding geeft ieder model een eigen karakter. De A5 Coupé en Cabriolet zijn uitgesproken levensgenieters, terwijl de A4 sedan en Avant meer praktisch zijn. De A5 Sportback zit er precies tussenin.

Audi A5 Sportback (2009 - 2016)

Sportback

De A5 Sportback houdt het midden tussen een coupé en een hatchback: de auto heeft vijf deuren, maar toch de daklijn en ranke vormen van de Coupé. Een leuk weetje: het derde zijruitje is geïnspireerd op de Audi 100 Coupé S uit 1969.

De binnenruimte is ondanks de lage daklijn prima. Niet alleen voorin, maar ook achterin biedt de A5 Sportback volop ruimte. De bagageruimte is groter dan die van de A4 sedan, maar kleiner dan van de stationcar. Standaard meet de kofferruimte 480 liter, door de achterbank op te klappen is dit uit te breiden tot 980 liter.

Audi A5 Sportback (2009 - 2016)
Audi A5 Sportback (2009 - 2016)

Dit nieuwste model van Audi maakt logischerwijs ook gebruik van de laatste elektronica die de fabrikant in huis heeft. Meest in het oog springend is het beeldscherm van de "Multi Media Interface" (MMI). Dit systeem combineert een audio-, navigatie- en communicatiesysteem. De mogelijkheden zijn zeer uitgebreid, maar de bediening is door de vele knoppen wat verwarrend. Audi meldt trots dat het systeem een ingebouwde handleiding heeft, maar in zekere zin is dat een zwaktebod: een handleiding zou niet nodig moeten zijn.

Het standaard audiosysteem klinkt al heel behoorlijk, maar wie kiest voor "premium" audio van specialist B&W geniet in de auto van een geluidskwaliteit die een topklasse audioset voor in de huiskamer benadert. Ook heel fijn voor muziekliefhebbers: MMI beschikt over drie (!) sloten voor SD-geheugenkaartjes en heeft een uitstekend functionerende iPod-interface.

Diesel

Voor deze test is eerst gereden met het topmodel van de A5 Sportback: de 3.0 liter zescilinder diesel (240 pk / 500 Nm) met een automatische zeventraps versnellingsbak. Daarmee is de A5 een echte geweldenaar. De sprint van 0 naar 100 km/u in 6,1 seconden wordt met zoveel gemak geklaard dat het niet meer dan een reflex lijkt.

Mede dankzij de standaard Quattro vierwielaandrijving wordt het overvloedige motorvermogen zonder wielspin of enig ander drama op het wegdek overgebracht. Ook een spannend motorgeluid blijft uit. Dat is tegelijkertijd de kracht en de zwakte van deze top-uitvoering: de auto is zo overgemotoriseerd en zo comfortabel dat iedere vorm van sensatie uitblijft.

Audi A5 Sportback (2009 - 2016)

Benzine

Daarom is ook gereden met het instapmodel: de 2.0 liter TFSI benzinemotor. Deze variant heeft niet alleen een kleinere motor, maar doet het ook zonder automatische versnellingsbak of vierwielaandrijving en dat maakt de auto significant lichter. Deze variant voelt daarom veel lichtvoetiger en dynamischer dan de zware 3.0 TDI.

„Revolutionair is deze combinatie bepaald niet; wie deze auto simpelweg "A4 hatchback" noemt heeft ook gelijk“
Audi A5 Sportback (2009 - 2016)

Het vermogen van "slechts" 180 pk / 320 Nm is mede dankzij het lagere gewicht ruim voldoende. Deze turbomotor is al bij lage toeren zeer sterk en legt daarom in alle rust lange afstanden af op de snelweg. Zodra het toerental oploopt, wordt de krachtbron juist gretig en is ook dit basismodel een ronduit snelle auto. Veel belangrijker: de 2.0 TFSI is niet alleen snel, maar voelt ook snel.

Verbruik

Het verbruik blijft beperkt dankzij diverse brandstofbesparende technieken. Zo is de testauto (met handschakelde versnellingsbak) uitgevoerd met een prima functionerend start/stop-systeem. De motor wordt uitgeschakeld zodra de auto tot stilstand komt, de versnelling in neutraal wordt gezet en de koppeling wordt losgelaten. Zodra de eerste versnelling weer wordt ingelegd, start de motor razendsnel en schokvrij.

Audi A5 Sportback (2009 - 2016)

Tijdens het remmen of uitrollen wordt de energie die daarbij vrijkomt omgezet in elektriciteit. Deze "gratis" elektriciteit wordt onder andere gebruikt voor het start/stop-systeem. Hiermee wordt bovendien de dynamo ontlast en dat bespaart volgens de geleerden zo'n 3% brandstof.

Omdat de turbomotor bij een ongebruikelijk laag toerental al volop vermogen biedt, voorziet Audi in een schakelindicator die aangeeft wat het meest economische moment is om een volgende versnelling te kiezen. Wanneer deze aanwijzingen worden genegeerd en het volle vermogen van de 2.0 TFSI-motor continu wordt aangesproken, kan het verbruik oplopen tot 12.1 liter per 100 km. Met een kalmere rijstijl, mede ingegeven door de schakelindicator, blijft het gemiddelde verbruik beperkt tot 7.1 liter per 100 km.

Audi A5 Sportback (2009 - 2016)

Weggedrag

Het weggedrag is niet alleen afhankelijk van het gewicht van de auto (lees: de gekozen motor), maar ook van het onderstel. Optioneel is de A5 Sportback te voorzien van "Audi Drive Select". Hiermee is het karakter van de auto door de bestuurder zelf te bepalen. De stugheid van het onderstel, reactie van het gaspedaal, de mate van stuurbekrachtiging en het schakelkarakter van de automatische versnellingsbak kunnen allemaal met Drive Select worden aangepast.

Ook zonder deze voorziening is het weggedrag buitengewoon goed. Het standaard onderstel biedt volop comfort, terwijl de bestuurder de auto toch goed aanvoelt. Bovendien is de auto uiterst vergevingsgezind; zelfs wanneer doelbewust te hard en uitermate onhandig een bocht wordt ingestuurd, volgt de A5 het spoor alsof op rails. Net als de Audi A4 biedt de A5 Sportback een geslaagde mix van veiligheid, dagelijkse bruikbaarheid en rijplezier. Maar dankzij de bijzondere presentatie voelt het allemaal net even anders.

Audi A5 Sportback (2009 - 2016)

Conclusie

De A5 Sportback combineert volgens Audi "de ruimte van een Avant met het uiterlijk van een coupé en de luxe van een limousine". Die woordkeuze doet vermoeden dat de A5 Sportback een revolutionaire auto is die schijnbare tegenstrijdigheden voor het eerst opheft.

Feit is dat de A5 Sportback inderdaad veel bagageruimte biedt. De ruimte is groter dan van een Audi A4 sedan, maar kleiner dan de beloofde A4 Avant. De lange, gebogen daklijn geeft de A5 Sportback een exclusieve uitstraling, zonder dat dit ten koste gaat van de hoofdruimte achterin. Technisch is de A5 Sportback gelijk aan de A4, dus ook het beloofde comfort is gegarandeerd.

Revolutionair is deze combinatie bepaald niet; wie deze auto simpelweg "A4 hatchback" noemt heeft ook gelijk. Maar juist door de bijzondere presentatie onderscheidt de A5 Sportback zich van de massa.

plus
  • Uitstekende wegligging
  • Praktisch, functioneel en toch bijzonder
  • Prima prestaties, beschaafd verbruik met 2.0 TFSI motor
min
  • Complexe bediening MMI
  • 3.0 TDI Quattro voelt zwaarlijvig
  • Pas echt compleet met (kostbare) opties