Publicatiedatum: 17 juli 2008
Audi Q5 (2008 - 2017)
Autotest

Audi Q5 (2008 - 2017)

Gevoelens van begeerte

Autotest - Eigenlijk heeft u al lang besloten. U wilt een grote, stoere auto en Audi is uw merk. Op het moment dat de Q5 werd onthuld, voelde u meteen dat dit de auto is die bij u past. Maar is het wel zo verstandig om de keuze van een nieuwe auto alleen te baseren op imago en uiterlijk? Autozine voelde de Q5 extra stevig aan de tand.

Om er nog een schepje bovenop te doen is Audi weinig bescheiden in het beschrijven van de Q5. In duimdikke boekwerken wordt de auto ten midden van glamourfoto's beschreven als "de nieuwe referentie in z'n klasse" en "een nieuwe rijervaring die z'n gelijke niet kent".

Voorpret

Maar tussen de regels van de grootspraak door, is wel degelijk een belangrijke boodschap verstopt. De Q5 is geen taaie, onoverwinnelijke terreinauto maar vooral een life style auto. Bij de Q5 ligt de nadruk op vormgeving en sportiviteit.

Audi Q5 (2008 - 2017)

Dat blijkt ook uit het uiterlijk: de Q5 is beduidend lager en gestroomlijnder dan de gemiddelde SUV. De Q5 houdt het midden tussen een grote stationcar en een beschaafde SUV. Het lijnenspel is strak en elegant, zoals alleen Audi dat kan. Het is niet meer dan begrijpelijk dat menigeen bij het zien van de eerste foto's letterlijk en figuurlijk verkocht is.

Meer dan bij andere auto's is de kleur van grote invloed op de uitstraling. In het zwart is de Q5 groot, gevaarlijk en "fout". In lichtere kleuren komt het geraffineerde lijnenspel het beste tot zijn recht. Het "Dakar Beige" van de testauto heeft een avontuurlijk tintje.

Uitrusting

Na het instappen maakt zich onmiddellijk een gevoel van superioriteit meester van de bestuurder. Wat is dit allemaal mooi gemaakt! Audi weet zich normaalgesproken al te onderscheiden met een strakke en smetteloze afwerking, maar de Q5 doet er nog eens een schepje bovenop.

Audi Q5 (2008 - 2017)
Audi Q5 (2008 - 2017)

Om te benadrukken dat de Q5 geen instapmodelletje is, wordt de auto geleverd met alle voorzieningen die ook voor de grotere Audi's zijn weggelegd. De testauto is voorzien van een hoeveelheid opties waar een leuke stadsauto van kan worden gekocht. Maar, dan is de Q5 ook verwennerij op wielen.

Een echte smaakmaker is het subliem klinkende B&O audiosysteem. De Q5 is voorzien van de derde generatie van Audi's "Multi Media Interface" (MMI). Het kent nog steeds veel knoppen en is nog altijd minder eenvoudig te bedienen dan soortgelijke systemen van andere merken, maar kent twee -vooralsnog- unieke functies. Het navigatiesysteem kan niet alleen de kortste of de snelste route plannen, maar ook de zuinigste. Wanneer maximaal wordt ingezoomd worden straten niet alleen schematisch weergegeven, maar verschijnen zelfs de contouren van gebouwen!

Ook heel praktisch zijn de achteruitrijdcamera en "Side Assist" (een waarschuwing als zich een voertuig in de dode hoek van de spiegel bevindt). Vergeet de verwarmde/gekoelde bekerhouder: die is in de praktijk nauwelijks effectief.

De ruimte voor- en achterin deze "compacte" SUV is uitstekend. De ergonomie is goed doordacht en nergens is de Q5 op zelfs maar de kleinste fout of het geringste ongemak te betrappen. De achterbank is met slechts een hendel eenvoudig op te vouwen. Van een perfect vlakke laadvloer tot een elektrisch bedienbare achterklep: niets is vergeten, aan alles is gedacht.

Weggedrag

Omringd door fraaie materialen en high-tech weet de Q5 het bevoorrechte gevoel te geven dat een auto als deze zo aantrekkelijk maakt. Dat wordt nog eens versterkt door door het weggedrag. Alhoewel de Q5 niet zo'n hoge zitpositie heeft dat de bestuurder zich meteen koning op de weg waant, zijn de rijeigenschappen zo superieur dat de Q5 wel degelijk een enorm gevoel van superioriteit geeft.

Zelfs de hier gereden basismotor, de 2.0 liter diesel, levert uitstekende prestaties. Kort na aanvang van de proefrit is de auto stilgezet om de typeaanduiding op de achterklep te controleren! Alhoewel de prestaties in getallen uitgedrukt niet spectaculair zijn, voelt de 2.0 TDI zeer snel. Bovendien worden de prestaties in alle stilte en met groot gemak neergezet. Ongeacht het toerental is altijd volop vermogen beschikbaar. Wie de auto echt provoceert kan zelfs met deze basismotor een spectaculaire vierwieldrift forceren!

„De Q5 rijdt niet alleen beter dan de meeste andere SUV's, maar is ook nog eens te voorzien van geavanceerde elektronica waarmee de auto comfortabeler en veiliger wordt“
Audi Q5 (2008 - 2017)

Een schakelindicator geeft aan wat het meest economische moment is om de volgende versnelling te kiezen. De 6-bak schakelt niet te licht en niet te zwaar, maar precies goed en trefzeker. Het is een detail, maar juist iets wat zo vaak gebruikt wordt draagt bij aan de goede indruk die de auto achterlaat.

Terreinrijden

Het gretige en levendige karakter van de 2.0 TDI is minder geschikt voor terreinrijden. Ook de directe en ietwat bruusk aangrijpende koppeling, maakt het lastig om delicaat kracht op te bouwen zoals nodig is voor terreinrijden. Dit is dan ook het enige punt waarop de Q5 echt teleurstelt.

Audi geeft ook hoog op over de off-road capaciteiten van de Q5 en voorziet de auto van Quattro vierwielaandrijving, ESP met off-road modus en een slimme afdaalhulp. Omdat de wielen aan de uiterste hoeken zijn geplaatst, zou de auto in theorie machtige hellingen moeten kunnen bedwingen.

Audi Q5 (2008 - 2017)

Maar de geringe bodemvrijheid en snelwegbanden vormen al snel een beperking. Behalve dat het motorkarakter zich niet leent voor terreinrijden, liep de Q5 al bij de eerste proefjes vast op de voorbumper. De vierwielaandrijving moet puur worden gezien als extra veiligheidsvoorziening voor het rijden in extreme weersomstandigheden.

Rijplezier

De Q5 voelt zich des te beter thuis op de verharde weg. De besturing is lekker zwaar en exact. In tegenstelling tot veel andere SUV's voelt deze Audi absoluut niet kolossaal of zwaarlijving, maar juist dynamisch en atletisch. De lage daklijn staat de auto niet alleen goed, maar zorgt ook voor een laag zwaartepunt en dat komt de rijeigenschappen merkbaar ten goede.

Bij kleine stuurbewegingen helt de Q5 niet over en is het weggedrag vergelijkbaar met dat van de A4. Pas wanneer bruusk en wild wordt gestuurd, zal de Q5 overhellen. Maar ook dan hebben de banden opmerkelijk veel grip en blijft de auto zich voorbeeldig gedragen. De Q5 rijdt al fantastisch met het standaard onderstel, het optionele sportonderstel maakt de auto nog scherper maar dat gaat wel ten koste van het comfort.

Audi Q5 (2008 - 2017)

Het dynamische karakter (en de wetenschap dat de Q5 zich ook in extreme situaties keurig gedraagt) zorgt ervoor dat de Q5 ongekend veel rijplezier biedt. Zelden is een SUV met zo veel plezier getest! Die gevoelens van begeerte zijn dus helemaal terecht!

Conclusie

Eigenlijk was een test van de Audi Q5 overbodig. Dit is een auto die op het uiterlijk en het imago wordt gekozen. Dankzij de beschaafde afmetingen is dit een SUV die wél mag. Bovendien is de Q5 lager en gestroomlijnder dan de meeste concurrenten. Dat komt niet alleen het uiterlijk, maar ook het weggedrag ten goede. De 2.0 TDI presteert uitstekend en springt tegelijkertijd spaarzaam om met brandstof.

De Q5 rijdt niet alleen beter dan de meeste andere SUV's, maar is ook nog eens te voorzien van geavanceerde elektronica waarmee de auto comfortabeler en veiliger wordt. Vrijwel alle gangbare voorzieningen zijn leverbaar waardoor het nooit "of-of" maar steeds "en-en" is voor de Q5. Normaalgesproken is een Audi ook heel goed, maar toch vooral mooier dan de concurrentie. De Q5 weet zich op alle punten te onderscheiden en is daarmee een zeer begeerlijke auto.

plus
  • Beschaafde, moderne vormgeving
  • Moderne, vooruitstrevende techniek
  • Sublieme rijeigenschappen voor een SUV
min
  • Matige prestaties off-road