Publicatiedatum: 20 juli 2000

Audi TT Roadster (1998 - 2007)

De overtreffende trap

Autotest - Sommige proefritten kunnen niet lang genoeg duren. Die met de Audi TT Coupé was er zo één. Het liefst zou ondergetekende de auto twee keer testen, maar ja, hoe breng je dat? Je vraagt gewoon om de cabriolet-uitvoering! Audi zag de originaliteit van de smoes in en stelde voor de gelegenheid de meest luxueuze uitvoering beschikbaar. Zonder dak nog meer rijplezier?

Terwijl de gedrongen daklijn het meest tekenende punt van de TT Coupé is, is Audi er wonderwel in geslaagd de TT Cabriolet zo mogelijk nog mooier te maken. Zeker in het zwart heeft deze Roadster nog steeds zo'n sterke vorm dat de daklijn moeiteloos wordt voortgezet in de gedachte van de kijker.

Audi TT Roadster (1998 - 2007)

Het silhouet van de TT Roadster is zo mooi dat zelfs het testteam bij de eerste fotostop even stilviel van het perfecte lijnenspel. De voorkant van de auto is met de nors kijkende lampen achter gerookbrande glazen met xenonlicht indrukwekkend genoeg om tegemoetkomend verkeer op smalle wegen de stuipen op het lijf te jagen.

Wie zich achter de TT Roadster bevindt wordt getrakteerd op een gespierde bilpartij met daaronder twee dikke verchroomde uitlaatpijpen die duidelijk maken dat de toeschouwer beslist niet meer te zien zal krijgen dan alleen de achterkant.

Race-aspiraties

Die dubbele uitlaat verraadt dat de testauto het meest gespierde lid van de TT familie is. De voortstuwing wordt verzorgd door een vier cilinder vijfkleppen motor bijgestaan door een turbo en intercooler. Dat betekent dat de auto dociel en kalm over smalle weggetjes is te sturen zolang de wijzer van de toerenteller onder de 3000 per minuut blijft. Zodra de beademingsapparatuur tot leven mag komen, staan de gelukkige bestuurder 225 paardekrachten ter beschikking, waarmee de TT in staat is tot bloedstollende versnellingen.

Ook binnen de door de Nederlandse wet gestelde snelheidsbeperkingen is het prima genieten van die krachtsuitspattingen. Vooral invoegen op de snelweg blijft leuk. Vanaf stilstand aan het begin van de invoerstrook accelereert de auto in de 1e en 2e versnelling binnen 6,7 seconden naar 100 km/u.

Het verkeer op de snelweg weet niet wat het ziet, de inzittenden van de TT genieten volop en de bestuurder schakelt schijnheilig van twee naar zes om zich vervolgens met een braaf spinnende motor te mengen onder het overige verkeer. "We wilden alleen even met een veilige snelheid invoegen". Of het nou gaat om een sprint vanaf stilstand of een tussensprint van 120 naar 200 km/u, de Audi motor heeft altijd zin om te stoeien.

Audi TT Roadster (1998 - 2007)

Audi heeft veiligheid hoog in het vaandel en heeft er daarom alles aan gedaan haar cabriolet met race-aspiraties voor iedereen hanteerbaar te maken. Wie ver genoeg vooruit kijkt en de snelheid niet overschat kan alles met de TT. Dankzij het systeem van vierwielaandrijving kan de TT bochten nemen op een manier die de natuurwetten tart.

„Rijden met de TT Roadster voelt als een groot voorrecht en is vooral een ontspannende bezigheid“

Een acceleratieproef op een bochtig landweggetje met modder en los zand? Menig onervaren bestuurder had met een tweewielaangedreven auto in de berm beland, terwijl de TT iedere opgegeven koers onder iedere omstandigheid tot op de laatste centimeter volgt. Ook door gasgeven of hevig remmen in een bocht laat de TT zich niet uit balans brengen. Mede dankzij de recent doorgevoerde modificatie (te herkennen aan de kleine achterspoiler) maakt de TT van iedereen opslag een veilig chauffeur.

Reislimousine

Het interieur van de Roadster is in grote lijnen gelijk aan dat van de Coupé. Het is tot op het kleinste detail afgewerkt met zwart leer, zwart kunststof en legio chroomaccenten. Zoals te verwachten bij Audi hier geen plastic met een likje zilververf maar echt chroom dat altijd is afgewerkt met schroefgaten als ornamenten. Eindelijk een auto waar niet alleen het exterieur, maar ook het interieur door de ontwerpers tot een spannend geheel is gemaakt.

Audi TT Roadster (1998 - 2007)

Achter ieder hoekje en gaatje van het interieur (en zelfs van de bagageruimte) is wel een luikje te vinden met daarachter extra bergruimte. De bagageruimte is minder groot dan die van de Coupé omdat de achterklep lager ligt en een uitsparing is gemaakt voor de cabriokap. Bovendien is de vloer van de bagageruimte iets hoger bij vierwielaangedreven uitvoeringen van de TT, omdat ruimte moest worden gemaakt voor de extra mechaniek. Desondanks is de auto, met creatief bepakken, geschikt voor een lange vakantie zonder dat de bagage moet worden nagestuurd.

Dak

In de middenconsole is een knopje te vinden dat de Coupé niet kent: uitschakeling van de interieurbeveiligingsfunctie van het alarm. Ondanks de forse prijs van de Roadster is de auto namelijk uitgevoerd met een ultrasoon-alarm en niet met het, voor een cabriolet gebruikelijke, radaralarm. Als de interieurdetectie niet uitschakelbaar zou zijn, zou het alarm direct afgaan als de auto met open kap wordt geparkeerd. Goed bedoeld zo'n uitschakelknop, maar in deze prijsklasse leveren andere merken wel een radaralarm.

Audi TT Roadster (1998 - 2007)

Het sluiten van de kap is gelukkig eenvoudig. Wie de afdekhoes heeft gebruikt (wel zo mooi) moet die zelf losmaken en in de kofferbak opbergen. Daarna sluit het dak elektrisch om alleen van de bestuurder te vragen het te vergrendelen met een centraal boven de voorruit geplaatste handgreep. In gesloten toestand is het geluidsniveau dan vergelijkbaar met dat van de Coupé. Een extra uitgebreide behandeling in de wasstraat leert dat de kap geen druppel water doorlaat.

Conclusie

Voor wie zich de fl. 8.500,- bovenop de prijs van een TT Coupé kan veroorloven, biedt de TT Roadster meer rijplezier zonder op comfort in te leveren ten opzichte van de Coupé uitvoering van de TT. De TT Roadster is geen speledingetje zoals een Mazda MX-5 of Fiat Barchetta. Dergelijke auto's zijn intenser, maar ook vermoeiender. Rijden met de TT Roadster voelt als een groot voorrecht en is vooral een ontspannende bezigheid; iedere rit voelt als een korte vakantie.

Bovendien leent de TT zich graag voor het rijden van lange afstanden. Audi verzocht expliciet niet te veel testkilometers te maken omdat de testauto binnen één maand al 11.000 KM had afgelegd. Maar ondanks een goedbedoelde geplande route door 't Gooi verscheen na "een klein uitstapje van de geplande route" al snel het bordje "Oberhausen 20 KM". Waarmee nog eens wordt bewezen dat de TT, ook als Roadster, een eersteklas reisauto is.

plus
  • Schokkend mooi
  • Groot snelheidspotentieel
  • Echte reisauto en toch een cabriolet
min
  • Geen radaralarm