Publicatiedatum: 30 augustus 2012
BMW 3-Serie Touring (2012 - 2019)
Autotest

BMW 3-Serie Touring (2012 - 2019)

Bestedingsruimte

Autotest - Bent u op zoek naar een middelgrote, luxueuze stationwagon? Zoek dan niet verder, want van alle auto's in zijn klasse biedt de BMW 3-Serie Touring de meeste ruimte. Gaat het u ook om rijeigenschappen, uitrusting en verbruik? Lees dan verder voor een uitgebreide test van de nieuwe BMW 3-Serie Touring.

De bagageruimte van de nieuwe BMW 3-Serie Touring meet standaard 495 liter. Dat is niet alleen meer dan de vorige 3-Serie stationcar, het is ook meer dan de directe concurrentie (Audi, Mercedes-Benz, Volvo). Wanneer de achterbank wordt opgeklapt, neemt de ruimte toe tot 1.500 liter en ook dat is de hoogste waarde in z'n segment.

BMW is niet vergeten dat de ruimte ook praktisch moet worden kunnen gebruikt. De kofferruimte is daarom royaal voorzien van spanbanden, sjor-ogen, een vangnet en een dubbele bodem (die zulke grote vakken heeft dat er een complete boodschappentas in past!). Om kleine stukken eenvoudig te laden, volstaat het om alleen de achterruit te openen. De achterklep is (optioneel) elektrisch bedienbaar.

BMW 3-Serie Touring (2012 - 2019)

Alhoewel de wielbasis van de Touring gelijk is aan die van de gewone 3-Serie, is de ruimte op de achterbank beduidend beter. Dat komt omdat de daklijn hoger doorloopt en dat levert een prettigere zitpositie op. De hoofd- en beenruimte op de achterbank is daarom prima; ook volwassenen houden het hier op een lange rit prima uit.

De ruimte voorin is zelfs overvloedig. Desgewenst kunnen de voorstoelen zo ver naar achteren worden geschoven, dat zelfs een bestuurder van twee meter niet meer bij de pedalen kan! Helaas lopen de voorstoelen bovenin iets toe, wat onprettig is aan de schouders.

Tot zo ver de BMW 3-Serie stationcar. Want wordt een auto als deze echt om de praktische mogelijkheden gekozen? Voor nog geen derde van de prijs van een 3-Serie Touring zijn er namelijk diverse "ludospaces" (Renault Kangoo, Volkswagen Caddy, etc.) te koop die zo veel ruimte bieden dat de 3-Serie er bij wijze van spreken in kan worden geparkeerd!

BMW 3-Serie Touring (2012 - 2019)
BMW 3-Serie Touring (2012 - 2019)

Rijplezier

Een auto als de 3-Serie Touring wordt vooral gekocht om het uiterlijk en het imago. Het lijnenspel van een moderne stationcar is vaak strakker en eleganter dan dat van een hatchback of sedan, en dat geldt zeker voor deze Touring! Bovendien onderscheidt de 3-Serie zich met een agressieve blik en een lage neus. Dat laatste dient de stroomlijn, want bij BMW is een laag verbruik tegenwoordig minstens zo belangrijk als het rijplezier.

Het rijplezier is te danken aan een evenredige verdeling van het gewicht over de voor- en achterwielen. Bovendien wordt de kracht van de motor op de achterwielen overgebracht; dat geeft een zuiverder gevoel in het stuurwiel.

In de hier gereden basisuitvoering is van deze typische BMW-kenmerken weinig merkbaar. Een gevoel van "onoverwinnelijkheid" en "alles kan", ontbreekt in de standaard 3-Serie. De testauto stuurt prima, maar niet beter dan de concurrenten die minder geavanceerd van opzet zijn. Wie een 3-Serie kiest om het rijplezier, doet er daarom verstandig aan om te kiezen voor een sportonderstel en/of een grotere velgmaat.

Diesel

De "320d" dieselmotor levert juist volop rijplezier. Het vermogen van 184 pk / 380 Nm is heel gewoon voor een diesel in deze prijsklasse. De prestaties zijn op papier een fractie beter dan gemiddeld. Gevoelsmatig is de "320d" echter veel sneller dan de belangrijkste tegenstrevers. Dat is te danken aan de levendige welhaast agressieve reactie, op het gaspedaal. Niet alleen in de stad, maar ook op de snelweg kan deze lichtste diesel op de prijslijst heerlijke tussenacceleraties neerzetten. De bestuurder heeft daarom nooit het idee een instapmodel te rijden.

Optioneel kan de 3-Serie worden voorzien van een achttraps automaat. Deze voelt de bestuurder goed aan en schakelt daarom op de juiste momenten. Bovendien is het verbruik met de automaat iets lager dan met de handgeschakelde versnellingsbak.

De 320d is verkrijgbaar in twee varianten: de gewone "320d" en de "320d Efficient Dynamics Edition". Deze laatste is voorzien van een pakket aan brandstofbesparende maatregelen, zoals een aangepast motormanagement, een betere stroomlijn en banden met lage rolweerstand.

„Alleen "head up"-display is al een goede reden om voor BMW te kiezen“
BMW 3-Serie Touring (2012 - 2019)

De testauto is een gewone "320d", maar is desondanks voorzien van legio voorzieningen om het verbruik te verlagen. Denk daarbij niet alleen aan een stop/start-systeem, maar ook aan een boordcomputer die tips geeft om de rijstijl te verbeteren. Wanneer het advies van de computer wordt opgevolgd, verschijnt in een display hoeveel kilometer extra kon worden afgelegd op de tank.

Alhoewel BMW jaren geleden de trend heeft gezet met het herwinnen van energie om het verbruik te verlagen, hebben andere merken dit kunstje inmiddels beter onder de knie. Gezien de prestaties is de 320d zuinig, maar BMW is geen recordhouder meer. Als het echter om de combinatie van rijplezier in combinatie met een laag verbruik gaat, dan scoort de 3-Serie nog altijd prima. Tijdens de diverse testritten was het laagste verbruik 4.3 liter per 100 km, het hoogste verbruik bedroeg 5 liter per 100 km.

BMW 3-Serie Touring (2012 - 2019)

Uitrusting

Naast het weggedrag is de uitrusting net zo'n belangrijke reden om een auto te kiezen. Favoriet bij de redactie is "head up"-display. Essentiële zaken zoals de snelheidsmeter en instructies van het navigatiesysteem worden tegen de voorruit geprojecteerd, waardoor ze in het landschap lijken te zweven. Dit leest veel prettiger dan een snelheidsmeter achter het stuurwiel. Alleen "head up"-display is al een goede reden om voor BMW te kiezen.

Een noviteit voor de nieuwe 3-Serie is radargestuurde cruise-control waarmee de auto ook kan filerijden. Dit werkt als volgt: de bestuurder geeft een gewenste kruissnelheid op. Als er voldoende ruimte op de weg is, houdt de auto die snelheid aan. Mocht een voorligger langzamer rijden, dan past de 3-Serie zich aan die snelheid aan; desnoods tot stilstand. Om vervolgens weer weg te rijden volstaat het om een voorzichtig tikje op het gaspedaal te geven. De computer accelereert dan tot de eerder ingestelde snelheid, of de maximale snelheid van de voorligger.

BMW 3-Serie Touring (2012 - 2019)
BMW 3-Serie Touring (2012 - 2019)

Na een eerste angstige test (zonder de rem aan te tikken op een file afrijden vraagt enig vertrouwen in de techniek), is "Active Cruise Control" veelvuldig gebruikt en leverde het een grote bijdrage aan het comfort.

Eén ding heeft de nieuwe 3-Serie gelukkig niet: een elektrisch bediende handrem. BMW voorziet in een vertrouwde, ouderwetse hendel en dat werkt sneller en intuïtiever.

iDrive

"iDrive" is de naam voor BMW's geïntegreede audio, navigatie en communicatie-systeem. Dit systeem is al jaren in ontwikkeling en tijdens iedere test met een BMW vallen de verschillen met de vorige versie op. Zo heeft de meest recente versie 3d-effecten, waardoor pagina's bovenop elkaar lijken te liggen en de gebruiker altijd ziet hoe de menustructuur is opgebouwd.

BMW 3-Serie Touring (2012 - 2019)

Een belangrijke toevoeging is "Connected Drive", waarmee informatie van Internet (nieuws, weersverwachting, beurskoersen) al rijdende is op te vragen. Ook kunnen al rijdende (standaard)berichten op Twitter worden gepost over de bestemming of de verwachte aankomsttijd.

Conclusie

De BMW 3-Serie Touring is de ruimste en meest praktische auto in z'n klasse. Maar is dat daadwerkelijk waarom iemand een 3-Serie Touring koopt? Als het alleen om ruimte gaat, dan zijn er veel goedkopere auto's te vinden die heel veel meer ruimte bieden.

Een auto als de 3-Serie Touring wordt vooral gekocht om het uiterlijk. En het moet gezegd worden: de stationcar heeft elegantere lijnen dan de 3-Serie sedan. Tegelijkertijd zorgt de agressieve neus voor een zelfverzekerde blik en een gunstige stroomlijn. De "320d" is mede daarom zeer zuinig, terwijl de prestaties van hoog niveau zijn. Het weggedrag is goed, maar niet zo uitgesproken als dat van een 1-Serie of de vorige 3-Serie.

Zoals iedere 3-Serie is ook de Touring te voorzien van vrijwel alle luxe en veiligheidssystemen die ook leverbaar zijn op de grotere modellen. Met name "head up"-display, "Active Cruise Control" en de nieuwste versie van iDrive zijn daarbij echte aanraders.

plus
  • Ruim
  • Vlot en zuinig