Publicatiedatum: 8 juli 2012
Chevrolet Cruze Station Wagon
Autotest

Chevrolet Cruze Station Wagon

Meer van hetzelfde

Autotest - Meer van hetzelfde. Dat kan positief en negatief worden uitgelegd. Een zwartkijker ziet het als overbodig en niet origineel. De optimist denkt aan meer van iets goeds. Met de Station Wagon brengt Chevrolet nu de derde variant van de Cruze op de markt. Meer van hetzelfde dus. Is dat goed of slecht nieuws?

Wat de gewone Chevrolet Cruze bijzonder maakt, is de gebogen daklijn die naadloos doorloopt in een solide achterzijde. In West Europa wordt een sedan als oubollig gezien en dit type auto wordt daarom nauwelijks verkocht. De Cruze verleidt echter met de elegantie van een coupé en de degelijkheid van een sedan. Dankzij deze geslaagde kruisbestuiving weet Chevrolet de sedan alsnog aan de man te brengen en dat is een bewonderenswaardige prestatie.

Station wagon

De Cruze Station Wagon biedt echter alles behalve het elegante lijnenspel dat de alledaagse Cruze zo aantrekkelijk maakt. De Station Wagon is een keurige representatieve auto, maar is in geen enkel opzicht opvallend.

Chevrolet Cruze Station Wagon

Voor het elegante lijnenspel van de sedan komt echter wel veel ruimte in de plaats. Standaard biedt de Cruze Station Wagon 500 liter (tegenover 450 liter voor de sedan) bagageruimte. Dat is eenvoudig te vergroten tot 1.478 liter. Het uitnemen van hoofdsteunen of eerst wegklappen van de zitting van de achterbank is daarbij overbodig. Chevrolet heeft echter niet voorzien in bergruimte voor de afdekhoes van de kofferruimte. Bovendien laat deze hoes zich lastig verwijderen, waardoor de hele procedure van het vergroten van de bagageruimte toch nog tijdrovend wordt.

De beenruimte achterin is ruim voldoende, ook volwassenen zitten prima achterin de Station Wagon. Voorin biedt de Cruze Station Wagon evenveel ruimte als de sedan. De hoofd- en beenruimte voorin zijn prima. De rugleuning van de voorstoel is echter te kort voor lange bestuurders; de bolling van de bovenkant van de stoel drukt dan hinderlijk tegen de schouderbladen.

Nog een misser: zowel de bestuurder als de bijrijder kunnen de knoppen van het klimaatcontrolesysteem onbedoeld raken met de knieën (afhankelijk van postuur en zithouding). De temperatuur schiet dan door "onverklaarbare" oorzaak omhoog of omlaag, of de aanjager maakt overuren.

MyLink

Nieuw voor de Station Wagon is het "MyLink" systeem, waarmee het audiosysteem van de auto en de mobiele telefoon van de bestuurder worden gekoppeld. Dit gaat verder dan de gebruikelijke "carkit" om te telefoneren en een USB-aansluiting om muziek af te spelen. Het beeldscherm van de telefoon kan worden omgeleid naar het centrale display van de auto. Op die manier kan de telefoon bijvoorbeeld dienst doen als "gratis" navigatiesysteem.

Dit klinkt echter mooier dan het is. Vooralsnog werkt deze techniek alleen met Nokia-toestellen met "Windows Phone". Chevrolet zegt echter te werken aan soortgelijke oplossingen voor Apple iPhone en Android toestellen (maar doet geen harde beloften en geeft geen streefdatum).

Chevrolet Cruze Station Wagon

Rijeigenschappen

Chevrolet en Opel hebben beide hetzelfde moederbedrijf: GM (General Motors). Het is daarom niet verwonderlijk dat de Chevrolet Cruze technisch veel verwantschap heeft met de even grote Opel Astra Sports Tourer. Chevrolet benadrukt echter dat de Cruze een eigen wielophanging en daarom ook een eigen karakter heeft.

„Zoals gebruikelijk bij Chevrolet biedt de de Cruze volop comfort, ruimte, luxe en veiligheid voor zijn geld“
Chevrolet Cruze Station Wagon

In de praktijk is de Cruze Station Wagon een verdienstelijk sturende auto die er naar lijkt te streven om onopvallend te zijn. De besturing is niet licht of zwaar, niet direct of indirect. Chevrolet heeft voor de Cruze steeds de gulden middenweg gekozen. Dat betekent ook dat de Cruze geen uitgesproken goede of slechte wegligging heeft: het is voldoende veilig en comfortabel, niet meer en niet minder dan dat.

Voor autoliefhebbers is de Cruze daarmee een saaie auto. Voor menig autokoper is het juist ideaal: voor hen is een auto een huishoudelijk apparaat en geen stuk speelgoed.

Diesel

Tegelijk met de komst van de Station Wagon, introduceert Chevrolet twee nieuwe motoren voor de Cruze. De eerste is de 1.7 liter turbodiesel. In vergelijking met de bestaande 2.0 liter diesel, heeft de 1.7D een levendiger karakter. De kleinere motor heeft (dankzij een kleinere turbo, die makkelijker op gang komt) al bij lage toeren meer trekkracht en voelt daarom krachtiger.

Daarbij zijn de versnellingsbakverhoudingen zo gekozen dat de kleinere 1.7 liter diesel in de stad beter presteert. De 2.0D is echter stiller en weet bij hoge snelheden overtuigender door te bijten.

Chevrolet Cruze Station Wagon

Beide dieselmotoren zijn voorzien van een stop/start-systeem en een schakelindicator. Het verschil in verbruik is desondanks groot. Op een eenvoudig parcours verbruikte de "2.0D" volgens de boordcomputer 7.8 liter per 100 km. De "1.7D" had op een soortgelijke route slechts 5.4 liter per 100 km nodig. Alhoewel dit respectabele verbruikscijfers zijn, belooft de folder een nog veel lager verbruik. Dat blijkt in de praktijk echter zo goed als onhaalbaar te zijn.

1.4 Turbo

Het belangrijkste nieuws voor de Chevrolet Cruze is de komst van een nieuwe benzinemotor. De 1.4 liter turbomotor is eveneens afkomstig van de Opel Astra, maar is door Chevrolet voorzien van een eigen motormanagement (en een bijbehorende luchtinlaat).

Bij lage toeren toont de 1.4T nauwelijks karakter. Opnieuw is de Cruze een terughoudende auto die vooral comfort biedt en zich zo min mogelijk opdringt. Boven de 3.000 tpm bijt de kleine benzinemotor juist vastberaden door en zet de Cruze Station Wagon prima prestaties neer.

Chevrolet Cruze Station Wagon

Conclusie

Chevrolet introduceert de derde variant van de Cruze: de Station Wagon. Dat is goed nieuws en slecht nieuws. Het slechte nieuws is dat de Station Wagon niet het unieke verleidelijke lijnenspel van de sedan biedt. In plaats daarvan is de Cruze Stationcar een keurige, praktische, maar heel gewone stationwagon. De rijeigenschappen zijn prima, maar wederom niet opmerkelijk.

Zeker in dit segment van de markt is het aanbod van stationwagons gering, en dus is de Cruze Station Wagon wel degelijk een aanwinst. Zoals gebruikelijk bij Chevrolet biedt de de Cruze volop comfort, ruimte, luxe en veiligheid voor zijn geld.

Tegelijk met de introductie van de Station Wagon worden alle varianten van de Cruze leverbaar met nieuwe motoren. De 1.4 liter turbo benzinemotor en de 1.7 liter diesel leveren beide verdienstelijke prestaties tegen een beschaafd verbruik. Daarmee worden alle uitvoeringen van de Cruze aantrekkelijker.

plus
  • Ruim
  • Nette prijs
  • Comfortabel en praktisch
min
  • Niet zo zuinig als beloofd
  • Diverse ergonomische missers
  • (ver)taalfouten in navigatiesysteem