Publicatiedatum: 1 oktober 2007
Chevrolet HHR
Autotest

Chevrolet HHR

Pimp my Chevvy

Autotest - Chevrolet verkoopt auto's in alle soorten en maten. Een ding hebben ze allemaal gemeen: ze bieden veel waar voor weinig geld. Maar in Amerika biedt Chevrolet nog meer: bijzondere auto's, zoals de HHR. De hoge heren vonden het tijd om ook die auto naar Europa te brengen. Een goed idee?

Chevrolet was in 1949 naar eigen zeggen de uitvinder van het "Multi Purpose Vehicle" (MPV). Die auto heette de "Suburban" en de huidige HHR is daarop geïnspireerd.

De retro-lijnen, dubbele achterlichten, brede wielkasten, treeplanken en grote verchroomde grille laten geen onduidelijkheid over de herkomst van de HHR. Dit is een flamboyante Amerikaan van het oude stempel. De hoge schouderlijn en lage zijruiten, geven het idee van een lage auto terwijl de HHR in werkelijkheid hoog en mede daarom zeer ruim is.

Chevrolet HHR

Ruimte

Omdat het oermodel bedoeld was als praktische auto, biedt ook deze nieuwe HHR meer dan alleen uiterlijk vertoon. In 4 meter 48 heeft Chevrolet heel wat ruimte en praktische mogelijkheden ondergebracht.

Zo is de stevige kunststof laadvloer in hoogte verstelbaar om de bagageruimte in twee verdiepingen op te delen. Onder de laadvloer zijn twee extra vakken te vinden. De achterbank kan in twee delen (verhouding: 60/40) worden opgeklapt waarna de bagageruimte 1.634 liter meet, meer dan menig stationcar! Tenslotte kan ook de bijrijdersstoel worden opgeklapt, waarna objecten tot maximaal 2.44 meter in de HHR passen.

Chevrolet HHR
Chevrolet HHR

De HHR heeft een hoge zit, wat in-/uitstappen eenvoudig maakt en een prima overzicht over het verkeer geeft. De standaard met leder beklede stoelen zijn groot en in alle richtingen verstelbaar (alleen rechts elektrisch).

Zowel voor- als achterin is de ruimte royaal. Het optionele open dak vermindert de hoofdruimte aanzienlijk, hetgeen daarom geen aanrader is voor lange bestuurders. De HHR is overzichtelijk bij parkeren en manoeuvreren, alleen de sterk vergrotende buitenspiegels vragen enige gewenning.

Uitrusting

Omwille van de veiligheid is de nostalgie niet voortgezet in het interieur, alhoewel het er wel degelijk bijzonder uitziet. Het moderne interieur is van alle gemakken voorzien, zeker gezien de scherpe prijs van de auto.

Chevrolet HHR

Airconditioning, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, een boordcomputer, getint glas, stoelverwarming, elektrisch bedienbare zijruiten (voor en achter) en een goed verzorgd audiosysteem zijn allemaal standaard. Niet alleen klinkt de radio/CD-speler prima, er is ook voorzien in een ingang voor een MP3 speler!

„deze voor Amerika gebouwde auto heeft een Amerikaans weggedrag“
Chevrolet HHR

Motoren

In Nederland levert Chevrolet de HHR met één motor. Dat is geen listige turbomotor (hier wordt wel aan gewerkt!) of gretige Europese toerenmaker, maar een typisch Amerikaanse krachtbron die gemaakt is voor maximaal comfort. De viercilinder levert ondanks de royale inhoud van 2.4 liter een bescheiden 170 pk en 224 Nm trekkracht.

Door het forse gewicht, de matige stroomlijn en het streven naar een laag verbruik, zijn de prestaties van deze krachtbron matig. De HHR is niet uitgesproken traag, maar een reserve om even snel te passeren of in te voegen ontbreekt.

Chevrolet HHR

In het streven naar comfort is de Amerikaanse fabrikant goed geslaagd. Dankzij zogenaamde "dubbele balansassen" loopt de motor trillingvrij. De HHR is opmerkelijk stil. Niet alleen de motor laat nauwelijks van zich horen, ook geluiden van rijwind of banden blijven vrijwel uit.

Speciaal voor de Europese klant is de HHR naar keuze met een prima schakelende vijfversnellingsbak of een automatische viertraps automaat leverbaar.

Weggedrag

Het laat zich bijna raden: deze voor Amerika gebouwde auto heeft een Amerikaans weggedrag. De besturing is indirect, in snel genomen bochten helt de koets behoorlijk over. Het weggedrag is echter beduidend beter (lees: veiliger) dan dat van Amerikaanse budgetauto's. Zowel tractiecontrole als een elektronisch stabiliteits programma (ESP) zijn standaard. Hoe langer de proefrit duurt, hoe meer de HHR daarom het vertrouwen en het hart van de testrijder weet te winnen.

Chevrolet HHR

Conclusie

Was het een goed idee om de Chevrolet "Heritage Heigh Roof" (HHR) naar Europa te brengen? Het antwoord is "ja" en "afhankelijk van de koper". "Ja", omdat Chevrolet geen ruime middelgrote ruimteauto meer had. De HHR is dus een prima aanvulling op het bestaande gamma. De HHR biedt meer ruimte dan de gemiddelde stationcar en de ruimte is zeer efficiënt te benutten. Evenals de andere Chevrolets heeft ook deze HHR een bijzonder scherpe prijsstelling.

Omdat de voor Amerika ontworpen HHR zonder modificaties op de Europese markt verschijnt, rijdt de auto als een echte Amerikaan. Of dat goed of slecht is, is puur persoonlijk. Alles is gericht op comfort. De motor is groot, maar kalm en ingetogen. Het weggedrag is comfortabel en goedmoedig.

plus
  • Scherpe prijs
  • Ruim en praktisch
  • Geslaagde mix modern / ouderwets
min
  • Geen diesel leverbaar
  • Indirecte, gevoelloze besturing
  • Grote motor, grote dorst, kleine prestaties