Publicatiedatum: 3 april 2011
Citroen DS3 Racing
Autotest

Citroen DS3 Racing

Alleskunner

Autotest - Wie naar autosport op TV kijkt zal zich meer dan eens hebben afgevraagd: "kan mijn auto dat ook?" Het antwoord is: nee. Alhoewel de sportwagens op TV het uiterlijk hebben van bekende modellen, zijn het onderhuids pure racewagens. Ze zijn daardoor tot veel meer in staat dan de alledaagse straatauto's waar ze van zijn afgeleid. Citroën belooft daar nu verandering in te brengen, door de kennis die het heeft opgedaan in de autosport toe te passen op de DS3. Die auto heet heel toepasselijk: "DS3 Racing".

Citroën is uiterst succesvol in het "FIA World Rally Championship", kortweg bekend als WRC. Daar racet Citroën met sterk aangepaste versies van de DS3. Om topprestaties te kunnen leveren, worden de auto's aangepast aan ieder parcours. Zo worden voor iedere race andere banden, een op maat gemaakte stuurinrichting en zelfs een speciale versnellingsbak geplaatst.

Het zou knap onhandig zijn om voor iedere rit een uurtje te moeten sleutelen aan een auto voor dagelijks gebruik. Daarom heeft de "DS3 Racing" als basis een gewone DS3 (uitvoering "Sport Chique") en is deze slechts aangescherpt met kennis uit het WRC. De "DS3 Racing" is geen raceauto voor de openbare weg, maar wel een uiterst sportieve versie van de DS3.

Citroen DS3 Racing

Zo is het onderstel verlaagd (-15 mm) en de spoorbreedte vergroot (+30 mm). De turbomotor uit de gewone DS3 is opgevoerd en levert nu 207 pk / 275 Nm (was: 156 pk / 240 Nm). Zoals later zou blijken, zorgt dit extra vermogen nauwelijks voor een hoger verbruik. Helaas neemt deze fijnproever alleen genoegen met kostbare Euro98 benzine.

Het remsysteem bedient zich nu van vier zuigers en speciale schijven om weerstand te bieden aan het royale motorvermogen. De besturing, wielen (met 18 inch velgen) en wielophanging zijn eveneens aangepast om het sportieve karakter te vergroten.

Uiterlijk vertoon

Toch is het bij de eerste kennismaking vooral het bijzondere uiterlijk dat opvalt. De Citroën DS3 is van nature al een bijzondere verschijning omdat de klant het uiterlijk tot in het kleinste detail kan aanpassen. Dat betreft echter alleen kleurstellingen en bestickering.

Citroen DS3 Racing

De "DS3 Racing" is voorzien van een diffuser, spoilers voor en achter, wielkastverbreders en andere stemmingmakers. Waar mogelijk is koolstofvezel gebruikt en dat wordt consequent voortgezet tot zelfs in de motorruimte! De DS3 is in slechts twee kleurencombinaties leverbaar: zwart/oranje en het hier getoonde grijs/wit.

Het feest gaat verder in het interieur, dat is aangekleed als een echte raceauto. Ook hier zorgen stickers, zwart/wit geblokte vloermatten, een sportstuur en vele "Citroën Racing"-logo's voor de nodige voorpret.

Citroen DS3 Racing
Citroen DS3 Racing

De DS3 Racing is voorzien van grote kuipstoelen die zeer veel zijdelingse steun bieden. Ze zijn echter zo groot dat de beenruimte op de achterbank is gereduceerd tot nihil. Ook kan de rugleuning van de achterbank niet meer volledig worden opgeklapt.

Gezien de prijs, is de standaarduitrusting goed verzorgd. Verwacht echter geen wonderen van het hifi-systeem met subwoofer; dit klinkt aardig, maar niet meer dan dat. Het optionele navigatiesysteem geeft duidelijke instructies, maar de bediening is voor verbetering vatbaar.

Citroen DS3 Racing

Rijden!

Nu alle formaliteiten uit de weg zijn, is het eindelijk tijd om te gaan racen. Zoals eerder aangegeven, is de "DS3 Racing" bedoeld als sportieve auto die desondanks dagelijks bruikbaar is. Dankzij de zachte bekleding van de kuipstoelen, is het comfort ondanks het stugge onderstel vergelijkbaar met dat van een gewone DS3. Heel slim gedaan!

„Het vermogen dat eerder nog zo gelijkmatig werd opgebouwd, komt vanaf zo'n 5.500 toeren per minuut met de subtiliteit van een sloophamer los“
Citroen DS3 Racing

Vanaf het eerste moment is merkbaar dat de motor veel meer vermogen levert dan gebruikelijk. De bestuurder heeft altijd het aangename gevoel over een lawine van koppel te beschikken. De kleinste beweging van het rechter pedaal is, bijna onafhankelijk van het toerental, voldoende voor een soepele versnelling. Bij normaal gebruik overtuigt de "DS3 Racing" daarom als het topmodel van de DS3-lijn, maar is het absoluut geen agressieve auto.

Prestaties

Dat verandert echter wanneer de bestuurder minder voorzichtig met het gaspedaal omspringt. Als de coureur een trap op het gas geeft, trapt de DS3 genadeloos hard terug! Het vermogen dat eerder nog zo gelijkmatig werd opgebouwd, komt vanaf zo'n 5.500 toeren per minuut met de subtiliteit van een sloophamer los.

Citroen DS3 Racing

Ineens schiet de auto er met een enorme brutaliteit vandoor en moet de bestuurder het stuurwiel heel goed vasthouden. De voorwielen kunnen het vermogen namelijk nauwelijks behappen. Zodra het gaspedaal dieper wordt ingetrapt, verandert ook het stuurgedrag plotseling en de coureur in spe moet daar op bedacht zijn. Dit karakter is niet ongebruikelijk bij zeer snelle voorwielaandrijvers, maar helaas is het zogenaamde "torque steer" bovengemiddeld sterk aanwezig bij de DS3.

Eenmaal gewend aan het eigenzinnige karakter, wordt de snelheid ook in de bochten steeds verder opgevoerd. Alhoewel de standaard DS3 al uiterst levendig en gretig is, blijft deze race-uitvoering tot op hoge snelheid nog stabieler en is de sensatie nog groter.

Citroen DS3 Racing

Conclusie

De DS3 is het pretnummer van Citroën. De nieuwe "Racing"-uitvoering vehoogt die pret nog verder. Dankzij unieke kleurstellingen en een meer dan sportieve aankleding, onscheidt de "Racing" zich nadrukkelijk van de gewone uitvoeringen. Het blijft echter niet bij alleen uiterlijk vertoon: onderhuids is de "DS3 Racing" aangescherpt dankzij de kennis die Citroën heeft opgedaan in de autosport.

De turbomotor is bijzonder sterk en dat komt zowel de prestaties als het comfort ten goede. Ook bij kalm meerijden met de verkeersstroom, is het heerlijk om altijd een enorme reserve paraat te hebben. Wanneer het kan en mag, levert de 207 pk sterke turbomotor uitstekende prestaties (0-100 km/u in 6.5 seconden, topsnelheid 235 km/u).

Helaas kunnen de voorwielen het overvloedige vermogen nauwelijks verwerken, waardoor de besturing op z'n zachtst gezegd enige gewennig vereist. Eenmaal vertrouwd met het bijzondere karakter, overtuigt de "Racing" niet alleen als topmodel van de DS3-lijn, maar ook als de grootste pretmachine die Citroën op dit moment levert.

plus
  • Uitstekende wegligging
  • Originele vormgeving en aankleding
  • Sublieme prestaties, verrassend zuinig
min
  • Te weinig gevoel in besturing
  • Minimale beenruimte ruimte achterin
  • Voorwielen kunnen vermogen nauwelijks aan