Publicatiedatum: 12 oktober 2013
Citroen Grand C4 Picasso
Autotest

Citroen Grand C4 Picasso

Ruimte als kunstvorm

Autotest - Een kubus biedt optimale ruimte. De inhoud ervan is tot in de uiterste hoeken te benutten, mede omdat de meeste koffers ook recht zijn. Een vierkante auto is echter niet erg aantrekkelijk. Een ruime gezinsauto is daarom in de basis vierkant, maar voegt daar enige stroomlijn en charme aan toe. Citroën gaat nu nog een stap verder en wil de MPV (Multi Purpose Vehicle) tot een kunstvorm verheffen met de "Grand C4 Picasso".

Citroëns grote gezinsauto is verkrijgbaar in twee varianten: de vijfpersoons "C4 Picasso" en de zevenpersoons "Grand C4 Picasso". Niet alleen de binnenruimte, maar ook het uiterlijk van beide versies verschilt. De vijfzitter heeft een stoere uitstraling, terwijl de langere zevenpersoons voor elegantie kiest.

De stadslichten en dimlichten zijn in beide gevallen gescheiden door een strook metaal in de lakkleur. De voorbumper van de hier gereden "Grand C4 Picasso" loopt door de grille heen en dat geeft de auto een nog futuristischer uiterlijk. Ook heel bijzonder is de dakrail die onderaan de voorruit begint en via het dak, langs de achterste zijruiten rondloopt tot aan het achterportier. De C4 Picasso heeft geen schuifdeuren achter, maar traditionele scharnierende deuren. Citroën erkent dat schuifdeuren praktischer zijn, maar kiest omwille van het lagere gewicht voor traditionele portieren.

Citroen Grand C4 Picasso

Ruimte

Ook de uitrusting is alles behalve traditioneel. Iedere C4 Picasso is voorzien van een "panoramische" voorruit die tot bijna boven de hoofden van de inzittenden doorloopt. Dit benadert het gevoel van cabriorijden. Een waarschuwing: wanneer wordt gekozen voor elektrisch verstelbare stoelen, neemt de hoofdruimte sterk af en zitten lange bestuurders met het hoofd tegen de zonnekleppen.

De bijrijder kan kiezen voor een "lounge" stoel. Deze heeft veel weg van een vliegtuigstoel uit de "business class", inclusief beensteun. De hoofdsteun is halfrond, zodat met het hoofd opzij kan worden uitgerust. Ook in een massage-functie is voorzien.

De Citroën-stoel is niet vergelijkbaar met die van grote reisauto's van topmerken, op details is merkbaar bespaard. De massage-functie is eentonig en de verstelmogelijkheden zijn niet zo uitgebreid als bij een echte limousine. Het ligt echter heel comfortabel voorin en daarmee biedt de C4 Picasso wel degelijk meerwaarde. Wederom moeten lange passagiers worden gewaarschuwd: de hoofdsteunen kunnen onvoldoende worden versteld en kunnen daarom onaangenaam prikken in de schouders.

De achterbank bestaat uit drie individuele stoelen die kunnen worden verschoven over een afstand van maximaal 15 cm. Ook hier heeft Citroën zich door de luchtvaart laten inspireren, want de achterbank is voorzien van handige klaptafeltjes. De hoofd- en beenruimte achterin is uitstekend.

De "Grand C4 Picasso" heeft een langere wielbasis en een langere overhang dan de gewone C4 Picasso en die ruimte wordt gebruikt voor een derde zitrij. De toegang tot deze achterste zitjes is uitstekend omdat de stoelen op de tweede rij niet alleen naar voren schuiven, maar zelfs de zitting opklappen. De beenruimte op de derde zitrij is uiterst gering en alleen voldoende voor kleine kinderen. Dit kan worden verbeterd door de stoelen op de tweede rij naar voren te schuiven, maar dan is de beenruimte daar onvoldoende. De aparte ventilatie op de achterste zitrij zorgt voor extra comfort, maar neemt helaas ook een (kostbare) hap uit de hoofdruimte.

Uitrusting

Het dashboard wordt gedomineerd door twee grote beeldschermen. Het bovenste toont informatie die vooral voor de bestuurder van belang is. Het onderste toont gegevens van het audio-, communicatie-, navigatie- en klimaatcontrolesysteem. De gebruiker kan tot op zekere hoogte zelf bepalen welke informatie waar verschijnt.

Citroen Grand C4 Picasso

Helaas reageert het systeem vaak storend traag of is het minder logisch ingedeeld. Optioneel kunnen "apps" worden geïnstalleerd om bijzondere bestemmingen (goedkope tankstations, toeristische attracties), etc. in de nabijheid te vinden. Alhoewel dit minder makkelijk werkt dan een vergelijkbare functie op een smartphone, is het voordeel dat een adres met een druk op de knop in het navigatiesysteem staat.

Blue HDI

Bij een bijzondere opzet hoort ook bijzondere techniek. De C4 Picasso is de eerste Citroën die leverbaar is met "Blue HDI" motor. Deze levert 150 pk / 340 Nm en dat is beduidend meer dan de lichtste diesel (92 pk / 230 Nm). Desondanks ligt de CO2-uitstoot nauwelijks hoger.

Naast het standaard roetfilter is namelijk een katalysator geplaatst die de vloeistof "Ad Blue" aan de uitlaatgassen toevoegt en daarmee veel van de schadelijke stoffen omzet in water en zuurstof. De bestuurder heeft hier geen omkijken naar, de elektronica regelt het proces. Bovendien gaat een tank "Ad Blue" zo lang mee dat het volstaat om deze bij te vullen bij een servicebeurt.

Citroen Grand C4 Picasso

Met deze sterkste dieselmotor in het vooronder is de Grand C4 Picasso een snelle en uiterst comfortabele auto. Het geluidsniveau is zeer laag, slechts in de achtergrond is een (verrassend diep) motorgeluid waarneembaar. Zowel vanaf stilstand als op hoge snelheid weet de Blue HDI met groot gemak te versnellen.

Het comfort neemt nog verder toe door voor de optionele automaat te kiezen. Vanwege de vele kritiek die Citroën in het verleden heeft gehad op de "robotbediende handbakken" (bij Citroën bekend als: "ETG"), is de C4 Picasso leverbaar met een traditionele automaat (vakbenaming: "BVA"). Deze schakelt op exact de juiste momenten en dankzij de "koppelomvormer" komt de C4 nog gemakkelijker van de plaats. De automaat laat zich bedienen met een kleine hendel aan de stuurkolom, als hint naar legendarische modellen uit het verleden van Citroën.

Citroen Grand C4 Picasso

Helaas is de automaat beduidend minder zuinig dan de handgeschakelde versie. Een lange, kalme rit met de handgeschakelde Blue HDI kostte 5.2 liter diesel per 100 km. De automaat had op hetzelfde traject met eenzelfde rijstijl een liter meer nodig.

Weggedrag

Een eerdere proefrit met de C4 Picasso leerde al dat er een groot verschil zit in weggedrag tussen de benzine- en dieselmotoren. De varianten met dieselmotor hebben een uitstekend gevoel in het stuurwiel en liggen zeer stabiel op de weg. Met deze varianten is het een plezier om snelle bochten te sturen om te voelen hoe mooi de auto in balans is en hoe wonderlijk snel deze grote, hoge auto een bocht kan verslinden. De variant met benzinemotor geeft veel minder vertrouwen en scoort slechts een "voldoende" op het gebied van wegligging.

De Grand C4 Picasso heeft niet alleen een andere uitstraling dan de C4 Picasso, maar rijdt ook daadwerkelijk anders. Het accent ligt meer op comfort, terwijl de goede wegligging vooral een veiligheidsvoorziening is en niet voor rijplezier zorgt. De Grand C4 Picasso leent zich daarom nog beter voor het afleggen van lange afstanden.

Citroen Grand C4 Picasso

Conclusie

Vele merken bieden ruime gezinsauto's aan. Net als bij alle andere merken staat ook bij de Citroën C4 Picasso ruimte centraal. Citroën gaat met de C4 Picasso echter op alle punten een stap verder. Dat geldt niet alleen voor de vormgeving, maar ook voor de uitrusting en de techniek.

Helaas wordt de C4 Picasso geplaagd door diverse "schoonheidsfoutjes". Zo werkt de elektronica soms storend traag en blijken ergonomische hoogstandjes niet op lange bestuurders te zijn berekend. Houd ook rekening met het feit dat de varianten met dieselmotor een beter weggedrag hebben dan de benzine-uitvoeringen.

Wanneer wordt gekozen voor een luxe uitvoering zonder de extra opties, is de (Grand) C4 Picasso al een heerlijke reisauto. Bovendien biedt deze reisauto ook nog eens heel veel ruimte en verpakt dat als een waar kunstwerk.

plus
  • Zeer ruim
  • Uiterst comfortabel
  • Onderscheidend uiterlijk
min
  • Elektrische parkeerrem werkt te traag
  • Kleine maar storende ergonomische missers
  • Fors hoger verbruik met automaat (Blue HDI)