Publicatiedatum: 12 september 2006
Dodge Caliber
Autotest

Dodge Caliber

The show must go on

Autotest - De Dodge Caliber is een auto die aandacht trekt. Wat gaat er achter het opvallende uiterlijk schuil? Is dit een compacte SUV of een uitzonderlijk stoere stationcar? De specificaties en vooral de prijs geven het idee dat Dodge met een Caliber een onweerstaanbaar aanbod in huis heeft. Is dit een typisch staaltje Amerikaanse show met weinig inhoud of een onderscheidende auto tegen een vriendenprijs?

Dit is 'm dan: de Dodge Caliber. Wie de auto koopt, zal dat zinnetje nog vaak mogen herhalen. Dodge's eerste auto die speciaal voor Europa is ontwikkeld is opvallend, maar tegelijkertijd onbekend. Lang niet iedereen kent het logo met de ram. Iedereen wil weten wat dit voor bijzondere auto is.

Dodge Caliber

Uiterlijk vertoon

De Caliber heeft een stoere uitstraling dankzij de hoog opgetrokken neus, de imposante grille en de scherp getekende koplampen. Het zijaanzicht wordt gekenmerkt door relatief veel staal en weinig glas, waardoor de Caliber solide overkomt. De grote wielen stralen macht en kracht uit. De grote bumpers en kunststof accenten geven het idee dat deze Amerikaan tegen een stootje kan.

Binnenin gaat de show verder, want de bestuurder zit laag (een gevoel dat versterkt wordt door de kleine zijruiten). Omdat het stuurwiel wel in de afstand tot de bestuurder maar niet in hoogte verstelbaar is, zit menigeen met de armen iets omhoog. Iedere volwassene voelt zich als een klein kind in deze machtig grote auto!

De ruimte voorin is overvloedig en ook achterin biedt de Caliber volop hoofd- en beenruimte. De bagageruimte is kleiner dan gebruikelijk voor een auto van deze omvang. De laadvloer ligt erg hoog en ook de mooie schuin aflopende achterruit gaat ten koste van de nuttig bruikbare ruimte.

Dodge Caliber
Dodge Caliber

Het dashboard is geheel in stijl groot en grof getekend om duidelijk te maken dat dit "geen lieverdje" is, om met de woorden van de fabrikant te spreken. Afhankelijk van de uitvoering zijn delen van het interieur (stoffering, middenconsole) uitgevoerd in de lakkleur en dat staat erg goed.

De klokken en het dashboard zijn bij donker zacht blauw/wit verlicht. Een fraai detail zijn de bekerhouders met daaronder een verlichte ring die een prachtige gloed door bijvoorbeeld een flesje bronwater geeft. "Electroluminescerend" noemt Dodge dat. De Caliber krijgt voor het showelement een tien!

Achter de schermen

Wanneer door het uiterlijk vertoon heen wordt geprikt, blijkt dat de presentatie nogal wat verhult. De afwerking van de hele auto is ronduit slordig. Rondom de voorruit zit bijvoorbeeld een scherpe rand waaraan ondergetekende bij het wassen van de auto de hand open haalde. De deuren vallen niet dicht met een solide plof, maar met een goedkope "pets".

Het dashboard is uitgevoerd in het goedkoopste plastic dat in jaren in een testauto is gezien. Zelfs het eenvoudigste Japannertje dat nog niet de helft van deze Dodge kost, gebruikt betere materialen. Altijd is wel ergens een bijgeluidje te horen en de stuurhendels hebben zo veel speling dat de vraag rijst hoe lang dit heel zal blijven.

Dodge Caliber

Alle luxe die van een auto met dit prijskaartje mag worden verwacht, is aanwezig. Daarbovenop biedt de Caliber enkele originele extraatjes als een uitneembare zaklamp en een gekoeld vakje boven het dashboardkastje voor blikjes frisdrank.

Het ontbreekt deze showmaster op wielen aan raffinement. Zo wordt de radio-ontvangst gestoord op plekken waar andere toestellen nog probleemloos ontvangen. De knop van de boordcomputer is alleen bereikbaar door de hand door het stuurwiel te steken. De stoelen zijn te zacht om de rug goed te ondersteunen op een lange rit. En typisch Amerikaans wordt de bestuurder constant betutteld met waarschuwingen (deur open, sleutel in contact, etc.).

„Alhoewel de Caliber speciaal voor Europa is ontworpen, is het weggedrag typisch Amerikaans“

Onderweg

Ook het weggedrag is typisch Amerikaans, alhoewel de auto dat tot op zekere hoogte listig weet te verbergen. Kleine stuurbewegingen worden goed opgevangen en de Caliber voelt zich prima thuis in de stad. In de bocht helt de koets iets over, maar dat is niet ongebruikelijk bij een hoge auto als deze.

Dodge Caliber

Zodra echter meer wordt gevraagd, valt de Caliber door de mand. De besturing is gevoelloos en iedere vorm van feedback ontbreekt, waardoor het lastig is een snelle bocht perfect in te sturen. Wanneer het wegdek in een bocht slecht is, zijn stuurcorrecties nodig om de ingezette koers daadwerkelijk te blijven volgen. Bij een lange flauwe bocht komt de Caliber uit de veren en gaat deze Dodge als in een oude Amerikaanse film zwalkend en zwevend door de bocht. Op een klaverblad waar de wegligging van vrijwel alle testauto's op de proef wordt gesteld, scoort de Caliber ver onder het gemiddelde.

Kleine oneffenheden in het wegdek worden goed doorgegeven. Opnieuw lijkt de Caliber een modern en Europees weggedrag te vertonen. Het zijn de grensgevallen die wederom tot problemen leiden. Op lang golvend wegdek gaat de Caliber deinen, tot onvreugde van de passagiers.

De remmen zijn sterk, maar ook hier ontbreekt het nodige gevoel om exact te kunnen doseren. De schijven rondom zijn sterk genoeg om deze Dodge altijd veilig tot stilstand te kunnen brengen. Desondanks weet de Caliber ook na enkele dagen testrijden weinig vertrouwen te geven.

Motor

Juist heel Europees zijn de krachtbron en overbrenging. Dodge voorziet de Caliber niet van een dorstige zes- of achtcilinder, maar van een efficiënte viercilinder benzine- of dieselmotor. De testauto is voorzien van een 156 pk / 190 Nm sterke twee-liter motor die prima presteert en bovendien erg lekker klinkt. Ook hier is het showelement niet vergeten.

De Caliber is voorzien van voorwielaandrijving. Ondanks het SUV-achtige uiterlijk is dit dus geen terreinauto op budget. De forse bodemvrijheid is in de praktijk echter wel handig bij verkeersdrempels of hoge stoepranden.

Dodge Caliber

De Caliber wordt naar keuze voorzien van een handgeschakelde versnellingsbak of een slimme CVT. De testauto is voorzien van deze laatste. Dit is geen traditionele automaat met een voorgeschreven aantal versnellingen. CVT staat voor "Continu Variabele Transmissie" en kan voor iedere situatie de optimale verhouding kiezen. De CVT geeft het gemak van een automaat, maar maakt de Caliber tegelijkertijd tot een levendige en zuinige auto.

Conclusie

Dodge doet wat het belooft. In de folder wordt de Caliber aangeprezen met "een stoer design, een reeks gloednieuwe motoren, originele uitrustingsdetails en een scherpe prijs/prestatie verhouding". Daarvan is geen woord gelogen. Dat er ook een keerzijde is, blijkt tijdens de testrit. De afwerking is matig en raffinement is ver te zoeken. Alhoewel de Caliber speciaal voor Europa is ontworpen, is het weggedrag typisch Amerikaans.

Wie valt voor de Caliber, doet de beste keuze met een eenvoudige uitvoering. Die biedt al het uiterlijk vertoon dat de auto uniek maakt en heeft de scherpste prijs/prestatie verhouding. In vergelijking met de duurdere modellen zijn er heel wat auto's te koop die beter zijn gebouwd en beter rijden. Natuurlijk is er geen enkele andere auto die zo'n stoere uitstraling heeft als de Dodge Caliber.

plus
  • Prima prestaties
  • Onderscheidende vormgeving
min
  • Matig weggedrag
  • Slordige afwerking
  • Stoelen onprettig op lange afstand