Publicatiedatum: 26 maart 2010
Fiat Panda (2003 - 2011)
Autotest

Fiat Panda (2003 - 2011)

(Nog steeds) bere goed

Autotest - De meeste auto's worden na een jaar of vijf vervangen door een nieuw model. Ze zijn dan ingehaald door de concurrentie en dus is het tijd voor een opvolger. Maar de Fiat Panda is al sinds 2003 op de markt en noteerde juist vorig jaar de hoogste verkoopcijfers ooit. Wat is het geheim van de Fiat Panda?

Een eerste antwoord op die vraag luidt "een geslaagde vormgeving". De Fiat Panda heeft een vrolijke en tegelijkertijd dappere uitstraling. Dankzij de hoekige vormen is bovendien direct duidelijk dat deze Fiat maximale binnenruimte uit minimale buitenmaten haalt.

Fiat Panda (2003 - 2011)

Uitrusting

Ook binnenin wordt de Panda gekenmerkt door een eigenzinnig ontwerp. De lakkleur ("Cumbia beige", in geval van de testauto) komt terug in de bekleding van de stoelen en dat staat chique. In vergelijking met kleintjes van meer recente datum, gebruikt de Panda echter eenvoudige materialen en is de afwerkingskwaliteit matig. De standaarduitrusting is gemiddeld voor een auto met dit prijskaartje.

Zoals eerder gemeld, is de Panda inmiddels ruim zeven jaar op de markt, maar in die tijd is de uitrusting wel aangepast. Zo speelt de (optionele) Fiat autoradio probleemloos mp3-bestanden van zelfgebrande CD's.

Het dashboard lijkt te bestaan uit één massief blok, waarbij de meeste bedieningselementen zijn geconcentreerd in de middentunnel. De versnellingshendel staat niet op de vloer, maar juist hoog op de middenconsole. Dat is ongebruikelijk, maar intuïtief klopt het helemaal. In de praktijk grijpt de bestuurder nooit mis, maar draagt deze slim geplaatste versnellingshendel juist bij aan een goed gevoel over de auto.

Fiat Panda (2003 - 2011)

Ruimte

Vooral bij een eerste kennismaking valt de Panda op door de relatief hoge zit. Dat zorgt voor een makkelijker instap; zeker voor wie slecht ter been is, is dat een pluspunt. Daar staat tegenover dat bestuurder en bijrijder meer het gevoel hebben op de auto te zitten dan er in.

De hoofd- en beenruimte voorin is prima. Ook lange bestuurders zitten prima in deze kleine stadsauto. De ruimte op de achterbank is zeer gering. Alleen als bestuurder of bijrijder iets inschikken, past er een volwassene op de achterbank. Bovendien is de Panda opvallend smal. De passagiers zitten daarom onwennig dicht op elkaar.

Fiat Panda (2003 - 2011)
Fiat Panda (2003 - 2011)

Weggedrag

Eenmaal onderweg blijkt echter waarom de Italiaanse fabrikant de Panda zo smal heeft gemaakt. In de stad glipt de Panda overal tussendoor! Een dubbelgeparkeerde auto, fietsers op de rijbaan, of een smal steegje vormen geen enkel probleem. Dit geeft de Panda echt een meerwaarde als stadsauto!

Bovendien is de Panda bovengemiddeld wendbaar. De auto laat zich gemakkelijk en precies sturen. Sterker nog: deze auto leent zich niet alleen goed voor het betere gooi-en-smijtwerk, maar nodigt er zelfs toe uit. Vooral in slaperige Nederlandse dorpjes moet de Panda-rijder zich inhouden; wie niet oplet, snijdt als een brutale Italiaan door het verkeer!

Speciaal voor parkeren en manoeuvreren kent de stuurbekrachtiging (vanaf het "Active"-uitrustingsniveau) een "city" stand. Hiermee wordt de besturing tijdelijk extreem licht en kan de auto letterlijk met één vinger aan het stuur worden geparkeerd. Omdat ieder gevoel met de voorwielen dan ontbreekt, is de kans groot dat de voorwielen onbedoeld sturen terwijl de auto niet rijdt en dat zorgt voor overmatige bandenslijtage. Gebruik "city"-stuurbekrachtiging daarom uiterst selectief!

De Panda heeft een uitgesproken zacht geveerd onderstel en dat maakt de auto opnieuw zeer geschikt voor gebruik in de stad. Op slecht wegdek biedt dit kleintje volop comfort. Voor verkeersdrempels hoeft nauwelijks te worden geremd.

„Terwijl de meeste auto's na vijf jaar zijn ingehaald door de concurrentie, verkoopt de Fiat Panda zeven jaar na introductie beter dan ooit“

Eenmaal op de buitenweg is het zachte onderstel juist een nadeel. Wanneer op hoge snelheid een plotselinge stuurbeweging wordt gemaakt, raakt de auto gemakkelijk uit balans. Dan vraagt het heel wat stuurmanskunst om weer in het rechte spoor te komen. Voor alle duidelijkheid: een snelle bocht is geen probleem, maar die moet in één vloeiende beweging worden gestuurd. Het optionele ESP (Elektronisch Stabiliteits Programma) is daarom aan te bevelen. De remmen zijn prima op hun taak berekend, maar door het zachte onderstel duikt de Panda nadrukkelijk bij een noodstop.

Fiat Panda (2003 - 2011)

Verbruik

Voor modeljaar 2010 heeft de Panda een belangrijke wijziging ondergaan. De 1.1 liter motor is niet langer leverbaar. De bestaande 1.2 liter motor is sterk gemoderniseerd en levert nu negen paardenkrachten extra. Bovendien loopt de krachtbron erg mooi. Over een breed toerenbereik is volop vermogen beschikbaar. Daarom valt het des te meer op dat het onder de 1.500 toeren per minuut vrij plotseling gedaan is met de souplesse. Het motorgeluid is bescheiden voor een auto in dit segment.

Belangrijker dan de verfijnde loop en het extra vermogen, is dat de Panda zuiniger is geworden. Na een testrit over veel binnenwegen en stadsverkeer (het domein van de Panda) meldde de boordcomputer een gemiddeld verbruik van 5,2 liter per 100 km.

Volgens fabrieksopgave verbruikt de Panda 4,9 liter per 100 km en bedraagt de CO2-uitstoot 110 gram per kilometer. Daarmee komt de Panda 1.2 in een gunstig belastingtarief (geen wegenbelasting) en is de prijs van de auto fors gedaald (geen BPM). Dat is geen geheim, maar een garantie dat de Panda het verkoopsucces ook de komende jaren voort zal zetten.

Fiat Panda (2003 - 2011)

Conclusie

Terwijl de meeste auto's na vijf jaar zijn ingehaald door de concurrentie, verkoopt de Fiat Panda zeven jaar na introductie beter dan ooit. De verklaring van dat succes begint met het duidelijke doel dat de makers voor ogen hadden. Bij de Fiat Panda ligt de nadruk op gebruik in de stad. Dankzij de smalle, hoge bouw biedt de auto volop binnenruimte en is toch uiterst wendbaar. Ook het onderstel is afgestemd op stadsverkeer: op hoge snelheid voelt de Panda soms zweverig aan, maar op slecht wegdek biedt de auto juist volop comfort.

Voor modeljaar 2010 is de motor verfijnd. Deze levert nu meer vermogen, heeft een mooiere loop en verbruikt minder. Daarmee is de Panda voordeliger in aanschaf en gebruik geworden. Al deze factoren samen verklaren waarom de Panda nog altijd bere goed is.

plus
  • Prettige 1.2 motor
  • Voordelig in aanschaf en gebruik
  • Uiterst wendbaar en praktisch in de stad
min
  • Zijwind gevoelig
  • Matige wegligging op hoge snelheid
  • Eenvoudige materialen / matige afwerkingskwaliteit