Publicatiedatum: 27 juli 2014
Ford EcoSport
Autotest

Ford EcoSport

Eco? Sport?

Autotest - De woorden "eco" en "sport" horen niet bij een SUV. In de regel is een "Sports Utility Vehicle" door zijn hoge gewicht onzuinig en door zijn forse omvang alles behalve sportief. Ford toont daarom lef door zijn nieuwste SUV "EcoSport" te noemen. Maakt de EcoSport zijn naam waar?

Helemaal nieuw is de EcoSport niet. Het lijdend voorwerp van deze test betreft zelfs de tweede generatie van de EcoSport. Tot nu toe werd het model echter voornamelijk in Zuid-Amerika gevoerd. Daar zijn "full size" SUVs nog steeds gemeengoed en is de veel kleinere Ford per definitie klein en sportief.

Uiterlijk

In Europa is de concurrentie een stuk taaier. Vanwege de hoge brandstofprijzen en torenhoge belastingdruk zijn grote SUVs hier een zeldzaamheid geworden. Daarom bieden vele merken al geruime tijd compacte, slimme alternatieven aan. Ford zag zich daarom bijna genoodzaakt om een compacte SUV aan te bieden en brengt de EcoSport bij gebrek aan beter naar Europa.

Ford EcoSport

Het verschil met de gevestigde orde is daarom vanaf het eerste moment overduidelijk. Compacte SUVs van andere merken zijn inmiddels zo verfijnd dat het stoere, ruime personenauto's zijn. De Ford EcoSport daarentegen heeft veel meer weg van een echte terreinauto. De Ford oogt groter, hoger, stoerder, maar verhoudingsgewijs helaas erg smal.

Kenmerkend voor de EcoSport is het reservewiel op de achterklep. Van origine heeft dit als voordeel dat het reservewiel geen kostbare interieurruimte in beslag neemt. Helaas geldt dit niet voor de EcoSport. Met 310 liter (uitbreidbaar tot 1.238 liter) blijft de bagageruimte zelfs achter bij die van de concurrentie.

Ford EcoSport

Omdat de achterklep met reservewiel te zwaar is om op te tillen, scharniert de achterdeur van de EcoSport zijwaarts. Dit heeft als gevolg dat voor laden- en lossen altijd zo'n anderhalve meter ruimte achter de auto vrij moet worden gehouden. Omdat ook voor een traditionele handgreep geen ruimte was, heeft Ford deze fraai in het rechter achterlicht verwerkt.

Machtige machine

Eenmaal achter het stuurwiel is het verschil met de concurrentie opnieuw overduidelijk. De EcoSport-bestuurder heeft het gevoel een enorme, machtige machine te besturen! De zit is zeer hoog. Daarbij is de afstand tussen het dashboard en de voorruit enorm en is de neus goed vanaf de bestuurdersstoel te zien. Dit is het type auto waarmee menigeen intuitief veel ruimere lijnen zal sturen dan strikt noodzakelijk.

Ford EcoSport
Ford EcoSport

De ruimte voor- en achterin is prima, zoals mag worden verwacht van een auto als deze. De opzet van het interieur is vrijwel gelijk aan die van alle andere Fords. Wel is merkbaar dat de EcoSport eenvoudig van opzet is; de bestuurder is zich er altijd van bewust een voordelige auto te rijden. Bovendien is ook de uitrusting minder vooruitstrevend dan bij andere modellen van Ford. Zaken als "AppLink" (spraakbesturing) en "Sync" zijn echter aangekondigd voor de EcoSport.

Weggedrag

Als er één punt is waarop Ford de concurrentie vrijwel altijd verslaat, dan is het het weggedrag. Meer dan andere merken weet Ford een goede wegligging te combineren met comfort. Ook de EcoSport profiteert van de ingenieuze ondersteltechniek van Ford.

„Auto's als deze worden puur op het gevoel gekocht en in dat licht gezien vormt de Ford EcoSport een waardevolle aanvulling op het bestaande aanbod“
Ford EcoSport

Met name in de stad leent de EcoSport zich voor ronduit baldadig weggedrag. Wanneer de auto welhaast een bocht om wordt geslagen, lijkt de EcoSport alle natuurwetten te negeren en gaat alsof op rails de bocht door.

Zodra de snelheden hoger liggen, verandert dit echter! In lange, snelle bochten komt de EcoSport duidelijk uit de veren en is goed merkbaar dat het zwaartepunt veel hoger ligt dan gebruikelijk.

Dit nadeel heeft zijn voordeel: de EcoSport biedt beduidend meer bodemvrijheid (200 mm) en veel grotere in- en uitloophoeken (25 en respectievelijk 35 graden) dan de concurrentie. Onwaarschijnlijk hoge stoepranden, onmogelijk steile verkeersdrempels of diepe plassen (doorwaaddiepte: 550 mm) zijn daarom kinderspel voor de EcoSport. Let daarbij op de woordkeuze: omdat vierwielaandrijving niet leverbaar is, kan de EcoSport deze kunsten alleen op een verharde ondergrond vertonen.

Ford EcoSport

1.0 EcoBoost

Speciaal voor de Europese markt is de EcoSport leverbaar met Fords unieke "1.0 EcoBoost" motor. In andere Fords heeft deze piepkleine driecilinder benzinemotor zich al veelvuldig bewezen. Het vermogen is vergelijkbaar met dat van een traditionele 1.4 of 1.6 liter motor, maar het verbruik is heel veel lager.

Ook in de EcoSport is het motorvermogen (125 pk / 170 Nm) ruimschoots voldoende. Mede dankzij het forse koppel zet de EcoSport moeiteloos tussensprints neer op de buitenweg. Bovendien heeft Ford het roffelende geluid, dat zo kenmerkend is voor driecilinder motoren, redelijk weten te ondervangen. Ondanks de kleine motor klinkt de EcoSport daarom niet "klein", hoogstens wat ongebruikelijk.

Ford EcoSport

Toch brengt de EcoBoost motor niet hetzelfde voordeel als in de andere Ford modellen. Vanwege de matige stroomlijn schiet het verbruik namelijk omhoog bij snelheden boven de 100 km/u. Bovendien is er geen start/stop-systeem aanwezig, waardoor het verbruik ook in de stad snel oploopt. Alleen wanneer kalm op provinciale wegen wordt gereden, is de EcoSport zo "eco" als Ford belooft.

Conclusie

Maakt de Ford EcoSport zijn naam waar? Het antwoord op die vraag is sterk afhankelijk van de omgeving. De EcoSport is van origine ontwikkeld voor de Zuid-Amerikaanse markt en daar is iedere auto kleiner dan een flatgebouw automatisch economisch en sportief.

Speciaal voor Europa zet Ford twee ijzersterke wapens in: de 1.0 liter EcoBoost motor en Fords slimme ondersteltechniek. En alhoewel dat in andere segmenten vrijwel een garantie voor succes is, wordt deze compacte SUV overklast door de concurrentie. Vanwege de grotere bodemvrijheid is de wegligging minder goed dan die van de kleinere, lagere concurrenten. Vanwege de matige stroomlijn is het verbruik, ondanks de superieure techniek, hoger dan gemiddeld.

Wat resteert is daarom het uiterlijk. Auto's als deze worden puur op het gevoel gekocht en in dat licht gezien vormt de Ford EcoSport een waardevolle aanvulling op het bestaande aanbod. Terwijl de concurrentie inmiddels is vergeten wat een terreinauto ook alweer is, verloochent de Ford EcoSport zijn afkomst niet.

plus
  • Ruim
  • Stoere uitstraling
  • Grote bodemvrijheid
min
  • Fors verbruik
  • Matig weggedrag