Publicatiedatum: 31 juli 2016
Ford Edge
Autotest

Ford Edge

Op het randje

Autotest - Precies tien jaar bestaat de Ford Edge nu. Nog nooit van gehoord? Dat kan kloppen, want de eerste Ford Edge verscheen in Amerika en was niet in Europa te koop. Maar sinds kort levert Ford overal ter wereld dezelfde modellen aan en daarom komt ook de nieuwe, tweede generatie van de Edge naar Nederland. Een aanwinst?

Onder het credo "One Ford" biedt Ford tegenwoordig overal ter wereld dezelfde modellen aan. Voorheen had Ford in Europa alleen een kleine SUV (EcoSport) en een middelgrote SUV (Kuga), maar dankzij de nieuwe strategie komt daar nu een grote SUV genaamd "Edge" bij.

En de Edge is groot! Want alhoewel het lijnenspel het slim weet te verhullen, is de Edge even groot als een Mercedes-Benz GLE, Land Rover Discovery of BMW X5. Dankzij de scherpe lijnen die grote vlakken doorsnijden, oogt de Edge meer bescheiden. En uiteraard doet de speelse kleur van de testauto wonderen voor de uitstraling!

Ford Edge

Ruimte

Om er voor te zorgen dat deze Amerikaanse mastodont zich in Europa thuisvoelt, is de Edge op diverse punten aangepast. In Amerika wordt de Edge als een doorsnee auto gezien ("mid size SUV" (ja, echt!)), maar in Europa wordt deze gigant juist als een luxeauto gezien. Om die rol als topmodel te kunnen vervullen is het interieur grondig aangepast. Zelfs de hardplastic bekleding van de A-stijlen is vervangen door geweven stof.

Eigenaren van een ander model van Ford zullen zich daarom thuisvoelen in de Edge. Op de hoge zit na zou dit een Mondeo kunnen zijn. En voor wie niet vertrouwd is met Ford: wees gerust, de Edge heeft geen Amerikaans interieur met een bankstel in plaats van voorstoelen en meer bekerhouders dan knoppen.

Ford Edge
Ford Edge

De ruimte in deze grootse SUV is logischerwijs riant, zowel voor- als achterin. In Amerika wordt de Edge zelfs verkocht als zevenzitter, maar in Europa is het model alleen leverbaar als ruime vijfzitter. Dit om concurrentie met Fords bestaande zevenzitters, de S-Max en Galaxy, te voorkomen. Vreemd, want hiermee breekt de fabrikant met zijn eigen "One Ford" strategie!

Uitrusting

Het dashboard schittert door eenvoud. De meeste knoppen zitten op het stuurwiel, perfect onder handbereik. Alle andere functies worden bediend middels het centraal geplaatste beeldscherm.

De belangrijkste functies hebben zelfs helemaal geen bediening nodig: de veiligheidssystemen. De Edge kijkt met de bestuurder mee middels camera's en sensoren om te waarschuwen voor gevaar en om zonodig in te kunnen grijpen. Deze zelfde systemen worden ook gebruikt om het comfort te vergroten, bijvoorbeeld met actieve cruise-control. Heel bijzonder is de variabele snelheidsbegrenzer: deze past zich automatisch aan aan de snelheidsbeperkingen die door de camera worden opgemerkt!

Ford Edge

Diesel

In Amerika wordt de Edge geleverd met "dikke" benzinemotoren, maar voor Europa biedt Ford twee dieselmotoren. Beide hebben een inhoud van 2.0 liter en leveren 180 of 210 pk, met behulp van respectievelijk één of twee turbo's. Wanneer wordt gekozen voor de biturbo, dan is een prima functionerende automaat standaard.

Ford Edge

Wie de specificaties van de Edge en zijn concurrenten naast elkaar legt, ontdekt dat de tegenstrevers stelselmatig net een iets betere combinatie van prestaties en verbruik leveren. In de praktijk blijkt dit verschil minder groot te zijn. Het beloofde verbruik van 1 op 17 is met kalm en gelijkmatig rijden goed te benaderen.

En terwijl de concurrentie op papier sterker is, is de hier gereden biturbo gevoelsmatig minstens zo snel. De 210 pk / 450 Nm sterke Edge heeft onder alle omstandigheden een heerlijke reserve paraat en voelt machtig snel.

Ford Edge

Off-road

Iedere Europese Edge is standaard voorzien van vierwielaandrijving, maar niet van speciale off-road techniek (mechanisch danwel elektronisch). De bestuurder moet er daarom proefondervindelijk achterkomen hoe de aandrijving zich in welke situatie gedraagt. Daarbij is de overhang voor- en achter relatief lang, waardoor de Edge gemakkelijk de grond raakt op steile hellingen.

Kortom: de Edge loopt niet meteen vast in het terrein, maar de vierwielaandrijving is vooral bedoeld als extra veiligheidsvoorziening onder extreme weersomstandigheden.

Weggedrag

Uiteraard is ook het weggedrag aangepast aan de Europese smaak. Immers, het sterkste punt van iedere Europese Ford is het weggedrag. Daarom hebben de technici de Edge nog eens flink onder handen genomen, zodat het stuurwiel meer feedback geeft en het onderstel beter communiceert met de bestuurder.

In de stad valt de enorme draaicirkel op. De voorwielen draaien namelijk niet erg ver in. Het gevolg is dat de Edge bij zeer scherpe bochten in de stad of op parkeerplaatsen moet steken, waar het overige verkeer probleemloos doorrijdt (en dat voelt op z'n zachtst gezegd ongemakkelijk).

Ford Edge

Wanneer de Edge de ruimte krijgt, is het weggedrag vergelijkbaar met dat van de betere Europese SUV's. Wel valt op dat de auto gemakkelijk uit balans is te brengen. Dan gillen de banden het uit, terwijl de auto nog steeds goed bestuurbaar is. Misschien was het niet de bedoeling van Ford, maar dit daagt enorm uit om steeds tot het randje te gaan.

Conclusie

Is de Ford Edge een aanwinst voor Europa? Ja, maar vooral dankzij de manier waarop Ford de auto positioneert. Wanneer puur wordt gekeken naar de rijeigenschappen of techniek dan is de Edge goed, maar niet bijzonder.

Wat de Edge bijzonder maakt, is de combinatie van de prijs en de ruimte. In dit hoge segment bestaat het aanbod voornamelijk uit "premium" merken met de daarbij behorende premium prijzen. De Ford is even machtig en ruim, maar heeft een stuk vriendelijker prijskaartje.

plus
  • Nette prijs
  • Prima weggedrag
  • Goede rijeigenschappen
min
  • Onhandig groot in de stad
  • Nauwelijks vaardig off-road