Publicatiedatum: 24 september 2014
Ford Focus (2011 - 2018)
Autotest

Ford Focus (2011 - 2018)

Zonder scherpe randjes

Autotest - Toen Ford de nieuwe Focus introduceerde, viel de auto meteen op. Dankzij de scherp getekende lijnen en de al even scherpe besturing wist de Focus zich duidelijk te onderscheiden van de massa. Daarbij bood de Focus meer geavanceerde technologie dan zelfs de meest vooruitstrevende concurrenten. Om die voorsprong te behouden introduceert Ford nu de vernieuwde Focus voor modeljaar 2014.

Tijdens de presentatie van een nieuwe auto zijn de makers vaak aanwezig. Op die manier krijgen journalisten gegarandeerd antwoord op hun vragen, hoe moeilijk ook. Omdat de Autozine-redacteur vol vragen zat over het uiterlijk van de Focus, reed de vormgever voor de gelegenheid een stukje mee tijdens de testrit in 2011.

Ford Focus (2011 - 2018)

De redacteur hoopte de schoonheid van de Focus in te zien na enige inzichtelijke woorden van de vormgever. Het werd helaas een wat ongemakkelijk gesprek, want zelfs na uitleg tot de laatste lijn en schaduw kon het ontwerp niet beklijven. Ook het grote publiek vond de Focus te onrustig, te vol van kleine details en tierelantijntjes.

Voor modeljaar 2014 is het ontwerp daarom rustiger en vooral harmonieuzer geworden. Bovendien is de Focus voorzien van de nieuwe "Aston Martin" neus, die kenmerkend is voor alle nieuwe Fords. En dat staat 'm goed!

Interieur

Ook het interieur was volgens velen te onrustig. Met een waar arsenaal aan knoppen en hendels straalde de Focus uit dat dit de meest geavanceerde auto in zijn soort was. Dat laatste maakte de auto zonder enige twijfel waar. Het grote aantal knoppen maakte het dashboard echter onrustig en onoverzichtelijk.

Ford Focus (2011 - 2018)
Ford Focus (2011 - 2018)

Voor 2014 is het aantal knoppen daarom fors teruggebracht met als resultaat dat de Focus nu de rust uitstraalt waar de klant om vroeg.

Uiteraard zijn alle geavanceerde systemen gebleven. Zo kan de Focus zichzelf inparkeren, leest een camera verkeersborden en wordt de bestuurder gewaarschuwd bij het onbedoeld overschrijden van de belijning op het wegdek. Bij het in- en uitstappen is het onmogelijk om schade te veroorzaken aan andere auto's dankzij ingenieus in- en uitklappende rubber randen aan de portieren. Nog steeds is de Focus daarmee veruit de meest vooruitstrevende auto in zijn soort.

Om die positie veilig te stellen heeft Ford de uitrusting zelfs uitgebreid! Nieuw is "Cross Traffic Alert", waarmee de bestuurder wordt gewaarschuwd voor verkeer (incl. fietsers en voetgangers) van opzij. Behalve helpen met inparkeren, kan de computer nu helpen met uitparkeren. Bij donker wordt de lichtbundel automatisch aangepast zodat deze de tegenligger nooit verblindt, maar wel maximaal zicht biedt.

De Focus kan voortaan bij snelheden tot 50 km/u (was 30 km/u) automatisch remmen voor obstakels. Bij hogere snelheden waarschuwt "Distance Alert" als het snelheidsverschil of de afstand tot de voorligger gevaarlijk is.

Sync2

Nieuw is ook "Sync2". Ook het audio-, communicatie- en navigatiesysteem moest namelijk krachterig en simpeler. Het beeldscherm is voortaan opgedeeld in vier grote vakken met ieder een eigen kleur en functie. Door één van de hoeken aan te raken, verschijnt de bijbehorende functie beeldvullend. Logisch, handig en overzichtelijk!

Ford Focus (2011 - 2018)

Daarnaast heeft Ford de stembediening sterk uitgebreid. De bestuurder kan nog net geen goed gesprek met de auto voeren, maar het scheelt niet veel. Zo kan een bestemming voor het navigatiesysteem in een volzin worden opgegeven.

Ook kan muziek van de smartphone (iOS, Android en WindowsPhone) worden afgespeeld door simpelweg de naam van de artiest, het album of het nummer uit te spreken. In de praktijk werkt dit keurig, zelfs met buitenlandse namen of een accent (de ontwikkelaar bleek een talent te hebben voor Russische en Indiase accenten).

„Ford heeft een ware revolutie ontketend met de "1.0 EcoBoost"-motor“

Rijden

Misschien wel het sterkste punt van de Ford Focus is het weggedrag. In vrijwel iedere test van een soortgelijke auto wordt de Focus als referentie genomen. Veelal is een auto namelijk of comfortabel, of sportief; de Focus weet beide als geen ander te combineren.

Toch zag Ford naar eigen zeggen ruimte voor verbeteringen. Helaas zijn deze aanpassingen wat Autozine betreft onwenselijk. Het gevoel in de besturing is verminderd, waardoor het rijplezier vermindert en het vertrouwen in de auto afneemt.

Ford Focus (2011 - 2018)

Volgens Ford zit de gemiddelde bestuurder echter niet te wachten op een superscherp sturende auto, en dient het uitstekende weggedrag vooral de veiligheid. In dat opzicht is de keuze van Ford goed te verdedigen. Het verschil met geheel nieuwe auto's van recente datum (Peugeot 308, Nissan Pulsar) is echter kleiner geworden. Ford belooft dat de Focus de stilste auto in zijn klasse is geworden, maar ook hier heeft het merk de laatste nieuwkomers (Nissan Pulsar) over het hoofd gezien.

1.5 EcoBoost

Een andere troef van Ford zijn de "EcoBoost" motoren. Gebruik makend van deze inmiddels beproefde techniek is de 182 pk / 240 Nm sterke 1.6 liter motor vervangen door een exemplaar dat dankzij een grotere turbo hetzelfde vermogen haalt uit 1.5 liter.

De motor leunt daarom zeer nadrukkelijk op de turbo. Onder de 2.000 toeren per minuut is het vermogen minimaal. Met name in de stad moet daarom vaker geschakeld worden dan gewenst. Het maximale vermogen is pas beschikbaar bij zo'n 5.000 tpm, maar het duurt zo lang tot dit toerental is bereikt, dat zelfs minder sterke auto's dan al lang zijn gepasseerd.

Ford Focus (2011 - 2018)

Wanneer kalm wordt gereden, is het verbruik veel lager dan bij de even krachtige 1.6 liter variant. Op een eenvoudig parcours kwam het testverbruik uit op 5.7 liter per 100 km (fabrieksopgave: 5.9 liter per 100 km).

1.0 EcoBoost

Ford heeft een ware revolutie ontketend met de "1.0 EcoBoost"-motor. Tot dat moment was een 1.0 liter driecilinder iets voor een klein stadsautootje, niet voor een middenklasser. Ford heeft de techniek echter zo verfijnd dat de "1.0 EcoBoost" even krachtig en verfijnd is als een traditionele grote motor, maar heel veel zuiniger.

Bovendien is de kleinere 1.0 liter motor lang niet zo afhankelijk van de turbo als de 1.5 liter variant. Terwijl de 1.5 liter motor veel schakelen vereist, kan de 1.0 juist schakellui worden gereden. Daarbij is de kleinere motor voortaan nog levendiger, waardoor deze sterker nog lijkt te zijn.

Ford Focus (2011 - 2018)

Conclusie

Ford heeft de Focus aangepast voor 2014. Samengevat heeft Ford de Focus ontdaan van de scherpe randjes. Het uiterlijk is harmonieuzer geworden en het dashboard een stuk overzichtelijker. De uitrusting is nu nog vooruitstrevender, waarmee de Focus de voorsprong op de concurrentie niet alleen behoudt maar zelfs uitbouwt.

Eén sterk punt is niet behouden: omwille van het comfort is de besturing minder scherp geworden. Volgens Ford is dit waar de klant om vroeg, maar volgens Autozine geeft het de auto een minder uitgesproken karakter. De wegligging is en blijft uitstekend, de aanpassing betreft slechts de besturing.

De nieuwe 1.5 EcoBoost motor is geen aanrader. Deze is weliswaar zuinig, maar alleen wanneer zo kalm gereden wordt dat de 1.0 liter motor ook zou hebben voldaan. De 1.0 liter motor is bovendien levendiger, waardoor het verschil in vermogen in de praktijk een stuk kleiner is dan op papier.

plus
  • Moderne techniek
  • Uitstekende wegligging
  • Sterke, zuinige motoren
min
  • Achterste hoofdsteunen niet hoog genoeg
  • Besturing was prettiger voor de facelift