Publicatiedatum: 2 april 2008
Ford Focus Wagon (2005 - 2011)
Autotest

Ford Focus Wagon (2005 - 2011)

Meer dan een nieuw gezichtje

Autotest - De Ford Focus is sinds jaar en dag het best verkopende model van Ford. Maar sinds die tijd is er heel wat gebeurd. De concurrentie zat niet stil. In de eigen keuken ontwikkelde Ford een nieuwe huisstijl. Daarom is het juist nu tijd om de Ford Focus een verjongingskuur te laten ondergaan. Kan de vernieuwde Focus de concurrentie weer aan?

"Dit is geen facelift, dit is een bodylift", benadrukt Ford. Een facelift betekent dat een auto alleen een ander aangezicht krijgt. Maar de wijzigingen aan de Ford Focus zijn niet beperkt tot de gebruikelijke koplampen, grille en voorbumper. Op het dak na zijn alle plaatdelen opnieuw vormgeven, daarom is dit een "bodylift".

Toen de tweede generatie Ford Focus in 2005 werd geïntroduceerd werden alle Fords vormgegeven volgens het "New Edge design", nu is "Kinetic" de norm. De vernieuwde Focus past daarmee beter bij de andere Fords, maar is bepaald geen spannende auto. Juist het "New Edge" ontwerp maakte de Focus bijzonder, maar nu zijn de scherpe kantjes er letterlijk en figuurlijk af.

Ford Focus Wagon (2005 - 2011)

Interieur

Ook het interieur is vernieuwd. Het dashboard is opgetrokken uit hoogwaardigere materialen en de stoelen zijn bekleed met duurzamere stof. De middenconsole is helemaal opnieuw vormgegeven om ruimte te bieden aan de modernste techniek. Net als bij de grote broer (de Ford Mondeo) worden audio, communicatie en navigatie biedend met een systeem dat een beeldscherm in de middenconsole heeft en een scherm tussen de klokken. In de Focus is dit systeem iets eenvoudiger uitgevoerd, maar het blijft bijzonder uitgebreid voor een auto in dit segment.

MP3 bestanden kunnen rechtstreeks van een SD-geheugenkaartje worden gespeeld. Dit systeem is echter storingsgevoelig. Regelmatig meldt het systeem dat de geheugenkaart gecontroleerd moet worden, waarna deze als onbruikbaar wordt bestempeld. Eenmaal op de PC aangesloten blijkt er niets aan de hand met het betreffende SD-kaartje.

Ruimte

Wat Ford niet heeft gewijzigd is de stoelopstelling en de ruimte van de Focus Wagon. De stoelen zitten voortreffelijk en de hoofd- en beenruimte voorin zijn prima. Heel prettig zijn de (optionele) verstelbare pedalen, waardoor de zitpositie nog beter op de bestuurder kan worden afgestemd. Bovenop het dashboard is een praktisch bergvak te vinden met een inhoud van vier liter. Ook de portieren hebben de nodige bergruimte.

Als vanouds zijn de hoofd- en beenruimte achterin gemiddeld. Standaard meet de bagageruimte al 475 liter. Om de bagageruimte te vergroten tot de beloofde 1.525 liter moet een omslachtige procedure worden doorlopen. Eerst moeten de voorstoelen naar voren, dan kan de zitting van de achterbank worden opgeklapt en tenslotte kan de rugleuning van de achterbank worden opgevouwen. De concurrentie heeft hiervoor inmiddels ingenieuze systemen geïntroduceerd die bewijzen dat het allemaal eenvoudiger kan.

Met de geboden kofferruimte is de Focus Wagon bovengemiddeld groot, maar het kan beter. Zeker tijdens een "bodylift" had dit punt aangepakt moeten worden. Wel heel prettig is dat de nieuw ontworpen achterklep zeer hoog opent (zelfs hoger dan de Mondeo!), zodat zelfs lange mensen zich er niet tegen kunnen stoten.

Mechanisch

Onderhuids is de Focus gelijk gebleven. De motoren zijn in de loop der jaren verfijnd, maar deze vernieuwde Focus is vooral optisch verbeterd.

Ford Focus Wagon (2005 - 2011)

Daarom is voor deze gelegenheid gereden met de meest vooruitstrevende krachtbron: de 1.8 liter FlexiFuel. Deze levert 125 pk en dat is precies genoeg voor de Focus Wagon. In de stad is de viercilinder sterk en flexibel. Zelfs onder de 1.500 toeren per minuut is het mogelijk probleemloos weg te rijden in een veel te hoge versnelling! Op de snelweg is altijd voldoende vermogen voor handen om vlot te passeren of stevig door te rijden. Wel ligt het geluidsniveau iets hoger dan gebruikelijk; een zesde versnelling ontbreekt helaas.

Flexifuel

Het bijzondere van deze "FlexiFuel"-motor is dat deze geschikt is voor benzine en bio-ethanol (E85). Beide kunnen door elkaar worden gebruikt en in het rijden is geen verschil merkbaar tussen de ene of de andere brandstof.

Bio-ethanol is een brandstof die wordt gewonnen uit plantenresten. Bij de eerste generatie bio-ethanol ging dit ten koste van oerwouden en voedsel uit derde wereld landen. De huidige generatie bio-ethanol wordt gewonnen uit voedselresten van de industrie en organisch afval uit de landbouw. Daarmee worden restproducten nuttig gebruikt en is de Focus FlexiFuel CO2-neutraal. CO2 is door de planten opgenomen uit de omgeving en komt nu terug in het milieu. Per saldo is geen extra CO2 toegevoegd, hetgeen wel het geval zou zijn met olie.

Ford Focus Wagon (2005 - 2011)

In Nederland is bio-ethanol vooralsnog zeer kostbaar en slecht verkrijgbaar. In de ons omringende landen is bio-ethanol juist zeer voordelig (minder dan de helft van benzine!). Daarom zijn een paar autovakanties al voldoende om de geringe meerprijs van de FlexiFuel motor terug te verdienen.

Wegligging

Het beste is voor het laatst bewaard. De reden van het grote succes van de Ford Focus is niet de vormgeving, niet de ruimte en niet de motor. Zoals iedere Ford onderscheidt ook de Focus zich van de tegenstrevers met een uitmuntend goed weggedrag.

Ford Focus Wagon (2005 - 2011)

Menig autofabrikant probeert comfort en een goede wegligging te combineren. Een zacht geveerde auto gaat zwevend over de weg, maar zal hopeloos overhellen in de bocht. Een hard geveerde auto heeft een prima wegligging, maar biedt onvoldoende comfort. Ford biedt met de Focus de beste combinatie van comfort en veiligheid.

Ook nu, jaren na de eerste kennismaking met de Focus, weet de auto direct indruk te maken. Op slecht wegdek biedt de Wagon precies het juiste comfort. De wegligging is in alle gevallen uitstekend. Zelfs wanneer doelbewust de grenzen worden opgezocht, blijft de Focus zich goedmoedig en voorspelbaar gedragen. Daardoor rijdt de Focus niet alleen subliem, maar is de auto ook heel veilig.

Geheel terecht heeft Ford daarom gekozen voor alleen een "body lift", want het weggedrag kon simpelweg niet worden verbeterd.

Ford Focus Wagon (2005 - 2011)

Conclusie

Niet beter, wel aantrekkelijker: zo kan de vernieuwde Ford Focus het beste worden samengevat. Het uiterlijk past beter bij dat van de andere Ford modellen. Het interieur is opgewaardeerd met betere materialen en nieuwe techniek. De Focus stationwagon biedt veel bagageruimte, alleen de procedure voor het opklappen van de achterbank is voor verbetering vatbaar.

Het mechaniek is juist niet voor verbetering vatbaar en daarom heeft Ford de motoren en het onderstel niet aangepast. De 1.8 liter FlexiFuel motor presteert keurig en is klaar voor een milieuvriendelijke toekomst. Het weggedrag is en blijft subliem. Daarmee kan de Ford Focus de concurrentie beter aan dan ooit te voren!

plus
  • Moderne techniek
  • Uitmuntend weggedrag
  • FlexiFuel motor is klaar voor de toekomst
min
  • Kleine buitenspiegels
  • Omslachtige procedure opklappen achterbank
  • Lezen van geheugenkaartjes storingsgevoelig