Publicatiedatum: 4 november 2017
Hyundai i30 N
Autotest

Hyundai i30 N

Krachtsvertoon

Autotest - Enkele jaren geleden is Hyundai radicaal van koers veranderd. Van budgetmerk werd Hyundai een kwaliteitsmerk. De kwaliteit van de auto's ging met sprongen vooruit, de techniek werd geavanceerder en het uiterlijk kreeg meer karakter. Nu is het tijd voor de laatste stap: het aanscherpen van de rijkwaliteiten. Hyundai trok daarom onderstelspecialisten van BMW aan. Nu is Hyundai klaar voor de ultieme krachtmeting met de "i30 N".

De Hyundai i30 N komt niet als een verrassing. Hyundai heeft de laatste jaren een naam opgebouwd in de rallywereld. Dan is een logisch vervolg een productieversie van een potente hatchback. Het N-label van het merk is daarvoor in het leven geroepen. Zodra die letter de carrosserie van een Hyundai siert, mag maximale sportiviteit worden verwacht.

Speciaal daarvoor heeft Hyundai een testcentrum gebouwd aan de Nürburgring. Op de wereldberoemde Nordschleife werd de afgelopen tijd door Koreaanse en Europese ingenieurs gewerkt aan de optimalisatie van de snelste Hyundai ooit. De i30 is een model dat speciaal op de Europese wensen is afgestemd. Niet vreemd dat juist deze vijfdeurs als basis is genomen voor de N-serie, omdat de voltallige concurrentie Europees is.

Hyundai i30 N

Uiterlijk vertoon

Uiterlijk onderscheidt de "N" zich nadrukkelijk van de gewone i30. De bumpers hebben aan de onderrand een zwart accent dat over de dorpels wordt doorgetrokken. De grille heeft een open structuur. De rode lijn aan de onderkant van de voorbumper vormt een scherp accent. Ook de remklauwen achter de 17 of 18 inch velgen zijn rood. De achterbumper beschikt eveneens over zo'n belijning, alsmede twee uitlaten. Een driehoekig derde remlicht is nadrukkelijk aanwezig in de glanzend zwarte dakspoiler.

Hyundai levert de i30 N in verschillende lakkleuren, waaronder het hier getoonde Performance Blue. Deze tint werd in 2014 voor het eerst in het Wereld Rally Kampioenschap toegepast en is onlosmakelijk met Hyundai N verbonden. Wit, grijs, zwart en rood behoren overigens ook tot de mogelijkheden.

Hyundai i30 N
Hyundai i30 N

Natuurlijk hoort bij een dergelijk potente auto een passend interieur. Dat begint met de stoelen die aanzienlijk beter ondersteunen, elektrisch verstelbaar zijn en beschikken over opvallend hoge hoofdsteunen. De lengte van de zitting kan worden versteld voor een optimale ondersteuning van de bovenbenen. Aluminium pedalen en blauwe stiksels zijn de enige andere elementen die specifiek bij de N-uitvoering horen. En dat maakt de binnenkant een beetje gewoontjes. Ook al richt de bestuurder zijn blik door de voorruit, Hyundai had zich hier meer meer mogen uitleven.

Performance Pack

Een fabrikant roept heel snel dat een motor volledig nieuw ontwikkeld is. De 2.0 turbo van de i30 N met directe inspuiting is in basis bekend, maar moest flink worden aangepakt omdat Hyundai nog niet eerder een dergelijk sportief model binnen zijn gelederen had. Die aanpak resulteert in twee varianten. De koper kan kiezen uit 250 of 275 pk. Naar verluidt zullen de meeste kopers die zich tot een i30 N laten verleiden en gaan voor de optimale versie met het zogenaamde "Performance Pack". Beide technische mogelijkheden zorgen voor een prettig koppel van 353 Nm tussen 1.450 en 4.700 tr/min. Maar bij de krachtigste variant is er een overboost tot 378 Nm.

Hyundai i30 N

Een handgeschakelde zesbak is standaard, maar bij de 275 pk versie levert Hyundai een andere eindoverbrenging. Verschil zit er vooral in de acceleratie die respectievelijk 6,4 en 6,1 seconden tijd vergt. Niet alleen versnellingsbak en motor zorgen voor het verschil. Het Performance Package omvat namelijk ook een elektronisch geregeld differentieel met beperkte slip en daarmee is de auto in het voordeel als bijvoorbeeld op een circuit wordt gereden.

„Waar de Sport+ stand op de openbare weg plankhard is, voldoet deze instelling onder circuit-omstandigheden optimaal“
Hyundai i30 N

N Grin Control

Direct na het starten maakt het geluid letterlijk en figuurlijk een diepe indruk. Bij de 275 pk versie kan het motorgeluid via de centrale display worden aangepast. Dit gebeurt niet op elektronische wijze, zoals bij een Peugeot 308 GTi, nee, Hyundai opent of sluit kleppen in het uitlaatsysteem. Wat de bestuurder en omstanders horen is helemaal echt.

Het scherm boven de middenconsole is qua layout identiek aan vrijwel alle nieuwe producten van Hyundai en Kia. Het omvat de bekende functies zoals navigate en audio, maar wordt bij de i30 N uitgebreid met het "N Grin Control System" (vrij vertaald: "grijns instellingen"), waarmee diverse instellingen kunnen worden gewijzigd. Zo kan onder meer de afstemming van de schokdempers worden gevarieerd van Normal tot Sport. Electronic Stability Control kan naar wens worden uitgezet, terwijl ook het genoemde N Cornering Carving Differential twee instellingen kent.

Hyundai i30 N

De persoonlijke instelling kan worden opgeslagen en met een van de twee lichtblauwe knoppen op het stuur weer worden opgeroepen. Daarnaast kent de Hyundai i30 N vier voorgeprogrammeerde rijmodi: Eco, Normal, Sport en N.

Naverbranden

Van alle instelmogelijkheden maakt de functie waarmee de mate van tussengas kan worden bepaald de meeste indruk. Ook het geluid van gecontroleerd naverbranden in de uitlaat roept het gevoel van een ouderwets sportwagengenot op. Rijden met de i30 N wordt met de kilometer leuker!

En dat gebeurt niet alleen op de openbare weg, maar ook op het circuit van Zolder. Daar komt pas de ware aard van het beestje boven. Dan bewijst het merk het nut van het aantrekken van specialisten. Waar de Sport+ stand op de openbare weg plankhard is, voldoet deze instelling onder circuit-omstandigheden optimaal. Daarmee kunnen bochten met nog hogere snelheden worden genomen en blijft de auto verregaand in balans. De i30 N remt bijzonder trefzeker, ook bij intensief gebruik.

Hyundai i30 N

Gezinsauto

Na een opwindende dag op het circuit, leent de i30 N zich net zo makkelijk voor een kalme rit met het gezin. De i30 N blijft in de basis een normale gezinsauto en deze snelle versie verliest die functie niet uit het oog. Let wel op dat in de bagageruimte direct achter de rugleuning een dwarsstang zit die de stijfheid van de carrosserie vergroot. Deze is van invloed op de flexibiliteit van de bagageruimte, maar gezien de winst in rijkwaliteiten is dat de i30 N snel vergeven!

Conclusie

Hyundai heeft flink geïnvesteerd in het neerzetten van een snelle hatchback als begin van een hele reeks N-modellen. Qua prijs, prestaties en vermogen kan de i30 N zich prima meten met de gevestigde orde. De i30 N onderscheidt zich met de vele instellingen, waarmee de bestuurder de i30 N volledig naar zijn of haar hand kan zetten.

plus
  • Veel instelmogelijkheden
  • Uitstekend, stabiel onderstel
  • Prima prestaties van de 2 liter turbomotor
min
  • Meteen serieus geprijsd
  • Interieur wat gewoontjes van inrichting