Publicatiedatum: 11 augustus 2017
Hyundai i30 Wagon
Autotest

Hyundai i30 Wagon

De verstandigste

Autotest - Met de i30 wil Hyundai een zo breed mogelijke doelgroep aanspreken. De i30 zoekt daarom de optimale balans tussen rijplezier, functionaliteit en prijs. Bovendien is de i30 er in vele smaken: een alledaagse hatchback, een hippe fastback, een sportieve "N" en... nu ook als praktische stationwagon.

Het is voor het eerst dat Hyundai zo veel versies van een model aanbiedt. Dat is goed nieuws voor de liefhebber, die exact de auto kan vinden die hem of haar het meeste aanspreekt. Maar het is ook goed nieuws voor de nuchtere autokoper, omdat de alledaagse varianten nu nog functioneler zijn.

Ruimte

De stationcar is 25 cm langer en 2 cm hoger dan de gewone i30. De wielbasis is niet toegenomen en dat betekent dat de beenruimte op de achterbank gelijk is gebleven. De bagageruimte nam wel toe, en hoe! Standaard biedt de i30 Wagon al 602 liter en dat is nét geen record in het segment.

Hyundai i30 Wagon

Door de achterbank op te klappen neemt dit toe tot 1.650 liter en daarmee staat de i30 Wagon nipt op nummer 1. Sterker nog: zogenaamde "design" stationcars uit een hoger segment, waarbij het niet om de ruimte maar om het uiterlijk gaat, bieden minder ruimte dan deze compacte i30.

Om er voor te zorgen dat de ruimte optimaal is te gebruiken, voorziet Hyundai in ongeveer alle ruimtebesparende trucs die de technici konden bedenken. Onder de laadvloer is een waar doolhof van vakjes en uitsparingen te vinden. Hierin worden onder andere de bagagenetten bewaard, maar deze ruimte kan ook worden gebruikt om tere stukken te scheiden van zware bagage.

Hyundai i30 Wagon

Uitrusting

De hoofd- en beenruimte voorin is gemiddeld voor een auto van deze omvang. De afwerkingskwaliteit is uitstekend en mede daarom doet niets meer denken aan de budget-auto's waarmee Hyundai groot is geworden.

In plaats daarvan biedt Hyundai inmiddels de nieuwste luxe en veiligheidsvoorzieningen. Hyundai biedt echter niet alle mogelijke technische hoogstandjes; het merk kiest voor zaken die functioneel maar niet te kostbaar zijn. Het gaat wederom om de balans!

Het audio-, communicatie- en navigatiesysteem werkt prima. Het reageert snel op commando's en de menu's zijn zo logisch ingedeeld dat alles altijd werkt zoals verwacht. Als alternatief is ondersteuning voor Apple CarPlay en Android Auto beschikbaar, maar omdat Hyundai's eigen systeem al zo goed werkt, werden beide in de praktijk even vaak gebruikt (terwijl bij sommige andere auto's Apple CarPlay altijd de voorkeur geniet).

Hyundai i30 Wagon
Hyundai i30 Wagon

Motoren

Op één punt is de Hyundai i30 ronduit conservatief: de motoren. Terwijl het merk met de IONIQ laat zien over topklasse elektrische en hybride motoren te beschikken, moet de i30 het doen met uiterst conservatieve benzine- en dieselmotoren. Volgens Hyundai is niet iedereen klaar voor nieuwe techniek, ook al is dat goedkoper, comfortabeler en beter voor het milieu.

Voor deze test is gekozen voor de 1.4 liter turbomotor en die doet precies wat mag worden verwacht van een moderne benzinemotor. Hyundai kiest nadrukkelijk voor rust en comfort. Ondanks de extra kracht van de turbo, bouwt de motor het vermogen geleidelijk op. Dat zorgt voor een weinig uitgesproken karakter en de bestuurder heeft nooit het gevoel dat er enige reserve beschikbaar is.

Wanneer het gaspedaal toch dieper wordt ingetrapt, blijkt de motor wel degelijk over een serieuze reserve te beschikken en zijn de prestaties in de praktijk prima. Daarbij leent de "1.4 T-GDI" zich even goed voor een haastige rit als voor een kalme rijstijl. Na een week rijden met zowel snelle als economische ritten, stond de verbruiksmeter op een keurige 5.3 liter per 100 km.

Hyundai i30 Wagon

Weggedrag

Ook het weggedrag is weinig uitgesproken. Wederom wil Hyundai een zo breed mogelijke doelgroep aanspreken en dan is een extreem hard of zacht geveerd onderstel niet gewenst. Het compromis dat Hyundai heeft gevonden is gelukkig geslaagd.

Op de snelweg is de i30 Wagon stil, stabiel en comfortabel. In de stad is de auto communicatief en overzichtelijk. Alhoewel de auto daar absoluut niet toe uitdaagt, is vlot bochtenwerk geen enkel probleem. Tot op zeer hoge snelheid blijft het koetswerk stabiel en is de grip uitstekend. De Wagon daagt echter niet uit en loopt niet te koop met deze kwaliteiten; dit is immers de meest functionele en verstandige i30.

Hyundai i30 Wagon

Conclusie

Wie op zoek is naar een middelgrote stationcar heeft heel veel keuze. De Hyundai i30 Wagon is vooral een verstandige keuze. De i30 is niet de voordeligste in zijn soort, maar biedt wel een uitgekiende balans tussen rijplezier, functionaliteit, vormgeving en moderne techniek. Die moderne techniek betreft vooral de uitrusting; als het gaat om de motoren, is de i30 juist heel gemiddeld (hetgeen extra "pijnlijk" is omdat Hyundai met de IONIQ laat zien juist top-technologie in huis te hebben).

Als "Wagon" overtuigt de i30 met heel veel extra bagageruimte. Bovendien is de ruimte optimaal te gebruiken dankzij vele ergonomische vondsten en ruimtebesparende voorzieningen.

plus
  • Ruim en praktisch
  • Uitstekende balans tussen prijs, rijplezier, techniek en kwaliteit
min
  • Niet leverbaar met elektrische of hybride aandrijving