Publicatiedatum: 27 oktober 2006
Kia Carens (2006 - 2010)
Autotest

Kia Carens (2006 - 2010)

Kia of ki-nee?

Autotest - Jarenlang moest Kia kritiek, gemopper en gemor aanhoren. De vormgeving zou oubollig zijn, de rijeigenschappen on-Europees of de techniek achterhaald. Altijd hadden veeleisende kopers of verwende autojournalisten wel iets te zeuren. Maar Kia heeft zich de kritiek aangetrokken en komt nu met een geheel nieuwe Carens die alle bezwaren uit het verleden weg moet nemen. Is er nu helemaal niets meer op of aan te merken?

Het is niet makkelijk om juist een lomp voertuig als een zevenzits MPV (multi purpose vehicle) een aantrekkelijk en modern uiterlijk te geven. Toch is juist de nieuwe Carens één van de eerste nieuwe modellen van een frisse en vernieuwende reeks Kia's geworden. Alhoewel ook deze nieuwste Carens nog geen droomauto is, is het verschil met de voorganger enorm. Ook de vergelijking met de naaste Europese en Japanse concurrenten kan de Carens goed doorstaan.

Interieur

Dat geldt ook voor het interieur, waar zowel de vormgeving als de afwerking van een hoger niveau zijn dan gebruikelijk voor Kia. De gebruikte kunststoffen voelen prettig aan, de vormgeving is strak en de ergonomie logisch en doordacht. De uitrusting is, zoals het hoort bij Kia, riant. De testauto is een top-uitvoering ("EX Luxe"), zodat behalve gangbare zaken als klimaatcontrole, parkeerhulp en cruise-control ook met leder beklede elektrisch verwarmbare en verstelbare zetels tot de standaarduitrusting behoren. De stoelen zitten bovendien voortreffelijk: ze zijn lekker groot en bieden prima ondersteuning aan de rug en onderbenen.

Kia Carens (2006 - 2010)

De Carens is de eerste Kia die standaard is voorzien van een radio. Voorheen moest de koper zelf iets uitzoeken bij de accessoire-handel. De standaard gemonteerde radio is van het modern type, want het apparaat speelt behalve gewone audio-CD's ook CD-ROMs af met daarop MP3-bestanden. In de praktijk blijkt dat echter niet perfect te werken, want op grote bestanden (30 MB en meer) crasht de software! Met een oorverdovend luide knal over de luidsprekers geeft de radio het op. Het hele audiosysteem is daarna enkele minuten onbruikbaar. Wanneer de radio wel werkt, is de geluidskwaliteit matig.

De Carens is een MPV, dus niet elektronica maar ruimte staat voorop. Voorin biedt de auto niet alleen volop been- en hoofdruimte, maar ook veel bewegingsruimte. De handrem is vervangen door een voetrem, de versnellingspook staat op de middenconsole. Dat levert veel extra ruimte rondom de voorstoelen op. Uiteraard is het interieur riant voorzien van allerhande bakjes, vakjes, bekerhouders en een handige zonnebrilhouder. Ook aan details is gedacht in de vorm van een parkeerkaarthouder en lampjes bij de make-up spiegels in de zonnekleppen. Kortom: het interieur geeft een doordachte, complete en keurig verzorgde indruk.

Kia Carens (2006 - 2010)

Achterin

Ook achterin biedt de Carens alle ruimte. De auto is leverbaar als vijf- of zevenzitter. De vijfpersoons variant heeft onder de laadvloer een flinke extra bergplek. In de zevenpersoons uitvoering wordt die dubbele bodem gebruikt om de extra stoelen te verstoppen wanneer die niet in gebruik zijn. Letterlijk in een handomdraai kunnen de twee extra stoelen tevoorschijn worden getoverd of juist worden weggevouwen. Inbouwen, uitbouwen of slepen met automeubilair is dus niet nodig.

Kia Carens (2006 - 2010)
Kia Carens (2006 - 2010)

Kia claimt dat deze extra zitjes voldoende ruimte bieden aan personen tot 1 meter 80, maar dat is schromelijk overdreven. Zoals bij (bijna) alle MPV's zijn de achterste stoeltjes niet meer dan noodzitjes voor kleine kinderen. Wel valt op dat deze plekken bij de Carens gemakkelijk bereikbaar zijn. De eerste achterbank staat op rails en schuift daarom helemaal naar voren om de instap naar achteren eenvoudig te maken. Diezelfde rails kunnen ook worden gebruikt om de achterste plekken iets meer beenruimte te gunnen ten koste van de beenruimte op de eerste achterbank.

Kia Carens (2006 - 2010)

Met zeven personen resteert nauwelijks ruimte voor enige bagage. Zelfs een bescheiden boodschappentas past niet meer achterin. Wanneer slechts vijf zitplaatsen in gebruik zijn, is de bagageruimte juist fors. De zijranden zijn bovendien voorzien van de nodige bakjes en vakjes en zelfs hier voorziet Kia in bekerhouders en stopcontacten.

In de dagelijkse praktijk is het enige echte minpunt de achterklep die niet hoog genoeg opent, waardoor volwassenen er in een onoplettende bui het hoofd tegen kunnen stoten. Verder valt op dat de Carens juist zeer doordacht is waardoor alle mogelijkheden daadwerkelijk benut worden. Sommige andere MPV's lijken heel slim, maar door omslachtige procedures of onhandige constructies blijven de mogelijkheden dan toch ongebruikt.

Rijden

Het leveringsprogramma van de nieuwe Carens is uiterst overzichtelijk. Kia biedt een keuze tussen één benzine- en één dieselmotor. Omdat de Koreaanse fabrikant met deze nieuwe "hoogwaardige" Carens op de zakelijke markt mikt, ging de voorkeur voor de testauto uit naar deze laatste variant.

In vergelijking met de vorige generatie Carens, is de nieuwe dieselmotor uitzonderlijk stil en vooral heel veel zuiniger geworden (het hoge verbruik was een veel gehoorde klacht). Het geluidsniveau, de prestaties en het verbruik zijn nu gelijk aan die van de meest prestigieuze Europese tegenstrevers.

De optionele automaat wist minder te bekoren, want die voelt de bestuurder niet goed aan. Het is duidelijk voelbaar wanneer de viertrapsautomaat schakelt en die doet dat gevoelsmatig op de verkeerde momenten.

Weggedrag

De testauto werd vanaf 105 km/u geplaagd door een trilling in het stuur, maar de importeur verzekert dat dat exemplarisch is. Juist heel prettig is dat het stuurwiel een zekere weerstand heeft rond de middenstand. Dat maakt rechtuit rijden makkelijker, waardoor de Carens opvallend rustig en stabiel is op de snelweg.

Verder is het weggedrag van de Carens vergelijkbaar met dat van andere MPV's van deze omvang en deze prijsklasse: de hoge zit geeft een prettig overzicht over het verkeer, de wegligging is iets minder goed dan die van een gewone personenauto. De Carens helt over in snel genomen bochten, maar tegelijkertijd blijven de wielen altijd stevig aan de grond. Ook een plotselinge uitwijkmanoeuvre wordt veilig uitgevoerd. De remmen zijn opmerkelijk sterk en dat geeft een veilig gevoel.

Kia Carens (2006 - 2010)

Conclusie

"Eindelijk", zullen ze denken bij Kia. Alle opmerkingen van weleer over vormgeving, afwerkingskwaliteit en rijgedrag behoren met de nieuwe Carens tot het verleden. Inderdaad, die nieuwe Kia Carens is een enorme verbetering ten opzichte van de voorganger. De auto biedt nu op vrijwel alle punten dezelfde kwaliteit als de concurrenten.

Maar toch is er een probleem. Voorheen bood Kia een vergelijkbaar product aan tegen een veel lagere prijs. De vorige Carens liet wellicht te wensen over op het gebied van raffinement en uitstraling, maar het was wel een enorme familie-sloep tegen een uiterst vriendelijke prijs. Maar de nieuwe verbeterde Kia heeft eenzelfde prijskaartje als de concurrenten. Daarom resteert ook na een week testrijden de vraag: "Kia of ki-nee?". De keuze voor de nieuwe Kia Carens is geen verkeerde, maar niet langer een voor de hand liggende.

plus
  • Nette afwerking
  • Ruim en praktisch
  • Verdienstelijke rijeigenschappen
min
  • Matig schakelende automaat
  • Minder voordelig dan voorheen
  • Achterklep opent niet ver genoeg