Publicatiedatum: 7 maart 2002

Kia Carnival (1999 - 2006)

Zakelijk inzicht

Autotest - Recentelijk is de Kia Carnival ingrijpend vernieuwd. De auto kreeg een nieuw gezicht, een rijker uitrustingsniveau en gemoderniseerde motoren. Kia belooft met de nieuwe Carnival de concurrentie aan te kunnen met iedere andere MPV (Multi Purpose Vehicle), maar blijft daarbij beduidend goedkoper. Kan Kia die belofte waarmaken?

Een seconde. Dat is de tijd die verstrijkt tussen het instappen in de nieuwe Kia Carnival en het doorbreken van het beeld dat Kia alleen maar budgetauto's maakt. De testauto is de meest luxe uitvoering van de Carnival en weet vanaf het eerste moment te overtuigen met een fraai verzorgd interieur, veel luxe en een keurige afwerking.

De voorstoelen zijn bekleed met crème-kleurig leer en zijn zo groot en comfortabel dat het woord fauteuil hier beslist op zijn plaats is. Bovendien zijn beide voorstoelen in dit topmodel elektrisch verstelbaar, inclusief een elektrisch bedienbare, maar twijfelachtig lage, lendensteun voor de bestuurder. Vanaf dit vorstelijke zitmeubilair heeft de bestuurder een goed overzicht op het al even goed verzorgde dashboard.

Kia Carnival (1999 - 2006)

Om de prijs van de Carnival laag te kunnen houden, heeft Kia heel slim gebruik gemaakt van materialen. Zo is de bovenkant van het dashboard gemaakt van zacht zwart kunststof dat door de textuur de illusie van leder geeft. Ook de diverse strategisch geplaatste omlijstingen van hout en chroom geven de inzittenden het gevoel met een chique auto te maken te hebben. Het riante uitrustingsniveau van de Carnival zorgt er voor dat het niet bij een gevoel alleen blijft. Een groot arsenaal van schakelaars en knoppen strekt uit van de stuurkolom via de middenconsole tot het plafond. Het enige wat echt mist bij deze meest luxe uitvoering zijn cruise control en een boordcomputer.

Achterin

Uiteraard gaat het bij een MPV niet alleen om de voorste passagiers, het comfort achterin is minstens zo belangrijk. Daarom is de Carnival voorzien van een apart regelbare ventilator waarmee de verwarming of airconditioning onafhankelijk van de instellingen voorin de auto kan worden geregeld. Overigens is deze airconditioning geen overbodige luxe, want door al het glas is de Carnival al bij het kleinste beetje zon een rijdende broeikas. De airconditioning heeft voldoende kracht om het gehele interieur binnen korte tijd op een aangename temperatuur te brengen en te houden. Kia heeft met het oog op comfort bewust niet gekozen voor achterbanken, maar voor achterstoelen.

Kia Carnival (1999 - 2006)
Kia Carnival (1999 - 2006)

Evenals de voorpassagiers, genieten ook de achterpassagiers van riant zitmeubilair. De achterstoelen zijn bekleed met hetzelfde leder als de voorstoelen en zijn eenvoudig op te klappen tot tafeltje. Achterin zijn vliegtuigtafeltjes, verwijderbare asbakken, bekerhouders, diverse 12-volt aansluitingen en elektrisch bedienbare uitzetramen te vinden.

Alle achterstoelen laten zich eenvoudig verwijderen en weer installeren zonder eerst een studie te maken van het instructieboekje. Omdat dergelijke volwaardige zetels bepaald niet licht zijn, heeft Kia de stoelen van wieltjes voorzien. Deze wieltjes komen ook van pas als de stoelen weer worden geïnstalleerd. De stoelen worden dan simpelweg in kuiltjes in de vloer gereden, waarna deze automatisch in de vergrendeling vallen.

Dankzij twee grote schuifdeuren is de eerste rij stoelen gemakkelijk toegankelijk. De hoofdruimte is goed, de beenruimte ruim voldoende. De tweede rij achterstoelen is bereikbaar door de rugleuningen van de eerste achterstoelen op te klappen of door via het middenpad naar achteren te lopen. Dit laatste geniet de voorkeur, want bij het opklappen van de rugleuningen vallen deze niet in de oude stand terug.

Kia Carnival (1999 - 2006)

De beenruimte op de tweede rij achterstoelen is duidelijk groter dan die van de eerste rij, de hoofdruimte een fractie minder. Achter deze tweede rij stoelen is een bagageruimte te vinden die voldoende ruimte biedt voor enkele weekendtassen. Mocht dat niet genoeg zijn, dan is iedere Carnival standaard voorzien van dakrails.

Rijeigenschappen

De Carnival is leverbaar met een 2,5-liter benzinemotor of een nieuw ontwikkelde 2,9-liter common rail diesel. De diesel levert "slechts" 144 pk maar wel een indrukwekkende 310 Nm trekkracht. Dat resulteert in een kalme maar wel zeer sterke diesel die geen enkel probleem heeft met een volgepakte auto met zes inzittenden en hun bagage.

In de praktijk heeft de Carnival-diesel nooit erg veel haast. De brochure zwijgt dan ook in alle talen over de sprinttijd van 0 naar 100 km/u. De Carnival is echter vlot genoeg om met het dagelijkse verkeer mee te komen en voor veilig inhalen op een provinciale weg is precies voldoende acceleratievermogen beschikbaar.

De automaat van dit topmodel is daarbij goed op het karakter van de motor afgestemd. Bij volle acceleratie laat de schakelhulp de motor veel toeren maken en de geringste extra beweging van de rechtervoet is voldoende om de kickdown te activeren. In vergelijking met andere auto's in deze klasse is deze diesel bepaald niet de stilste.

Bij dit alles moet wel worden opgemerkt dat de testauto bij aanvang van de test slechts enkele honderden kilometers praktijkervaring had, zodat het karakter van de motor in positieve zin zal veranderen als deze beter is ingelopen.

Een bekend probleem van iedere MPV is het hoge zwaartepunt, waardoor een dergelijke auto het uitrustingsniveau en de prestaties van een personenauto kan hebben, maar nooit het weggedrag ervan. Kia heeft hier een eenvoudige maar zeer doeltreffende oplossing voor gevonden. Het onderstel is relatief stevig afgeveerd waardoor de auto minder overhelt of duikt. De zo comfortabele stoelen zorgen er echter voor dat de inzittenden dit nooit als oncomfortabel ervaren. Het weggedrag is te omschrijven als rustig en goedmoedig.

Daar komt bij dat de besturing indirect is en veel stuuromwentelingen vraagt, zodat de bestuurder als vanzelf een goed chauffeur voor de passagiers is. In stadsverkeer geeft dit de bestuurder extra werk, maar de auto stuurt zo licht dat het geen zwaar werk is. Het grote glasoppervlak maakt de Carnival gemakkelijk te overzien en eenvoudig te parkeren.

Op het gebied van veiligheid tenslotte, is de Carnival voorzien van airbags voor bestuurder en passagier, ABS en een zijdelings beschermingssysteem. Juist daarom meldt Kia trots de hoogst mogelijke score te hebben behaald bij een Amerikaanse crashtest. Helaas is deze test op verzoek van Kia voor deze gelegenheid niet herhaald, zodat de Amerikaanse deskundigen op hun woord moeten worden geloofd.

Conclusie

Een MPV is letterlijk een auto voor vele doeleinden. Met de vernieuwde Carnival vult Kia dat concept heel goed in. De Carnival is ruim, compleet, goed doordacht en heeft net als iedere Kia een uitzonderlijk gunstige prijs/prestatie verhouding. Die prijs begint bij 23.995 euro voor het basismodel met benzinemotor en eindigt bij 37.195 euro voor het hier geteste topmodel met dieselmotor en automaat.

De geteste uitvoering richt zich voornamelijk op de zakelijke markt. Voor dat segment biedt de "EX Luxe automaat" alle luxe en comfort die verwacht mag worden. Het zakelijke inzicht om een ongebruikelijke keuze te maken door voor Kia te kiezen, wordt nog eens extra beloond met een lage bijtelling. Ooit was de koper van een eigenwijze auto uit het voormalige Oostblok "slim" om te kiezen voor hun merk. Misschien is het tijd voor een dergelijk slogan voor deze Koreaan: wie kien is koopt Kia.

plus
  • Zeer ruim
  • Compleet en luxueus
  • Uitstekende prijs/prestatie verhouding
min
  • Matige prestaties
  • Voorstoelen niet draaibaar
  • Geen boordcomputer/cruisecontrol