Publicatiedatum: 12 augustus 2014
Kia Picanto (2011 - 2017)
Autotest

Kia Picanto (2011 - 2017)

Kleinverbruiker

Autotest - Kleine auto's zijn geen minderwaardige auto's. Als één kleine auto die stelling bevestigt, dan is het wel de Kia Picanto. Mede daarom leent de Picanto zich van alle compacte auto's bij uitstek voor het afleggen van langere afstanden. Om de Picanto nog beter in te kunnen zetten als kilometervertertje is er nu een uitvoering op LPG.

Op het moment dat Kia de "Picanto LPG" introduceert, komen andere merken met geheel nieuwe kleine auto's op de markt. Deze hernieuwde kennismaking is daarom een mooie kans om de in 2011 geïntroduceerde Picanto te vergelijken met de nieuwste modellen van andere merken.

Ook in vergelijking met de allernieuwste kleine auto's ziet de Picanto er nog steeds prima uit. Dankzij de stoere, bolle lijnen oogt de Picanto groter dan hij eigenlijk is. Met name het interieur is keurig afgewerkt. Binnenin is geen millimeter blanco plaatwerk zichtbaar en de opzet van het dashboard is in grote lijnen gelijk aan die van de grotere Kia's. Nog steeds voelt de Picanto daarom meer volwassen dan andere kleine auto's.

Kia Picanto (2011 - 2017)

De ruimte voorin is prima en achterin biedt de Picanto zelfs iets meer (been)ruimte dan gemiddeld in dit segment. Ook heel handig: de achterportieren openen tot een zeer grote hoek, wat de toegang makkelijker maakt.

De Picanto scoort zelfs in de breedte; omdat de stoelen minder dicht op elkaar staan dan gebruikelijk, wordt het volwassen gevoel versterkt. De bagageruimte is iets kleiner, mede vanwege de gastank in deze LPG-uitvoering (151 liter i.p.v. de gebruikelijke 200 liter).

Uitrusting

In vergelijking met de nieuwste generatie kleine auto's blijft de Picanto achter als het gaat om de uitrusting. De Picanto remt niet automatisch voor obstakels en zelfs een elektronisch stabiliteits systeem ("ESP") is slechts een optie. Kia meldt dat ESP pas standaard is wanneer dat wettelijk verplicht wordt.

Kia Picanto (2011 - 2017)
Kia Picanto (2011 - 2017)

De hier gereden LPG-uitvoering is bedoeld voor de berekenende rijder die vooral heel voordelig uit wil zijn. Daarom is gekozen voor een eenvoudige, maar zeker niet armoedige, uitrusting. De spiegels worden met de hand versteld omdat dat slechts sporadisch gebeurt. De ramen voor zijn elektrisch bediend en ook centrale portiervergendeling is standaard. In plaats van een klimaatcontrole-systeem heeft deze Picanto een handbediende airconditioning. Een radio is aanwezig, maar verwacht geen USB-aansluiting of Bluetooth-koppeling.

Om zuinig rijden makkelijk te maken zijn een schakelindicator en (prima functionerend) stop/start-systeem standaard. Een verbruiksmeter of boordcomputer ontbreken echter. De berijder moet het met de dagteller doen.

De "Picanto LPG" heeft twee brandstofmeters: één voor de LPG-tank (27 liter) en één voor de benzinetank (35 liter). Een lampje geeft duidelijk aan wanneer welke brandstof wordt gebruikt. Met een knop links onder het stuur kan de bestuurder kiezen of op LPG danwel benzine wordt gereden. Hier geen losse displays of achteraf opgeplakte knoppen zoals bij achteraf ingebouwde LPG het geval zou zijn! Ook niet onbelangrijk: Kia geeft 7 jaar garantie op de Picanto LPG, net als bij de gewone uitvoering.

„Een Picanto met dieselmotor zou te kostbaar zijn en deze variant op LPG vormt daarom een slim alternatief voor de berekenende veelgebruiker“

Rijden

De Kia Picanto is leverbaar met een 1.0 en 1.2 liter motor, maar de LPG-variant is er alleen met de lichtste van de twee. Volgens de specificaties is het motorvermogen op LPG iets minder dan op benzine (67 pk i.p.v. 69 pk en 92 Nm i.p.v. 94 Nm).

In de praktijk is dit verschil onmerkbaar. In alle gevallen is de reactie op het gaspedaal gering. Harder op het rechterpedaal trappen is als harder op een toetsenbord tikken; het geeft misschien enige opluchting maar anders dan dat heeft het geen enkel effect. In feite is de Picanto niet sneller of trager dan andere kleine auto's, maar door het lome karakter voelt de Picanto beduidend trager.

Kia Picanto (2011 - 2017)

Wie zich ergert aan dit karakter en continu het uiterste van de motor vraagt, zal een hoog verbruik noteren. Bovendien neemt het geluidsniveau boven de 100 km/u sterk toe en ook daarom leent de Picanto LPG zich niet voor hard rijden.

De kunst is daarom om de auto het tempo te laten bepalen en kalm met de verkeersstroom mee te rijden. Dat wordt beloond met zeer gunstige verbruikscijfers! Het gemiddelde verbruik op LPG bedroeg 1 op 14,5. Na iets meer dan 300 km schakelde de elektronica vanzelf over op benzine. Het testverbruik op benzine bedroeg 1 op 21,5.

Kia Picanto (2011 - 2017)

Achter het standaard brandstofklepje zitten zowel de vulopening voor benzine als LPG. Vanwege het ruimtegebrek moet voor het tanken van LPG eerst een (meegeleverde) verloopnippel worden geplaatst. Dit verliep tijdens de testperiode probleemloos en snel.

Weggedrag

Het volwassen karakter van de Picanto is ook te danken aan het weggedrag. De Picanto reageert met enige vertraging op oneffenheden in het wegdek en dat geeft dit kleintje een unieke waardigheid. Houdt er wel rekening mee, dat zeer slecht wegdek en zijwind de Picanto gemakkelijk uit de koers kunnen brengen.

Daarmee is dit absoluut geen speels gooi-en-smijt autootje. In plaats daarvan biedt de Picanto bovengemiddeld veel comfort en dat is prettig op de lange afstand.

Kia Picanto (2011 - 2017)

Conclusie

De Kia Picanto is nu ook leverbaar op LPG. Het voordeel ten opzichte van een achteraf ingebouwde LPG-installatie is, dat de inbouw onzichtbaar is. De extra brandstofmeter, brandstofkeuze-schakelaar, en niet te vergeten de LPG-tank, zijn perfect in de auto geïntegreerd. Bovendien blijft Kia's 7 jaar lange garantie behouden.

Een Picanto met dieselmotor zou te kostbaar zijn en deze variant op LPG vormt daarom een slim alternatief voor de berekenende veelgebruiker. Of moet dat zijn kleingebruiker?