Publicatiedatum: 4 februari 2010
Kia Venga
Rij-impressie

Kia Venga

Klant is koning

Rij-impressie - Vroeger was een Kia een bijna aandoenlijke auto om te testen. Om de prijs zo laag mogelijk te houden, was overduidelijk op allerlei manieren bezuinigd. De vormgeving was op z'n zachtst gezegd onwennig en "afwerkingskwaliteit" was iets waar de fabrikant wel van had gehoord, maar niet in de praktijk bracht. De laatste jaren is een Kia testen juist een serieuze zaak. De prijs is onveranderd laag gebleven, terwijl het steeds lastiger wordt om aan te wijzen waar is bezuinigd. De Venga is daarvan het beste voorbeeld; lees zelf waarom.

Een fabrikant doet in de loop der jaren steeds meer ervaring op, dus de producten worden als vanzelf beter. Maar Kia doet daarbij nog iets: het luistert naar de klanten en probeert exact op hun wensen in te spelen. Het Koreaanse Kia heeft zelfs een Europees kantoor geopend en de Venga is speciaal voor de Europese markt ontwikkeld.

Kia Venga

Ruimte

Een resultaat daarvan is dat de Venga een aansprekend uiterlijk heeft. Vooral voor een praktische gezinsauto als deze (ook wel bekend als "MPV"), is dat bijzonder. Echt origineel is de Venga echter niet, vanuit iedere hoek is er wel een element van een bestaand Europees model in het herkennen.

Beter goed gejat dan slecht bedacht? Dat geldt zeker voor de praktische mogelijkheden. Sommige gezinsauto's zijn door slimme vormgeving zeer ruim van binnen, andere hebben een flexibel in te delen bagageruimte of bieden extra beenruimte achterin dankzij een achterbank die op rails staat.

Kia Venga
Kia Venga

De Venga heeft ze echter allemaal! De auto is iets royaler bemeten dan de directe concurrentie en is voorzien van vrijwel alle gangbare ruimtebesparende trucs. De achterbank staat op rails en in de achterste stand biedt de Venga dan meer beenruimte dan menig grote zakensedan! De achterbank is in één beweging op te klappen om de bagageruimte te vergroten. De bagageruimte heeft een in hoogte verstelbare laadvloer, daarmee kunnen bijvoorbeeld tere stukken worden gescheiden van zwaardere bagage. Als het om praktische mogelijkheden gaat, moet de Venga alleen de Opel Meriva (modeljaar 2010) voor zich dulden.

Het interieur is keurig afgewerkt. Alhoewel het de uitstraling en originaliteit van een Europese auto mist, is de afwerkingskwaliteit minstens zo goed. Gezien de prijs is de uitrusting compleet, waarbij de standaard USB en iPod-interface een speciale vermelding verdient.

1.6 automaat

De rijeigenschappen zijn sterk afhankelijk van de gekozen motor. Voor deze test is gereden met de 1.6 liter benzinemotor, in combinatie met een automatische versnellingsbak. Deze laatste gebruikt verouderde techniek (een "koppelomvormer") en telt slechts vier trappen. Desondanks schakelt de automaat geheel onmerkbaar.

Deze zwaarst leverbare motor in de Venga levert 126 pk / 156 Nm. Dit vermogen is echter pas bij een hoog toerental beschikbaar. Wanneer vol gas wordt gegeven, klinkt eerst heel veel motorgeluid maar duurt het even voordat de Venga daadwerkelijk een sprintje trekt. Wanneer kalm wordt gereden, voelt de Venga 1.6 daarom wat levenloos en onwillig. Dat is een groot contrast met de 1.4 liter motor, die veel makkelijker trekkracht ontwikkelt en daarom een levendiger gedrag heeft.

„De fabrikant heeft geleerd van fouten uit het verleden, geluisterd naar de klanten en bovendien heel goed naar de concurrentie gekeken“

Verbruik

Ongeacht de motor is iedere Venga voorzien van diverse brandstofbesparende voorzieningen. Zo zijn veel onderdelen die voorheen mechanisch waren nu elektrisch (o.a. de stuurbekrachtiging). Wanneer de auto remt of uitrolt, wordt de energie die daarbij normaal gesproken verloren zou gaan omgezet in elektriciteit. Deze "gratis" stroom wordt gebruikt om de diverse elektrische componenten aan te drijven.

Kia Venga

Het gemiddelde testverbruik bedroeg desondanks 1 op 12.9 (fabrieksopgave: 1 op 14.3). Dit relatief hoge verbruik is in de eerste plaats te verklaren door de verouderde techniek van de automatische versnellingsbak. Daarnaast is de testrit in zeer slecht weer verreden en stond de auto (op verzoek van Autozine) op winterbanden. Standaard wordt de Venga geleverd op brandstofbesparende zomerbanden.

Veiligheid

De besturing is licht en bijna gevoelloos, maar dat geldt voor de meeste auto's in dit segment. Bovendien is de Venga niet bedoeld als sportwagen. De Venga moet vooral gemak bieden en daar hoort een dergelijk onopvallend karakter bij. De wegligging is juist prima, ook bij een paniekactie of overmoedig snel genomen bocht reageert de auto goedmoedig en veilig.

Een laatste "veilige" gedachte is de zeven jaar garantie die Kia op de auto geeft. Alhoewel de Kia Venga nog steeds een scherpe prijs heeft, is het prijsverschil met de concurrentie niet meer zo groot als met de aandoenlijke Kia's van zo'n tien jaar geleden. De zeven jaar garantie is een mooie manier om dat goed te maken.

Kia Venga

Conclusie

"Klant is koning", is de gedachte die lijkt centraal te hebben gestaan bij het ontwikkelen van de Kia Venga. De fabrikant heeft geleerd van fouten uit het verleden, geluisterd naar de klanten en bovendien heel goed naar de concurrentie gekeken. Het resultaat is een auto die alle praktische vindingen van de tegenstrevers combineert en dat ook nog eens verpakt in een aansprekend uiterlijk.

De rijeigenschappen zijn goed, maar niet opmerkelijk. Gezien het levendigere karakter en het lagere verbruik, verdient de 1.4 liter benzinemotor de voorkeur. Alleen de 1.6 liter krachtbron is leverbaar met automaat en daarom is dit overduidelijk de meest comfortabele uitvoering van de Venga.

plus
  • Scherpe prijs
  • Ruim en praktisch
  • Prima rijeigenschappen
min
  • Stoel en spiegels graag iets verder verstelbaar
  • Verouderde techniek automatische versnellingsbak