Publicatiedatum: 27 juli 2002
Mazda MX-5 (1998 - 2005)
Rij-impressie

Mazda MX-5 (1998 - 2005)

Moest dat?

Rij-impressie - De Mazda MX-5 is met 650.000 exemplaren de best verkochte roadster ter wereld. Enkele jaren geleden gaf een eerste kennismaking daar al een verklaring voor: de MX-5 heeft een tijdloos uiterlijk en biedt het rijplezier van een echte roadster. Daarbij hoorde (destijds) een relatief bescheiden prijskaartje, waarmee de auto binnen het bereik van een groot publiek kwam. In de loop der tijd onderging de MX-5 diverse aanpassingen op het gebied van vormgeving en techniek. De laatste serie verbeteringen gaf aanleiding opnieuw met de MX-5 op stap te gaan. Maar moest de MX-5 echt een verjongingskuur ondergaan?

Het recept van de MX-5 is dat van een echte roadster: een open tweezitter met achterwielaandrijving en een stoffen kap. Terwijl de naam Mazda in eerste instantie niet doet denken aan opwindende auto's, heeft het merk juist dit zwakke punt tot een sterk punt gemaakt. Want de MX-5 is net als iedere andere Mazda een toonbeeld van betrouwbaarheid. Daarmee is deze cabriolet niet zomaar een speeltje, maar een volwaardige auto voor dagelijks gebruik. Bovendien is de MX-5 waardevast en daarom bijzonder gewild als occasion. In de loop der jaren werd deze Mazda daarom aanleiding voor diverse andere fabrikanten om ook een betaalbare tweezitter op de markt te brengen.

Mazda MX-5 (1998 - 2005)

Karakter

Het karakter van de MX-5 is direct duidelijk. Dit is beslist geen sportwagen, maar een toerauto met een sportieve ondertoon. Dat komt niet alleen terug in de prestaties, maar ook in het weggedrag. De besturing is duidelijk bekrachtigd, maar door een zekere weerstand toch niet gevoelloos. Het onderstel is een dankbare tussenvorm van communicatie en sportiviteit die de bestuurder prima informeert en daarmee een belangrijke bijdrage aan het rijplezier levert.

Tegelijkertijd biedt de MX-5 voldoende comfort voor een lange rit. Het korte schakelpookje valt perfect in de hand en verbindt de prima schakelende vijfversnellingsbak met de achterwielen en de 1,6-liter viercilinder motor. Als vanzelf blijft één hand op de versnellingspook liggen, ware het niet dat de pols dan op de bediening van de zijruiten rust en de ruiten onwillekeurig omhoog en omlaag gaan tijdens het rijden.

Mazda MX-5 (1998 - 2005)
Mazda MX-5 (1998 - 2005)

De motor biedt een fractie meer vermogen dan voorheen en kan het best omschreven worden als "volwassen". Sinds de laatste wijziging is de 1,8-liter variant voorzien van variabele kleptiming, waarmee meer vermogen in een groter toerengebied beschikbaar is. De hier gereden 1,6-liter krachtbron is vooral bedoeld om rustig te toeren, maar weet wanneer dat (zeer) nadrukkelijk wordt verzocht best een feestje te bouwen. Dat gaat gepaard met een inspirerend motorgeluid en nette prestaties. Ook hier is deze Mazda een prima tussenvorm van sportief rijden zonder een compromisloze rassportwagen te worden.

„Dit is beslist geen sportwagen, maar een toerauto met een sportieve ondertoon“

De nieuwe stoelen bestaan uit één stuk (met geïntegreerde hoofdsteun) en passen opnieuw prima bij het karakter. Dit zijn geen diepe harde kuipstoelen, maar wel stoelen die door de smalle vorm voldoende zijdelingse steun bieden. Één verbetering is helaas nog steeds niet doorgevoerd: het stuurwiel is nog steeds niet verstelbaar. Samen met de nogal hoog geplaatste stoelen heeft dat als gevolg dat lange bestuurders wat ongemakkelijk om het stuurwiel heen moeten zitten en veel wind vangen met open dak op de buitenweg.

Mazda MX-5 (1998 - 2005)

Een welkome aanpassing is de toevoeging van een standaard audiosysteem. Het volume daarvan is helaas niet snelheidsafhankelijk, wat jammer is omdat vooral in een cabriolet de geluidsverschillen tussen rijden en stilstaan groot zijn. Verder levert Mazda met deze fabrieksradio goed werk; het vermogen is voldoende om ook met open kap op de snelweg te kunnen genieten van de muziek. De radio-ontvangst is ook in kritieke gebieden goed.

Uitrusting

De dakconstructie is nog steeds even eenvoudig als doeltreffend. De kap wordt ontgrendeld met twee beugels bij de hoeken van de voorruit, waarna één beweging genoeg is om het achter de beide stoelen op de vouwen. De glazen achterruit met verwarming vindt vanzelf een plek, waarna het geheel eventueel met een losse afdekhoes kan worden weggeborgen. Het sluiten van de kap is wederom één beweging, maar op warme dagen garandeert een gesloten (zwarte) dak helaas binnen luttele seconden een rijdende sauna. Airconditioning is niet standaard, hetgeen op bijzonder warme dagen welkom zou zijn en bij regen het kleine interieur condens-vrij zou kunnen houden.

Mazda MX-5 (1998 - 2005)

De belangrijkste wijzigingen van deze "nieuwe" MX-5 zijn te vinden in het uiterlijk. De achterlichten zijn aangepast, alhoewel het wel enige studie vergt om te zien hoe precies. Het was mooi, het blijft mooi. Opvallender is de fraaie lijn van de kofferbak die nu het idee geeft van een zeer subtiele achterspoiler en daarmee de gehele lijn van de auto verlevendigt. Mazda betitelt dit zelf als een "ducktail".

De wijziging aan de koplampen en onderbumper zijn duidelijker en zorgen ervoor dat de MX-5 scherper en een tikkeltje gemeen kijkt. Na lang staren blijft de vraag echter of de auto aan deze facelift toe was. Tja, het blijft natuurlijk lastig om voor de best verkochte roadster ter wereld te zoeken naar mogelijkheden voor verbetering ...

Mazda MX-5 (1998 - 2005)

Conclusie

De Mazda MX-5 is en blijft terecht een succesnummer voor Mazda. Omdat het een Japanse auto is, is de MX-5 geen teer zorgenkindje maar een betrouwbare auto die altijd garant staat voor veel rijplezier. Dat plezier is te verklaren door een consequent doorgevoerde tussenvorm van sportieve tinten en modern comfort. Daarmee is de MX-5 iedere dag bruikbaar en spreekt een grote groep kopers aan.

Of de doorgevoerde verbeteringen nodig waren blijft de vraag. De auto was goed en blijft goed. Uiteraard zijn de rijkere standaarduitrusting en het verhoogde veiligheidsniveau welkom. Op de vraag of het nodig was de MX-5 opnieuw te testen is het antwoord eenvoudiger: ja, een hernieuwde kennismaking met Mazda's mooiste moest echt.

plus
  • Veel rijplezier
  • Prima kapconstructie
  • Japanse betrouwbaarheid
min
  • Geen airconditioning
  • Niet voor lange mensen
  • Niet meer het koopje van voorheen