Publicatiedatum: 3 juni 2000

Mercedes-Benz C-klasse (2000 - 2007)

Gemak dient de mens

Autotest - In de race om de gunst van de klant probeert ieder merk het andere steeds een stapje voor te blijven. Mercedes is aan zet in de klasse van de reisauto's met de vernieuwde C-Klasse. De auto oogt ranker, eleganter en toch imposanter dan z'n voorganger. Niet alleen het uiterlijk maakte een sprong vooruit, dankzij de techniek en uitrusting zet de "C" de standaard voor reisauto's.

Comfort begint voor Mercedes met een auto die de bestuurder zoveel mogelijk werk uit handen neemt. Zo kan de bestuurder zich volledig concentreren op wat echt belangrijk is: het verkeer. Het comfort begint al bij het starten. De elektronica weet zelf hoe lang de diesel moet voorgloeien en laat ook zelf de startmotor los als de motor draait.

Meedenken

De ruitenwissers, koplampen en binnenspiegel worden door intelligente elektronica gestuurd zodat ze zelf bepalen wanneer er respectievelijk gewist, verlicht of gedimd moet worden. Even de richtingaanwijzer aantippen is teken voor de C om drie keer te knipperen, reuze handig tijdens inhalen. Voor alles geldt: handmatige bediening blijft mogelijk. Zelfs gasgeven is overbodig, want iedere C-Klasse is standaard voorzien van cruise-control.

Mercedes-Benz C-klasse (2000 - 2007)

Wie niet rijdt om het (test)rijden, maar een heus doel heeft, kan de hulp inroepen van het navigatiesysteem. De route wordt voorgelezen door blikken dame met een stem die iets monotoner klinkt dan een net niet helemaal uitgeslapen nieuwslezeres op maandagochtend. Met beeld en geluid wijst ze de bestuurder even gemakkelijk de weg door de randstad als in gehuchtjes in Drenthe. Een bijzonder prettige bijkomstigheid is dat de computer niet alleen kaartleest, maar ook naar de verkeersinformatie luistert. Desgewenst kan de elektronica een alternatieve route plannen om files te omzeilen.

Het display van de radio wordt behalve voor navigatie ook gebruikt om de voorkeur van de bestuurder aan de auto duidelijk te maken. Zo kan precies worden ingesteld welke lampen de auto hoe lang dient te ontsteken als de bestuurder de auto verlaat dan wel nadert. De (optionele) telefoonvoorbereiding maakt het mogelijk het telefoonboek van een GSM toestel te kopiëren en het toestel te bedienen met knoppen op het stuurwiel.

En, het zou bijna vergeten worden, de radio kan de inzittenden ook van muziek voorzien. Het door huisleverancier Becker verzorgde audiosysteem is keurig geïntegreerd met de displays in het dashboard en laat zich via knoppen op het stuurwiel bedienen. Toch had deze radio beter wel vergeten kunnen worden. De extra basluidsprekers onder de hoedenplank geven een dreunende bas alsof er continu een Boeing 747 boven de auto vliegt. Bij een auto die zich zo goed leent voor de lange afstand is het doodzonde dat het audiosysteem de luisteraars binnen vijf minuten hoofdpijn bezorgt.

Mercedes-Benz C-klasse (2000 - 2007)

Ongemerkt

Al dat technische vernuft is leuk, maar dergelijke voorzieningen doen het veelal alleen goed op papier. Het gaat uiteindelijk om het rijden. Bij de C-Klasse vullen elektronica en mechanica elkaar perfect aan zodat de rijeigenschappen gemakkelijk zijn samen te vatten: ongemerkt. De auto laat zich gemakkelijk besturen, is goed te overzien en reageert voorbeeldig op ieder commando. Dankzij het standaard gemonteerde ABS en ESP reageert de auto zelfs meer dan voorbeeldig. De systemen zorgen ervoor dat de auto onder alle omstandigheden onder controle is te houden.

Het is het overige verkeer dat bewijst hoe makkelijk de C het de bestuurder maakt. Besturing en onderstel doen hun werk zo onopvallend goed dat pas op een klaverblad blijkt dat de C stelselmatig harder rijdt dan het overige verkeer. Of het nou gaat om laagvliegen op de snelweg of spelen op kronkelweggetjes: het onderstel weet steeds aangenaam te verrassen. Ook bij sterke zijwind is het het slingeren van het overige verkeer waaruit de bestuurder van de C moet concluderen dat het buiten stevig waait.

„De elektronica en mechanica vullen elkaar aan om tot een duidelijke meerwaarde te komen, ze zijn niet alleen een indrukwekkende opsomming in de folder“
Mercedes-Benz C-klasse (2000 - 2007)

Common rail

Als het om dieselmotoren gaat heeft Mercedes een naam hoog te houden. De in de vorige C-Klasse geïntroduceerde common rail diesel is in deze laatste C vrijwel ongewijzigd overgenomen. De 2,2 liter krachtbron van de testauto is gekoppeld aan een vijftraps automaat. Zodra de motor warm en daarmee soepel is, schakelt de automaat zo perfect dat de inzittenden denken dat de auto één lange doorlopende versnelling heeft. Alleen tijdens de eerste kilometers met een koude motor is bij lage toeren een lichte resonantie uit het vooronder hoorbaar.

De CDI motor is voorzien van een turbo die niet altijd dezelfde druk levert, maar afhankelijk van de omstandigheden meer of minder hulp biedt. Bij zeer abrupt versnellen moet de turbo even diep ademhalen waarna de C vastberaden op de horizon afstormt. De sprint van 0 naar 100 km/u (fabrieksopgave: 10,1 seconden) is daarom bepaald niet indrukwekkend, tussensprints des te meer. Met de geringste beweging van de rechtervoet accelereert de auto van 80 naar 100 km/u, maar 140 naar 160 km/u wordt even gemakkelijk uitgevoerd. Sterker nog: voor het gevoel rijdt de auto zelfs prettiger bij hoge snelheid. De pret houdt op bij 220 km/u.

Bij iedere snelheid blijft de C voorbeeldig stil, zodat het risico groot is onbedoeld de maximumsnelheid te overtreden. Om dat te voorkomen biedt de C behalve eerdergenoemde cruise-control ook een door de bestuurder in te stellen snelheidsbegrenzer. Het verbruik over de gehele proefrit kwam exact overeen met de fabrieksopgave. Tijdens een noodgedwongen kalme rit door de spits daalde het verbruik tot 5 liter per 100 km.

Mercedes-Benz C-klasse (2000 - 2007)
Mercedes-Benz C-klasse (2000 - 2007)

Tenslotte

Het leukste is tot het laatst bewaard: de prijs. Een goedkope Mercedes? In zekere zin wel. De leasemaatschappijen verwachten een goede betrouwbaarheid en hoge inruilwaarde. Daarom zal de leaseprijs naar verwachting zo'n fl. 2.000,- bedragen. Mede dankzij het uitgebreide pakket van actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen spreekt de Mercedes dealer daarom graag van zijn "rijdende levensverzekering".

Klinkt het allemaal te mooi om waar te zijn? Een beetje wel. Want deze testauto was zo royaal voorzien van extra's dat de rijklaarprijs van de beschreven auto op bijna anderhalve ton in guldens ligt. De extra's zijn vooral terug te vinden in elektronica als het navigatiesysteem, elektrisch verstelbare en verwarmde lederen stoelen, xenon licht, zonnedak en uiteraard de automaat. De rijeigenschappen en het veiligheidsniveau zijn representatief voor een standaard C. Ook de intelligente ruitenwissers, koplampen, cruise-control, begrenzer en richtingaanwijzers behoren tot de standaarduitrusting.

Conclusie

De Mercedes C-Klasse generatie W203 is slanker, eleganter en vooruitstrevender dan zijn voorganger. Vooruitstrevendheid is een kenmerk van een trendsetter, en dat is precies waarom de "C" de lat voor reisauto's hoger legt. Mede daarom spreekt Mercedes in haar brochures zelf van "de nieuwe limousine". De combinatie van een heerlijke dieselmotor, een perfecte automaat en haast oneindige luxe maken de C220 CDI tot een zeer geslaagde reisauto De elektronica en mechanica vullen elkaar aan om tot een duidelijke meerwaarde te komen, ze zijn niet alleen een indrukwekkende opsomming in de folder.

Dit is de auto waarbij menig vertegenwoordiger geen spier vertrekt als hij te horen krijgt vandaag nog naar Brussel te moeten, morgen naar Oberhausen en overmorgen naar Parijs. Na een proefrit wacht eigenlijk maar één teleurstelling: de dealer zal vertellen dat de volgende rit pas over een half jaar kan plaatsvinden. Want dat is de levertijd.

plus
  • Prima rijeigenschappen
  • Hoog veiligheidsniveau
  • Relatief lage leaseprijs
min
  • Matige ruimte achterin
  • Bonkerig geluid audiosysteem