Publicatiedatum: 8 oktober 2007
Mercedes-Benz C63 AMG
Rij-impressie

Mercedes-Benz C63 AMG

Wapengekletter

Rij-impressie - Zegt het voort, zegt het voort! De nieuwe Mercedes-Benz C-Klasse is nu ook verkrijgbaar in AMG uitvoering. Gewapend met een 457 pk sterke achtcilinder motor is dit de snelste en best sturende AMG ooit. Een nieuwe deelnemer meldt zich op het strijdtoneel van de supersedans.

Een select groepje journalisten is door Mercedes AMG uitgenodigd om de snelste C-Klasse te testen. 's Ochtends bij zonsopgang staat een rijtje auto's te wachten op de geluksvogels die deze bijzondere testrit mogen gaan maken. Er hangt een vreemdsoortige spanning in de lucht. Menig testrijder is heel wat gewend, maar een ieder loopt met respect en ontzag een rondje om dit kanon heen alvorens in te stappen.

Strijdlustig

Het uiterlijk van deze strijder is aangepast aan de prestatiedrang. De neus is scherper en de voortrein breder. In de 18 inch velgen zijn enorme geventileerde remschijven met AMG remklauwen te zien. De achterkant van de auto is voorzien van een subtiele spoiler en een weinig subtiel kwartet uitlaten.

Mercedes-Benz C63 AMG
Mercedes-Benz C63 AMG

Ook binnenin is dit duidelijk de koning van de C-Klasse. De grote kuipstoelen ondersteunen de coureur niet alleen voortreffelijk in het heetst van de strijd, ze zitten ook heerlijk. Alles is elektrisch verstelbaar, inclusief de lendensteun en de breedte van de rugleuning. Helaas zijn de voorstoelen zo groot, dat de ruimte op de achterbank danig is verminderd.

Het dashboard is in grote lijnen gelijk aan dat van de minder strijdvaardige C-Klasse. De klokken zijn echter aangepast. De snelheidsmeter loopt door tot 320 km/u. De boordcomputer heeft een race-timer en geeft informatie over onder andere de olietemperatuur. Waar mogelijk heeft de huistuner van Mercedes z'n beeldmerk achtergelaten; het zal niemand ontgaan dat dit een echte AMG is.

Het beeldscherm waarmee het gecombineerde audio-, navigatie- en communicatiesysteem wordt bediend, staat ook in de C-Klasse AMG centraal. Om de testrijder nog eens lekker op te hitsen heeft Mercedes de harddisk (CD's zijn ouderwets!) gevuld met "bad ass music" van Linkin Park en Bon Jovi. De adrenaline giert door het lijf en de motor is nog niet eens gestart!

Tot de tanden gewapend

Wanneer de sleutel is omgedraaid, wordt de muziek onmiddellijk overstemd door het ontzagwekkende geluid van de 6.3 liter achtcilinder. Het beest komt eerst gorgelend en dan brullend tot leven. Hier is niets geciviliseerds of geraffineerde aan, dit is een pure racemotor.

Bijna instinctief opent menig journalist het raampje en geeft een dot gas om deze strijdkreet nog eens te horen. De ene bestuurder rijdt kalm weg, een ander is zo opgehitst dat al op de parkeerplaats een eerste uitbrander wordt gegeven.

Mercedes-Benz C63 AMG

Vanaf de eerste meter is duidelijk dat deze AMG compleet verschilt van een gewone C-Klasse. Deze laatste onderscheidt zich van de concurrentie door luxe en comfort. De AMG ziet er misschien uit als een zakelijke sedan, het is een volbloed sportwagen. Vergelijk het met pepernoten en peper; in naam is er verwantschap, maar de laatste is beduidend scherper.

De C-Klasse AMG stuurt extreem direct en is keihard afgeveerd. Wat voor een andere auto de speling in het stuur is, is voor deze AMG de stuuruitslag die voldoende is om een bocht te maken. Deze C-Klasse is zeer beweeglijk en uiterst alert. Overhellen is de auto vreemd en de bestuurder voelt precies wat er gaande is tussen de banden en het asfalt. De remmen zijn bijterig en scherp, precies zoals het hoort bij een auto als deze.

Mercedes-Benz C63 AMG

De tractiecontrole en stabiliteitscontrole staan standaard op scherp en laten geen enkele speelruimte. In "Sport"-modus laat het elektronische vangnet wel iets wielspin toe, zodat de bestuurder zich een hele vent waant en toch beschermd wordt.

Uiteraard kunnen de veiligheidssystemen ook helemaal worden uitgeschakeld. Dan heeft de ervaren bestuurder een meesterlijke sportwagen aan deze C63 AMG.

Mercedes-Benz C63 AMG

Het extreem alerte gedrag, de subtiele communicatie met de bestuurder en de uitmuntende wegligging zorgen voor karrenvrachten rijplezier. Een veelgehoorde klacht over de vorige C-Klasse AMG was dat de auto alleen goed presteerde in een rechte lijn, maar geen uitdagende stuurmansauto was. Mercedes heeft zich dat commentaar aangetrokken en de nieuwe C-Klasse is veruit de best sturende AMG tot nu toe.

Paardenkrachten

Het acceleratievermogen is zeker niet vergeten. AMG laat 336 kW / 600 Nm via een 7-traps automaat los op de achterwielen. Uiteraard kan de bestuurder zelf ook schakelen met hendels achter het stuurwiel. Mercedes kiest voor deze automaat, in plaats van een handbak, om de bestuurder tegen zichzelf te beschermen. Bij dit soort enorme motorvermogen is de kans groot de koppeling te verbranden. Bovendien schakelt deze geavanceerde automaat volgens de geleerden van AMG sneller dan zelfs een ervaren coureur zou kunnen.

Mercedes-Benz C63 AMG

De elektronica zorgt tussen iedere gangwissel voor een, formidabel klinkende, dot tussengas. Op die manier blijft de motor op toeren en is in de volgende versnelling direct het volle vermogen beschikbaar.

Het resultaat is er naar. De acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/u vergt 4,5 seconden. Dat is sneller dan een BMW M3, M5 en zelfs M6! Deze C63 AMG is ook de Audi RS4 en R8 te snel af in de sprint naar honderd.

Mercedes-Benz C63 AMG

Wapenfeit

Die theorie moet uiteraard in de praktijk worden getoetst. Daarvoor wordt een lege weg uitgekozen. De auto wordt stilgezet. De zijruiten gaan open om extra van het motorgeluid te genieten. Dan gaat het gaspedaal in één resolute beweging naar de vloer. Wat volgt lijkt de natuurwetten te tarten. De 100 km/u wordt zo snel en zo gemakkelijk bereikt, dat de show over is voordat hij goed en wel is begonnen. Ook boven de 100 km/u blijft de acceleratie verpletterend en een fractie later is ook de 200 km/u gepasseerd.

De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u. Wie kiest voor het "Performance"-pakket en een rijvaardigheidstraining bij AMG volgt, kan deze limiet laten opheffen. Dan gaat de C-Klasse door tot iets boven de 300 km/u.

Mercedes-Benz C63 AMG

Een heer van stand

Eenmaal uitgespeeld heeft de C-Klasse AMG een laatste troef achter de hand. Net als de gewone C-Klasse kan de C63 AMG zich ook gedragen als een beschaafde, comfortabele en dagelijks bruikbare reisauto.

De directe besturing en het genadeloos harde onderstel blijven. Maar de machtige V8 kan ook de rust en souplesse van een luxe reisauto aan de dag leggen. In de 7e versnelling betekent 120 km/u slechts 1.500 toeren per minuut. In alle rust zet de AMG koers naar de parkeerplaats waar het vanochtend allemaal begon.

Conclusie

De slag is geslagen. De nieuwe koning van de supersedans is gekroond. De vorige Mercedes-Benz C-Klasse AMG was al kampioen als het aankwam op brute kracht en acceleratievermogen. Deze vijfde generatie C-Klasse AMG is beduidend sneller geworden en zet de tegenstrevers letterlijk en figuurlijk op afstand.

Daarbij is de nieuwe C-Klasse ook nog eens een fantastische stuurmansauto met scherpe remmen, een uiterst directe besturing, en een sublieme wegligging.

plus
  • Sensationeel snel
  • Dagelijks bruikbaar
  • Sublieme wendbaarheid en wegligging
min
  • Matige hoofdruimte voorin met zonnedak
  • Grote voorstoelen verminderen beenruimte achterin