Mercedes-Benz CLS (2004 - 2011)
Lees dit niet!
Toch verder lezen? Pas dan op voor het instapje! Bijna alle inzittenden stoten zich de eerste keer bij het instappen aan de dakrand. Dat is niet zo vreemd, want de CLS geeft het idee in een ruime limousine te stappen maar is getekend als een coupé. De CLS is nadrukkelijk geen traditionele Mercedes in sedan vorm ("met kofferbak"), maar een vierdeurs coupé.
Coupé of limousine?
Dat gevoel komt ook terug in het interieur waar de inzittenden meer liggen dan zitten. De met leder beklede stoelen zijn elektrisch verstelbaar. Dankzij hoogte-verstelling kunnen ook lange bestuurders een goede plek vinden onder het lage dak. "Liggend" in de bestuurdersstoel is een dashboard te herkennen dat zowel de vormgeving als de instrumenten deelt met minder chique Mercedes-modellen.
Het spreekt voor zich dat het een auto in dit segment aan weinig ontbreekt. Toch moet voor parkeerhulp en (meesturende) xenon-verlichting extra worden betaald. Elektronische systemen als de geïntegreerde telefoon, boordcomputer, audiosysteem en navigatiesysteem zijn allemaal heel goed verzorgd. Echter, in dit marktsegment is alleen perfectie goed genoeg en daarin slaagt de CLS niet. Verder ontbreekt het de CLS aan echt innovatieve zaken, terwijl zoiets een radicaal nieuw ontworpen auto als deze juist goed past.
Niet nieuw maar wel bijzonder is de 4 zone klimaatcontrole, waarmee de temperatuur zowel voor- als achterin links/rechts gescheiden kan worden ingesteld. Daarom hebben ook de achterpassagiers een eigen display en eigen bediening van het klimaatcontrolesysteem. En dat systeem werkt prima, want als de airconditioning voorin koude lucht blaast, kan het achterin nog steeds tropisch warm zijn.
Verder is het ook achterin deze royale coupé uiterst aangenaam vertoeven dankzij twee diepe stoelen met daartussen de nodige bergruimte. De beenruimte achterin is voldoende, maar niet van limousine-niveau. De rechtervoorstoel kan echter (elektrisch) tot bijna in het dashboard worden geschoven. Dan is ook op de achterbank voldoende ruimte om met gestrekte benen een krant te lezen en is de CLS ook geschikt als limousine met chauffeur. Reken wel op enig bekijks, want vooral andere Mercedes-rijders waren zo gebiologeerd door de CLS dat ze de vreemdste kapriolen uithaalden om bij de illustere zwarte coupé in de buurt te komen.
Comfortabel of sportief?
Om het limousine-gevoel te versterken is de testauto voorzien van de optionele "Airmatic" luchtvering. Daarmee zoeft de CLS heerlijk over het asfalt. Naar keuze kan de "dual control semi actieve" luchtvering comfortabel, sportief of heel sportief worden ingesteld, alhoewel het verschil nauwelijks merkbaar is.
Ondanks de vele technische overeenkomsten met andere Mercedessen, is de rijervaring wel heel anders. De zit/ligpositie zorgt al voor een ander uitgangspunt. Daarbij is de CLS merkbaar een kolossale auto, maar is het bochtengedrag toch uitdagend. Vooral de zeer aangename relatief zware besturing, draagt bij aan het gevoel meer met een rijdersauto te maken te hebben dan met een chique limousine.
Sportwagen of reisauto?
De gereden auto is voorzien van de lichtste van de drie leverbare motoren. Dat is een speciaal voor de CLS ontwikkelde fluisterstille 3,5-liter 6-cilinder die goed is voor 292 pk. Dat is een flink vermogen, maar daar staat een flink wagengewicht tegenover. Vooral bij optrekken vanuit stilstand, geeft de CLS de eerste paar meter een wat aarzelend en daarmee opnieuw zwaarlijvig gevoel.
Bovendien laat de 7-traps automaat (wie speciaal wil zijn, wil ook graag een versnelling meer dan een ander) bij lage snelheid een wat zeurderig geluid horen. Heel prettig is dat de automaat zich ook sequentieel laat schakelen en dan bij terugschakelen kan afremmen op de motor. Voorheen werd dit onmogelijk gemaakt door "meedenkende" elektronica, maar gelukkig heeft Mercedes zich de kritiek aangetrokken en is het plezier van zelf schakelen terug!
De krachtbron heeft geen enkele moeite met de ruim 1.700 kg wegende CLS en zet uiteindelijk prima prestaties neer. Waar deze CLS 350 verschilt van andere auto's in dit segment, is het gemis van echt verpletterende tussenacceleraties waarmee de inzittenden ook op hoge snelheid nog eens extra in de stoel worden gedrukt.
Door de hoge mate van comfort ontbreekt de sensatie van snelheid bovendien, want als de motor echt mag werken verdwijnt het overige verkeer wel degelijk als een stipje in de binnenspiegel. Daarom zal menig sportwagen toch jaloers zijn op de prestaties waar deze luxe coupé haar vier inzittenden in alle comfort op trakteert. Dat geeft niet alleen het gevoel een auto van topklasse te rijden, maar ook het bevoorrechte gevoel iets bijzonders te rijden.
Conclusie
Alle sterke punten van een topmodel van Mercedes zijn gebleven, maar die zijn nu aangevuld met de unieke kenmerken van de CLS. Zo biedt de CLS alle denkbare luxe en veiligheid die ook kenmerkend zijn voor andere modellen van Mercedes. Ook de CLS biedt comfort van topniveau waarmee de auto niet zozeer met gemak lange afstanden aflegt, maar de afstanden korter lijken dan met andere auto's.
Daarbij komt nu het karakter van de CLS. Ondanks de techniek die veel overeenkomsten vertoont met andere modellen van Mercedes, is de rijervaring een hele andere. Alhoewel deze bijna 5 meter lange 1.735 kg wegende limousine een tikkeltje zwaarlijvig voelt, is het rijplezier toch beduidend groter dan dat van de Mercedes sedans. De motor is niet alleen sterk, maar biedt dankzij een 7-traps automaat met de mogelijkheid tot sequentieel schakelen volledige controle. Dankzij luchtvering biedt de CLS niet alleen comfort, maar desgewenst ook een sportief weggedrag. Tel het allemaal op en de CLS brengt het gevoel terug niet zomaar een luxe auto te rijden, maar een unieke auto te rijden. Maar vertel het niet verder, want de CLS moet wel bijzonder blijven!
- Aangename besturing
- Gevoel echt iets bijzonders te rijden
- Uiterlijk van een coupe, ruimte van een limousine
- Voelt groot en zwaar
- Goed maar niet perfect