Publicatiedatum: 12 november 2012
Mercedes-Benz CLS Shooting Brake
Autotest

Mercedes-Benz CLS Shooting Brake

Gat in de markt?

Autotest - Geen enkel automerk verkoopt zo veel modellen als Mercedes-Benz. Van groot tot klein, supersnel tot uiterst economisch; Mercedes-Benz biedt het allemaal aan. Nu komt daar een model bij dat geen enkel ander merk biedt: een stationcar met de sportieve lijnen van een coupé: de Mercedes-Benz CLS Shooting Brake.

Uniek is de CLS Shooting Brake niet, in het verleden boden diverse merken een fraai gelijnde stationcar aan. Al vele jaren staat de term "Shooting Brake" voor een auto die tegelijkertijd sportief en praktisch is. Op dit moment is Mercedes-Benz wel het enige merk dat een Shooting Brake aanbiedt.

Bovendien past de CLS Shooting Brake prima in het huidige aanbod van Mercedes-Benz. De E-Klasse is namelijk de comfortabele reisauto bij uitstek. Een niveau hoger staat de S-Klasse, maar die is vooral bedoeld als auto met chauffeur. De CLS is bedoeld voor wie meer wil dan zomaar een E-Klasse, maar wel zelf wil rijden. De Shooting Brake voegt daar de ruimte van een stationcar aan toe.

Om ervoor te zorgen dat de CLS betaalbaar blijft, is de auto onderhuids gelijk aan de E-Klasse. Op die manier bespaarde Mercedes-Benz zich de moeite om een geheel nieuwe auto te ontwerpen.

Mercedes-Benz CLS Shooting Brake

Het koetswerk is wel geheel nieuw, met meer aandacht voor uiterlijk vertoon. Wat Autozine betreft is het uiterlijk bovendien nog meer geslaagd dan bij de "gewone" CLS. Doordat de achterpartij langer doorloopt zijn de lijnen nog gerekter en straalt de auto nog meer elegantie uit.

De vorm wordt nog eens benadrukt door de chromen rand rondom de zijruiten en de vouw in het plaatwerk, vlak voor de achterwielen. Het licht valt daardoor zo op de auto dat de vormen nog eens worden geaccentueerd. Kijk maar eens naar de silhouet-foto die tegen het licht in is gemaakt. Bij de meeste donkere auto's zou het lijnenspel wegvallen, maar dankzij de reflecties van het plaatwerk van de CLS komen de vormen nog steeds perfect uit.

Mercedes-Benz CLS Shooting Brake

Ruimte

Bij de CLS staat vorm voor functie. De laadruimte is met 1.550 liter zelfs kleiner dan die van de gewone CLS en zelfs veel kleiner dan die van de E-Klasse Estate. Alleen de Shooting Brake kan worden voorzien van een (kersen)houten laadvloer en aluminium rails. Juist dat is kenmerkend voor de Shooting Brake: het uiterlijk en het onderscheidende vermogen staan voorop.

De achterklep is desgewenst elektrisch te openen en te sluiten. De optionele luchtvering zorgt ervoor dat het weggedrag ongeacht de belading gelijk blijft.

Mercedes-Benz CLS Shooting Brake
Mercedes-Benz CLS Shooting Brake

Om het verschil met de E-Klasse te benadrukken, liggen de bestuurder en bijrijder iets meer onderuit. Dit gaat echter ten koste van de ruimte achterin. Wie dan ook nog voor "multi contour"-stoelen kiest, zal zeker geen vrienden maken met de achterpassagiers. Deze stoelen met extra verstelmogelijkheden hebben namelijk een harde achterzijde en dat is onaangenaam voor de knieën van de passagiers. De "multi contour"-stoelen zitten echter voortreffelijk en zijn vanuit het oogpunt van de bestuurder en bijrijder gezien iedere euro extra waard.

Uitrusting

Net als de E-Klasse, is ook de CLS te voorzien van alle luxe en veiligheidsvoorzieningen die Mercedes-Benz in huis heeft. Zo houden een camera en een radar het overige verkeer in de gaten. De computer leest verkeersborden en toont onder andere de maximumsnelheid als geheugensteuntje tussen de snelheidsmeter en toerenteller. Bij naderend onheil (i.e. auto in de dode hoek of een extreem snelheidsverschil) remt de CLS zelf of volgt minimaal een waarschuwing.

Uiteraard is de CLS leverbaar met een gecombineerd audio-, navigatie- en communicatiesysteem. Nieuw is dat dit is uit te breiden met applicaties ("apps") die door Mercedes-Benz zijn ontwikkeld voor de mobiele telefoon (vooralsnog alleen iPhone). De klank van het standaard audiosysteem is kunstmatig en onrustig, het optionele Harman/Kardon systeem is daarom zeer de moeite waard.

„Dankzij een waar arsenaal aan brandstofbesparende maatregelen is het verbruik aangenaam laag“
Mercedes-Benz CLS Shooting Brake

Diesel

Om het sportieve karakter te benadrukken, is de CLS alleen leverbaar met de sterkere motoren van de E-Klasse. Alleen de lichtste dieselmotor telt vier cilinders, alle andere motoren zijn zes- of zelfs achtcilinders.

Toch is voor deze test gekozen voor het instapmodel met de viercilinder dieselmotor, want dat is een regelrechte aanrader. Hiermee ontbreekt het de CLS aan de overmacht en grootsheid die zo kenmerkend is voor een auto als deze. Het comfort en de prestaties van de viercilinder staan echter op een zeer hoog niveau!

Mercedes-Benz CLS Shooting Brake

Mede dankzij de slim gekozen verhoudingen van de zeventraps automaat is het toerental onder alle omstandigheden zo laag dat deze viercilinder de rust van een zescilinder geeft. Omdat de viercilinder iets minder souplesse biedt dan een zescilinder, is het schakelen soms merkbaar. Storend is dit echter nooit.

Dankzij de gunstige stroomlijn en heel veel aandacht voor gewichtsreductie is het vermogen van 204 pk / 500 Nm ruimschoots voldoende. Zo kost de sprint vanuit stilstand naar 100 km/u welgeteld 7.8 seconden en daar zou een vergelijkbare benzineauto zich enkele jaren geleden niet voor hebben geschaamd!

Dankzij een waar arsenaal aan brandstofbesparende maatregelen is het verbruik aangenaam laag. Volgens de folder zou de "CLS Shooting Brake 250 CDI" gemiddeld 5.3 liter per 100 km verbruiken, maar tijdens de testperiode bleek dat met enige zelfbeheersing gemakkelijk zuiniger te kunnen.

Mercedes-Benz CLS Shooting Brake

Rijeigenschappen

Ondanks het sportieve uiterlijk, is de CLS absoluut niet bedoeld als sportwagen. Ook deze Shooting Brake is een echte Mercedes-Benz en dat betekent dat het comfort altijd voorop staat. Zowel de besturing als de remmen geven weinig gevoel, waardoor de auto absoluut niet uitdaagt tot hard rijden.

In plaats daarvan beloont het mechaniek een kalme, vloeiende rijstijl. Dan is de CLS Shooting Brake uiterst comfortabel, legt de auto met groot gemak enorme afstanden af en geniet de bestuurder van het bevoorrechte gevoel om een bijzondere auto te mogen rijden.

Mercedes-Benz CLS Shooting Brake

Conclusie

Mercedes-Benz bood al meer verschillende modellen aan dan menig ander merk. Toch zag de fabrikant ruimte voor weer een nieuw model: een stationcar met de sportieve lijnen van een coupé. Dit concept is sinds jaar en dag bekend onder de naam "Shooting Brake" en wat Autozine betreft heeft Mercedes-Benz er een waardige nieuwe invulling aan gegeven.

Verwacht ondanks de sportieve lijnen geen sportwagen. Zelfs met de lichtste, zuinigste dieselmotor is de CLS een ronduit snelle auto in een rechte lijn. Het rijplezier komt echter niet van de dynamische kwaliteiten, maar van het comfort. Zo maken de rust, de meedenkende elektronica en de vele hulpsystemen het dagelijks leven met de CLS zeer aangenaam. Daar komt in de vorm van de Shooting Brake nu een extra dosis ruimte en elegantie bij.

plus
  • Uiterst comfortabel
  • Onderscheidend uiterlijk
  • Zinvolle, vooruitstrevende elektronica
min
  • Weinig gevoel in rempedaal
  • Pas echt bijzonder met (kostbare) opties
  • Weinig ruimte achterin (vooral i.c.m. Mutlicontour stoelen)