Publicatiedatum: 4 mei 2011
Mercedes-Benz SLK
Autotest

Mercedes-Benz SLK

Op-en top Mercedes

Autotest - De SLK is de Mercedes-Benz onder de tweezits cabriolets. Dat klinkt misschien pretentieus, maar zo is het zeker niet bedoeld. Of is het wellicht voor de hand liggend? Ook dat is niet het geval, want de SLK onderscheidt zich op veel meer punten van de concurrentie dan met alleen de naam. Hoe het precies zit zal snel duidelijk worden, want gelukkig geeft dit openhartige type zich graag bloot.

Mercedes-Benz is er heel eerlijk over. De auto's zijn niet bedoeld als de spannendste of sportiefste in hun soort. In plaats daarvan legt Mercedes-Benz de nadruk op comfort en vooruitstrevende techniek. Dat geldt dus ook voor de SLK en dat maakt meteen duidelijk hoe dit model zich onderscheidt van de tegenstrevers.

Variodak

Een tweepersoons cabriolet is in de regel sportief. Om de rijervaring zo puur mogelijk te houden, zijn dit soort "roadsters" in de regel eenvoudig van opzet. Het dak is daarom van stof, want dat is snel te openen en te sluiten, en laat zich compact opvouwen. Bovendien is een stoffen dak licht van gewicht en dat komt de rijeigenschappen ten goede.

De SLK was bij de introductie van de eerste generatie in 1996 de eerste in volume geproduceerde cabriolet met een metalen dak. Daarmee combineert de SLK de vrijheid van een cabriolet met het comfort van een coupé en dat past perfect bij een Mercedes.

Mercedes-Benz SLK
Mercedes-Benz SLK

Lijdend voorwerp van deze test is de derde generatie van de SLK en inmiddels is het "Variodak" sterk verbeterd. Zo opent en sluit het dak beduidend sneller dan voorheen. De bagageruimte is niet groter, maar wel regelmatiger van vorm geworden, waardoor deze effectiever is te gebruiken. Heel bijzonder is dat het dak kan worden voorzien van een glasplaat waarvan de mate van transparantie met een druk op de knop instelbaar is ("Magic Sky Control").

In de kofferruimte is een schot te vinden die de ruimte voor het dak scheidt van de ruimte voor bagage. Met gesloten dak is deze barrière te verwijderen, waardoor meer kofferruimte vrij komt (maar het dak niet meer kan worden geopend). Helaas is het tussenschot zo gammel uitgevoerd, dat de sensoren al paniek slaan bij de geringste aanraking.

Mercedes-Benz SLK

Coupé

De testrit begint met gesloten dak en dan bewijst de SLK zich als een prima coupé. Het interieur is een knus cocon voor twee personen. De daklijn is laag, waardoor lange bestuurders zich genoodzaakt zien de stoel iets naar voren te schuiven en daarna de rugleuning achterover te zetten. Zoals bij de meeste auto's in dit segment is de bergruimte in het interieur gering. De SLK is voorzien van veel bergvakken, maar die zijn allemaal klein.

De gebruikte materialen en de opzet van het dashboard geven de chique uitstraling die kenmerkend is voor een Mercedes. De testauto is voorzien van een audiosysteem dat is verzorgd door specialist Harman/Kardon. De klank is rustig en helder, terwijl het ook krachtig genoeg is om van te genieten met geopend dak. De koppeling met een Bluetooth muziekspeler werkt prima, zij het dat de speler aan het begin van iedere rit opnieuw moet worden aangemeld.

Nieuw voor de SLK is een navigatiesysteem van Becker. Dit is voordeliger dan het Mercedes navigatiesysteem, maar daar staat tegenover dat het minder goed is geïntegreerd. Zo bevriezen sommige andere functies tijdens het bedienen van het navigatiesysteem en is het beeldscherm erg klein. Dit doet echter niets af aan de kwaliteit van de instructies: die zijn glashelder en iedere bestemming is probleemloos gevonden.

Mercedes-Benz SLK

Wanneer wordt gereden met gesloten dak, is de SLK helaas niet even stil als andere coupés in deze prijsklasse. Dat ligt zeker niet aan het Variodak, dat is prima. De rijgeluiden komen van de banden en het mechaniek van de aandrijving; de geluidsisolatie rondom de achterwielen is duidelijk voor verbetering vatbaar.

Cabriolet

Met een druk op de knop vouwt het dak zich behendig op in de bagageruimte. Het karakter van de SLK lijkt op slag te veranderen, omdat het geopend dak niet alleen meer vrijheid maar vooral meer gevoel met de auto geeft. Als vanzelf gaat de bestuurder harder rijden om volop te genieten!

Dan valt op dat de SLK bij snelheden boven de 80 km/u meer last heeft van turbulentie dan gemiddeld. Onder de noemer "turbulentie" vallen zowel wind in het interieur als geluiden van de wind.

Om dit te verminderen is de SLK optioneel te voorzien van een "Airguide". Dit is een transparant, draaibaar en effectief windschot dat is bevestigd aan de hoofdsteun. Ten opzichte van een traditioneel windschot is dit veel eenvoudiger te gebruiken en springt het minder in het oog. Een slimme oplossing dus! Het nadeel van de "Airguide" is dat het meer wind veroorzaakt op de andere zitplaats, waardoor het eigenlijk alleen is te gebruiken tijdens solo-ritten.

„De SLK is de kleinste en dankzij deze sportieve afstemming overduidelijk de meest levendige cabriolet van Mercedes“
Mercedes-Benz SLK

Om ook te kunnen genieten van cabriorijden op koude dagen, kan de SLK worden voorzien van een zogenaamde "Air-scarf". Dit is een verwarming die warme lucht uit een rooster bij de hoofdsteun blaast. Verwacht hier echter geen wonderen van: de luchtstroom is zwak. Bij koud weer draagt menigeen bovendien een jas met dikke kraag en daardoor gaat het effect van de "Air-scarf" vrijwel verloren.

Prestaties

De testauto is een "SLK 200"; het basismodel. Onder de motorkap ligt een bescheiden 1.8 liter viercilinder benzinemotor die goed is voor een veel minder bescheiden 184 pk / 270 Nm. De SLK is standaard voorzien van een handschakelde zesversnellingsbak. Voor deze gelegenheid is echter gekozen voor een zeventraps automaat, waarmee de auto niet alleen sneller maar ook zuiniger is.

Mercedes-Benz SLK

Een veel gehoord argument tegen de cabriolet met metalen dak is dat het hoge gewicht een negatieve invloed zou hebben op de prestaties. Zelfs deze lichtst gemotoriseerde SLK bewijst het tegendeel! Alhoewel de motor soms een fractie van een seconde nodig heeft om voldoende toeren op te bouwen, zijn de prestaties uitstekend. Omdat een spannend motorgeluid ontbreekt, klinkt tijdens het schakelen een plof uit de uitlaat om de feestvreugde te vergroten.

Net zo makkelijk leent de SLK zich voor een uiterst kalme rijstijl. Zeker op de lange afstand, is de auto opmerkelijk zuinig. Een kalme rit van het westen naar het uiterste oosten van het land kostte 6.1 liter per 100 km (met gesloten dak). Omdat de stroomlijn met geopend dak beduidend minder gunstig is, kostte de terugrit onder de voorjaarszon een volle liter meer per 100 km. Bij korte ritten of uiterst sportief rijden, noteert de boordcomputer zo'n 10 liter per 100 km.

Mercedes-Benz SLK

In de stad wordt het verbruik beperkt dankzij een stop/start-systeem. Dit werkt al bij een vrijwel koude motor en is ook beschikbaar in combinatie met een automaat. In dit laatste geval is enige gewenning vereist omdat de motor start terwijl de automaat nog in de eerste versnelling staat. Het gevolg is dat de auto bij het loslaten van de rem zich met een sprong in beweging kan zetten. Toch is de "7G-Tronic" een aanrader: de elektronica voelt de bestuurder perfect aan en de automaat schakelt vrijwel onmerkbaar.

Remmen doet de SLK als de beste; blijkbaar is dit "instapmodel" voorzien van dezelfde remmen als de krachtigere uitvoeringen.

Mercedes-Benz SLK

Weggedrag

De SLK is niet bedoeld als de meest sportieve cabriolet in z'n soort, maar het motorvermogen wordt desondanks op de achterwielen overgebracht. Dat zorgt er voor dat het gevoel in het stuurwiel zuiver is. Zeker in vergelijking met de voorgaande generaties, stuurt de nieuwe SLK scherper en is het weggedrag nog beter. Torderen is de SLK geheel vreemd, ook met geopende kap.

Alhoewel het nooit storend is op de lange afstand, is het onderstel ongebruikelijk stug voor een Mercedes. De SLK is de kleinste en dankzij deze sportieve afstemming overduidelijk de meest levendige cabriolet van Mercedes!

Mercedes-Benz SLK

Conclusie

Een uitgebreide kennismaking maakt duidelijk dat de SLK heel wat meer is dan de zoveelste tweezits cabriolet. Het is een echte Mercedes en dat bekent dat comfort en innovatieve techniek voorop staan. Het comfort is te danken aan het "Variodak", waarmee de SLK het beste van een cabriolet en coupé combineert. Alhoewel het dak prima functioneert, is de SLK door matige geluidsisolatie niet zo stil als volbloed coupés met eenzelfde prijskaartje.

Een metalen dak is zwaarder dan een stoffen exemplaar en dat heeft in de regel een negatieve invloed op de rijeigenschappen. Dat geldt absoluut niet voor de SLK. Het weggedrag is uitstekend. Alhoewel de auto niet uitdaagt, levert de SLK volop rijplezier. Zelfs de prestaties van het hier gereden instapmodel zijn uitstekend. Het verbruik is (op de lange afstand) bescheiden. Daarmee is de SLK op-en-top Mercedes!

plus
  • Uitstekend weggedrag
  • Heerlijke coupe, prima cabrio
  • Prima prestaties, beschaafd verbruik
min
  • Veel turbulentie met open dak
  • Veel rijgeluiden met gesloten dak
  • Bluetooth muziekspeler bij iedere rit opnieuw aanmelden