Publicatiedatum: 9 juni 2006
Opel Astra TwinTop
Autotest

Opel Astra TwinTop

Op-en Top Astra

Autotest - Stilstand is achteruitgang. Dat moeten de Opel-ontwerpers hebben gedacht toen ze de nieuwe Astra ontwierpen. Het succesnummer van Opel onderging in 2003 een radicale herstyling en die durf wordt door het grote publiek gewaardeerd. Inmiddels is de nieuwe Astra leverbaar als hatchback, stationcar en compacte coupé. Nu introduceert Opel een nieuwe variant: de TwinTop. Deze laatste en fijnste Astra is een coupé en cabriolet in één. Dat concept is niet uniek, maar Opel geeft er wel een eigen invulling aan.

De praktijk leert dat het uiterlijk het belangrijkste argument is om voor een bepaalde auto te kiezen. Van alle Astra's komt de nieuwe design-taal van Opel het best tot zijn recht bij de TwinTop. Alhoewel de auto ruimte biedt aan slechts twee personen en hun bagage (de achterbank is puur voor de show) is de TwinTop bijna even lang als de stationcar. Dat maakt deze Astra buitengewoon elegant en plaatst de TwinTop gevoelsmatig direct boven de "Astra Gran Turismo Coupé" (GTC).

Coupé

De Astra TwinTop is niet alleen langer dan een gewone Astra om een mooier silhouet te creëren. De gehele dakconstructie inclusief achterruit moet in de bagageruimte passen. Om dat te realiseren gaat Opel een stapje verder dan gebruikelijk. De kapconstructie bestaat niet uit twee delen (achterruit + dak) maar uit drie. Dat maakt de delen kleiner waardoor het dak makkelijker is op te bergen en de achterklep niet de halve wagenlengte in beslag neemt.

Opel Astra TwinTop

Het interieur is gelijk aan dat van de andere Astra's: recht, hoekig, modern en bijna steriel. Zelfs de randen van de voortreffelijk zittende voorstoelen zijn strak afgesneden om te passen bij het interieur. Net als alle andere Astra's biedt ook deze TwinTop voldoende hoofdruimte voor lange bestuurders en veel bergruimte in het interieur.

Daarbij zit het ontwerp vol ergonomische vondsten die het dagelijks leven met de Astra veraangenamen (zie daarvoor de test van de Astra hatchback). De luxeproblemen waar menig cabriolet door wordt gekenmerkt blijven dankzij de verwantschap met de Astra hatchback uit bij de TwinTop.

Schoonheidsfoutjes

Tegelijkertijd is het jammer dat dit topmodel zich nauwelijks onderscheidt van een alledaagse Astra. De geteste auto is de snelste en meest luxueuze uitvoering op de prijslijst, maar dat komt niet terug in de aankleding. Een turbodrukmeter, een olietemperatuurmeter of zelfs maar een koelwatertemperatuurmeter kon er niet van af. Ook bekerhouders schitteren door afwezigheid. Het optionele audiosysteem met zeven luidsprekers levert een rommelig geluid dat van alle kanten tegelijk lijkt te komen.

Opel Astra TwinTop

Wie kiest voor een uitvoering met sleutelvrije toegang heeft daarmee een handige optie, maar moet wel rommelen met een plastic noodsleuteltje om het dashboardkastje te vergrendelen wanneer de auto wordt geparkeerd met geopend dak. Echt vervelend is dat voor het interieur van deze cabriolet dezelfde materialen zijn gebruikt als voor de Astra's met vast dak. Wanneer het een keer natregent, droogt het op met kringen en strepen die tot in lengte van jaren zichtbaar blijven.

Op deze schoonheidsfoutjes na, is de TwinTop een prettige coupé die er goed in slaagt de bestuurder het gevoel te geven een bijzondere auto te rijden. Met gesloten dak heeft de TwinTop de geborgen sfeer die kenmerkend is voor een coupé. Het comfort is vergelijkbaar met dat van gewone Astra's. Wel valt op dat de TwinTop met gesloten dak enigszins tordeert. Vooral op slecht wegdek is hoorbaar hoe de plaatdelen werken en het leder zachtjes kraakt. Dat doet geen afbreuk aan de ervaring, maar het is wel hoogst ongebruikelijk voor een coupé-cabriolet.

Cabriolet

Als coupé weet de TwinTop te behagen, als cabriolet begint het feest pas echt. Meer dan bij menig andere cabriolet voelt de Astra met geopend dak als een compleet andere auto. Ineens lijkt de TwinTop sneller en wendbaarder, waarmee de auto is getransformeerd van luxe coupé tot pure pretmachine.

De transformatie is te volbrengen met een druk op de knop. Heel bijzonder is dat het dak te bedienen is met de afstandsbediening. Dat is handig en vooral heel leuk. Buiten de auto is een schouwspel te volgen waarbij de achterklep opent, de dakpanelen inelkaar schuiven, de achterruit behendig onder de constructie door laveert en scharnierende paneeltjes uiteindelijk voor een perfect slotakkoord zorgen. Uiteraard is het dak ook vanuit de auto te bedienen en dat mag al rijdende tot maximaal 30 km/u. Een test op "volle snelheid" leert dat dit probleemloos kan zonder losgewaaide onderdelen rond te strooien.

Opel Astra TwinTop

Opel heeft er alles aan gedaan om de TwinTop ook met geopend dak zo praktisch mogelijk te maken. Het deel van de bagageruimte (met skiluik!) dat met geopend dak overblijft, is tot het laatste hoekje bruikbaar en toegankelijk. Vooral dat laatste is bijzonder. Na het openen van de uiterst gammel aanvoelende achterklep, is een rode knop zichtbaar in de rand van de bagageruimte. Daarmee kan de opgevouwen dakconstructie tijdelijk ruimte maken om grote stukken bagage in te laden. Dit systeem is niet bepaald snel, maar het is in de praktijk uiterst praktisch.

Het comfort met geopend dak is gemiddeld. Gemiddeld is anno 2006 echter zeer comfortabel. Ook op hoge snelheid kan zonder problemen een gesprek worden gevoerd zonder de stem te verheffen. Ook losliggende spullen waaien niet meteen weg. Dit comfort is te danken aan de voorruit die tot bijna boven de voorstoelen doorloopt. Tegelijkertijd beperkt deze constructie het gevoel van vrijheid en wordt de instap iets lastiger gemaakt.

Topmodel

De TwinTop is het topmodel van de Astra-familie en voor de gelegenheid is de testauto voorzien van de top-motor. Dat is een twee liter viercilinder die dankzij een turbo 200 pk levert. Ondanks dit surplus aan vermogen is deze snelste TwinTop absoluut niet opdringerig of agressief. Deze cabriolet leent zich uitstekend voor een kalme toertocht waarbij de inzittenden volop kunnen genieten van de omgeving.

Maar het kan ook anders. Zoals iedere Astra is ook de TwinTop leverbaar met een sport-knop. Met die knop kan worden gekozen voor een comfortabel of juist een sportief karakter. In de sport-stand wordt de besturing merkbaar zwaarder en exacter, reageert de motor alerter op het gas, bijten de remmen iets harder en wordt het onderstel stugger.

Wanneer het gas nu dieper wordt ingedrukt, springt de turbo gretig bij en zet de "TwinTop 2.0 turbo" uitstekende prestaties neer. Het vermogen is zelfs zo overvloedig dat de voorwielen het slechts met moeite kunnen verwerken. Bij voluit accelereren wordt de neus licht en vermindert de grip. Bovendien tordeert de TwinTop behoorlijk waardoor dit snelste exemplaar sportief, maar geen sportwagen is.

Met een lichtere motor levert de TwinTop daarom minstens zoveel plezier. Want het zijn vooral het levendige weggedrag en de vrijheid die iedere rit met de TwinTop tot een waar genoegen maken.

Opel Astra TwinTop

Conclusie

De Opel Astra TwinTop is zonder twijfel de fijnste van de Astra-lijn. De design-taal is hetzelfde als van de andere modellen, maar in de TwinTop komt deze het best tot zijn recht. Evenals iedere Astra is de TwinTop een moderne, praktische en ruime auto voor dagelijks gebruik. De TwinTop voegt daar de exclusiviteit van een coupé en de vrijheid van een cabriolet aan toe.

In vergelijking met andere coupé-cabriolets scoort de Astra TwinTop vooral op het punt van bruikbaarheid. Het interieur is bovengemiddeld ruim en de bagageruimte is dankzij diverse slimme vindingen optimaal bruikbaar. Daarbij biedt de Astra TwinTop evenveel comfort als de concurrentie, maar met een druk op de sport-knop verandert dat karakter compleet. Dan verandert de TwinTop van heerlijke toerauto in een sportieve rijdersauto. Kortom: de Opel Astra TwinTop is op-en top Astra!

plus
  • Geslaagde vormgeving
  • Levendig en vlot rijgedrag
  • Zeer praktisch voor een cabriolet
min
  • Niet vrij van rammeltjes
  • Tordeert, ook met gesloten dak
  • Interieur onvoldoende weerbestendig