Publicatiedatum: 19 maart 2013
Opel Cascada
Autotest

Opel Cascada

Klassieke schoonheid

Autotest - Er komt een tijd dat je je realiseert dat je volwassen bent. Een auto is niet langer een stuk speelgoed of een middel om indruk te maken op anderen. Dat wil niet zeggen dat je een bijzondere auto niet meer kan waarderen. In tegendeel! Je smaak is verfijnd. Wellicht is een Opel Cascada dan aantrekkelijker dan ooit tevoren?

Kort na aanvang van de testrit valt er iets op: de Opel Cascada heeft een grootsheid die ongebruikelijk is voor een auto in deze prijsklasse. Rijden met de Cascada is niet opwindend, maar rustgevend.

Vierpersoons

Een blik op de specificaties leert waarom: de vormgeving is bescheiden en ook het prijskaartje zorgt voor een zeker vooroordeel. Maar... in feite is deze open Opel even groot als een Audi A5 Cabrio of een Mercedes-Benz E-Klasse Cabriolet! Als de Cascada met een andere Opel moet worden vergeleken, dan is het meer met een Insignia dan met een Astra.

Opel Cascada

Opel presenteert de Cascada als een volwaardige vierzitter en dat is niet geheel ten onrechte. De ruimte voorin is prima. De hoofdruimte achterin is beter dan het uiterlijk van de auto doet vermoeden. Het is vooral de beenruimte achterin die er voor zorgt dat lange volwassenen niet prettig zitten (maar voor een korte afstand is het geen probleem).

Optioneel zijn de voorstoelen elektrisch verstelbaar. Ook het ruimte maken om achterin te kunnen stappen gebeurt elektrisch. Uit veiligheidsoverwegingen schuift de stoel zo langzaam naar achteren dat het niet makkelijk, maar vooral heel storend is. Een slim detail: als de stoel bij het terugschuiven weerstand ondervindt, concludeert de computer dat er meer beenruimte achterin nodig is en stopt het verschuiven.

Opel Cascada
Opel Cascada

Dak

De Cascada is voorzien van een traditioneel, stoffen dak. Opel heeft daarvoor gekozen omdat een stoffen dak makkelijker is op te vouwen dan een metalen dak. Dat gaf de vormgevers meer vrijheid, met als resultaat een eleganter silhouet. Ook niet onbelangrijk: een stoffen dak is lichter en dat komt zowel het rijgedrag als het verbruik ten goede.

Het dak is extreem strak gespannen om opbollen bij het rijden op hoge snelheden te voorkomen (de lage luchtweerstand achter de auto kan een stoffen dak doen vervormen). Let bij een eventuele proefrit ook op de prachtig geïntegreerde achterruit. Het sluit naadloos aan op de stoffen kap, terwijl het bij de meeste cabrio's "onder" de stof is geklemd.

Opel Cascada

Het dak kan desgewenst al rijdende met snelheden tot 50 km/u worden geopend en gesloten. Dit kost 17 seconden. Veel belangrijker dan dat is het raffinement van het mechaniek. Alle motoren, poulies, scharnieren en wat dies meer zij doen hun werk vrijwel onhoorbaar.

Helaas is de kwaliteit van de stoffen kap matig. De testauto was voorzien van een optionele laag extra geluidsisolatie. Desondanks drongen geluiden van het overige verkeer nadrukkelijker tot het interieur door dan in andere cabrio's. Geluiden van de motor, rijwind of banden zijn juist nauwelijks hoorbaar.

Opel Cascada

Met geopend dak is de Cascada stiller en comfortabeler dan gemiddeld. Het mechaniek is zo goed als onhoorbaar. De rijwind is nauwelijks hoorbaar of voelbaar. Zo bleven losse papieren op de bijrijdersstoel ook op de snelweg onverstoord liggen. De hoge mate van comfort is mede te danken aan het feit dat de voorruit tot bijna boven de hoofden van de bestuurder en bijrijder doorloopt. Het nadeel hiervan dat het gevoel van vrijheid minder groot is.

„Vooral bij een kleine 2.000 tpm laat de Cascada zich heerlijk rijden op een golf van trekkracht“
Opel Cascada

Motor

De Cascada is vooral bedoeld als toerauto, niet als sportwagen. Dat wordt nog eens onderstreept door de geheel nieuw ontwikkelde 1.6 liter turbo benzinemotor. Deze motor biedt geen nieuwe technieken of vindingen. Toch had Opel een goede reden om een nieuwe motor te ontwikkelen: men wilde de nadruk leggen op souplesse in plaats van prestaties. Daarbij zijn alle bestaande technieken verfijnd, met als resultaat een uitzonderlijk stille loop.

De 1.6 Turbo laat zich rijden als een diesel. Vooral bij een kleine 2.000 tpm laat de Cascada zich heerlijk rijden op een golf van trekkracht ("koppel"). Wanneer alle 170 paardenkrachten worden aangesproken, presteert de Cascada met zoveel gemak dat de auto veel minder snel lijkt dan deze eigenlijk is. Alleen het feit dat het overige verkeer in de binnenspiegel verdwijnt, maakt duidelijk dat de snelheid er wel degelijk goed in zit.

Opel Cascada

Verbruik

Sommige merken vergeten bij hun sterkere motoren het verbruik; "er is toch geen eer aan te behalen" lijken ze te denken. Opel heeft de Cascada 1.6 Turbo echter voorzien van alle brandstofbesparende technieken die ook in de andere modellen zijn te vinden. Denk daarbij aan een start/stop-systeem en een schakelindicator om de bestuurder te helpen zuinig te rijden.

Volgens Opel verbruikt de "Cascada 1.6 Turbo" 6.2 liter per 100 km. Een eerste testrit kostte 9 liter per 100 km. Na een zuinigheidsrit daalde het gemiddelde naar 6.9 liter per 100 km.

Weggedrag

Het laat zich bijna raden: ook als het gaat om rijeigenschappen kiest de Cascada voor comfort in plaats van sportiviteit. Dat wil niet zeggen dat de auto overdreven zacht is geveerd. Het onderstel is even stevig als bij de sportievere cabrio's en ook de besturing is even exact, alleen daagt de Cascada niet uit tot snel bochtenwerk.

Opel Cascada

Dankzij "FlexRide" kan met een druk op de knop worden gekozen voor een normaal, sportief of comfortabel karakter. Dit heeft invloed op zowel de reactie op het gaspedaal, de besturing als het onderstel. Het verschil tussen de drie modi is in de praktijk echter kleiner dan de folder wil doen geloven.

De voorwielophanging is overgenomen van de razendsnelle Insignia OPC. Mede daarom voelt de Cascada niet zwaarlijvig, maar juist wendbaar als een kleinere cabriolet.

Opel Cascada

Conclusie

Opel wil meer dan alleen Duits en degelijk zijn. Daarom introduceerde het merk recentelijk de jonge, snelle, wilde Adam. Nu volgt de meer volwassen, verfijnde en elegante Cascada. De Cascada kost even veel als een compacte cabriolet, maar is in feite even groot als de royaal bemeten vierpersoons cabrio's van andere merken. Alleen daarom vormt de Cascada al een uniek aanbod.

Bovendien weet de Cascada te overtuigen met zowel het uiterlijk als de rijeigenschappen. De lijnen zijn klassiek elegant en dat maakt meteen duidelijk dat dit geen auto is om indruk op anderen te maken, maar om zelf van te genieten. Daarbij verwent de Cascada met een grote mate van verfijning. Dat komt tot uiting in de gekozen materialen, de uitrusting en zelfs de geluiden van het mechaniek. Ook als het gaat om rijeigenschappen kiest de Cascada niet voor sportiviteit, maar verwent juist met rust en raffinement.

plus
  • Volwaardige vierzitter
  • Beschaafde uitstraling
  • Verfijnd, comfortabel en luxueus
min
  • Stevig verbruik
  • Matig zicht naar achteren bij gesloten dak
  • Met gesloten kap minder stil dan concurrenten