Publicatiedatum: 2 februari 2007
Opel Vectra OPC
Rij-impressie

Opel Vectra OPC

Pijlsnel

Rij-impressie - De Opel Vectra 1.9 TDi levert precies 100 pk. Daarmee komt die brave auto probleemloos mee in het verkeer. Het topmodel van de Vectra-reeks is onder handen genomen door het Opel Performance Center en is nu goed voor bijna drie keer zo veel vermogen. Daarmee verandert deze brave stationwagon in een heel wat minder brave auto ...

Moderne motoren worden aangestuurd door een computer. Recent vond Opel het nodig om de computer van de motor van de Vectra OPC opnieuw te programmeren. Met 255 pk was de Vectra OPC al een snelle auto, maar nu zijn daar nog eens 25 paardekrachten bijgekomen; genoeg om een klein stadsautootje aan te drijven. De 2.8 liter zescilinder turbomotor is nu goed voor een totaal van 280 pk, 355 Nm trekkracht en een imponerend geluid.

Opel Vectra OPC

Hyper

Het effect van al die paardenkrachten is direct merkbaar. De Vectra OPC reageert hyper alert op het gas en moet vooral in de stad met kousenvoeten gereden worden. Een verkeerde beweging en de Vectra schiet er als een pijl vandoor. Al het motorvermogen wordt alleen op de voorwielen overgebracht en die hebben daar moeite mee. Volgens de geleerden kan een voorwielaangedreven auto maximaal 200 en in uitzonderlijke gevallen 250 pk verwerken, de Vectra OPC gaat ruim over die grens heen.

Het gevolg is dat de tractiecontrole en het elektronische stabiliteits programma (ESP) zich op z'n zachtst gezegd niet vervelen. Zelfs met inschakelende veiligheidsnetten trekt de auto hevig in het stuur bij vol gas en is het zaak voorzichtig met het overvloedige vermogen om te springen.

Opel Vectra OPC
Opel Vectra OPC

Wanneer de elektronische veiligheidsnetten worden uitgeschakeld, kan spelen met de Vectra OPC uitmonden in een orgie van wielspin. Optrekken op een helling levert rokende voorbanden op. Vol gas een bocht in resulteert gegarandeerd in onderstuur (wegglijden over de voorwielen).

De ontwerpers van de auto hebben geen problemen met deze bevindingen. De kleinere Opel OPC modellen zijn volgens hen bedoeld als pretmachines, maar de Vectra OPC is een reisauto. Dankzij de grote motor kan de auto met groot gemak en vooral op zeer hoge snelheid enorme afstanden afleggen.

Dat doet de Vectra OPC inderdaad prima. Ook bij lage toeren in de zesde versnelling is de kracht al enorm. In alle rust kan de Vectra OPC bij hoge kruissnelheid kilometers vreten. Dankzij de turbomotor is het verbruik relatief gunstig.

Deze pijlsnelle reismachine biedt plaats aan maximaal vijf personen en een flinke hoeveelheid bagage. De elektrisch bedienbare achterklep biedt een brede toegang tot een volmaakt vlakke laadvloer. De rugleuning van de achterbank kan in twee ongelijke delen worden neergeklapt om de bagageruimte nog groter te maken. Dat kan in één beweging; het is niet nodig om eerst de zittingen van de achterbank op te klappen of de hoofdsteunen te demonteren.

Opel Vectra OPC

Conclusie

De Opel Vectra OPC Stationcar biedt op het eerste gezicht te veel van het goede. De auto levert extreem veel paardenkrachten per euro, maar kan die kracht moeilijk omzetten in sportieve prestaties. Deze auto is echter niet bedoeld als sportwagen, maar als snelle reisauto voor de lange afstand. In dat opzicht is de Vectra OPC wel degelijk geslaagd. Ook als stationcar deugt de Vectra, de bagageruimte is groot, goed toegankelijk en tot de laatste kubieke centimeter bruikbaar.

plus
  • Riante uitrusting
  • Comfortabele reisauto
  • Veel paardenkrachten per euro
min
  • Geen sportwagen