Publicatiedatum: 1 april 2010
Peugeot RCZ
Autotest

Peugeot RCZ

Geniaal of gek?

Autotest - Geniaal en gek liggen soms akelig dicht bij elkaar. Beide durven radicaal te breken met de norm. De gek wordt echter verguisd om de afwijkende ideeën. Het genie wordt er juist om bewonderd en krijgt uiteindelijk navolging. De Peugeot RCZ is ook zo'n twijfelgeval. De auto is nergens mee te vergelijken en roept direct de vraag op: is de RCZ alleen maar anders of daadwerkelijk beter dan de rest?

Op iedere autoshow tonen autofabrikanten zogenaamde "conceptcars". Dit zijn experimentele, handgemaakte auto's waarmee een merk laat zien waar het toe in staat is en hoe modellen er in de verre toekomst uit zouden kunnen zien.

Peugeot RCZ

Veel conceptcars worden jaren na hun optreden op een autoshow in productie genomen, zij het in sterk aangepaste vorm. Dat is deels om de productiekosten te drukken en ook om in de smaak te vallen bij een conservatief publiek. En hier is de Peugeot RCZ meteen anders, want het productiemodel lijkt als twee druppels water op het zo gewaagde concept van weleer! Zelfs het dak en de achterruit met bollingen zijn overgenomen (dit is door de ontwerpers afgekeken van de Le Mans racewagen van Peugeot).

In vergelijking met andere coupés is de RCZ flamboyanter, maar tegelijkertijd ook eleganter. Een unieke combinatie! Tijdens de rijtest blijkt de RCZ bovendien een imponerende verschijning te zijn, want menig andere auto maakt spontaan ruimte als de RCZ in de binnenspiegel verschijnt.

Peugeot RCZ
Peugeot RCZ

Interieur

Het gewaagde ontwerp beperkt zich niet tot het exterieur, ook in de cabine hebben de ontwerpers er alles aan gedaan de inzittenden het gevoel te geven een speciale auto te rijden. Zelfs het dashboard van de testauto is met leder bekleed ("integraal lederpakket"), wat sterk bijdraagt aan de exclusieve uitstraling. Kies deze bekleding echter alleen in een donkere kleur, want een lichtgrijs dashboard reflecteert hinderlijk in de voorruit (zie foto).

Vooralsnog is de RCZ leverbaar in één uitrustingsniveau en dat laat weinig te wensen over. Een van die weinige wensen is ondersteuning voor de Apple iPod, want het audiosysteem leest alleen mp3-bestanden van een USB-stick. De afwerkingskwaliteit van het interieur is voldoende, maar kan niet tippen aan de belangrijkste concurrent: de Audi TT. Deze laatste is dan ook vele duizenden euro's duurder. Zeker gezien de prijs, levert Peugeot een prima product met de RCZ.

De ruimte voorin is prima. Omdat de stoelen ver in hoogte kunnen worden versteld, zitten ook langere bestuurders prima onder het lage dak. Dankzij de lage zit en het geringe glasoppervlak geeft de cabine van de RCZ een geborgen gevoel. Het geringe glasoppervlak heeft echter ook een nadeel: de A-stijl (de balk tussen de voorruit en de voorste zijruit) neemt een flink deel van het zicht weg. De grote unit van de binnenspiegel ontneemt de bestuurder een deel van het zicht op bijvoorbeeld een rotonde.

De ruimte op de achterbank is minimaal, deze is er echt alleen voor de sier. De bagageruimte is juist vergelijkbaar met die van een gemiddelde hatchback. Bovendien kan de achterbank worden neergeklapt en daarmee is de RCZ bovengemiddeld praktisch voor een coupé.

Peugeot RCZ

Rijden!

Genoeg voorbeschouwing? Dan is het tijd om de grote vraag te beantwoorden: rijdt de RCZ net zo goed al hij er uit ziet? Om het antwoord te vinden zijn twee proefritten gemaakt, want afhankelijk van de motor is de RCZ van een ander onderstel voorzien en dat maakt een wereld van verschil. Let hier op bij het maken van een eigen proefrit: neem geen genoegen met een testrit met een "soortgelijke" uitvoering.

„De vormgeving is gek, flamboyant en gedurfd en dat is alleen maar bewonderenswaardig“

Daarbij is het belangrijk te weten dat de RCZ niet bedoeld is als volbloed sportwagen. Dit is een sportieve coupé die dankzij het bijzondere uiterlijk een spannendere ervaring moet geven. Technisch gezien is de RCZ gebaseerd op de Peugeot 308. De spoorbreedte is echter vergroot, het zwaartepunt verlaagd (-4 cm) en de wielen zijn (veel) groter. Ondanks het bijzondere uiterlijk is dit geen achterwielaangedreven sportwagen met middenmotor, de motor ligt voorin en drijft de voorwielen aan.

Peugeot RCZ

Diesel

De dieselmotor is gekoppeld aan het standaard onderstel, de standaard besturing en de standaard versnellingsbak. Hiermee is de RCZ al opmerkelijk levendig en vooral ontzettend uitdagend. Hard rijden en vooral snel bochtenwerk geven een enorme voldoening.

De 2.0 HDiF levert prima prestaties en is dankzij het forse koppel (340 Nm) vooral heel sterk bij tussenacceleraties. Terugschakelen is nauwelijks nodig; in iedere versnelling is het aangename gevoel aanwezig dat er een lawine van extra trekkracht paraat staat.

Peugeot RCZ

Een schakelindicator geeft aan wat het meest economische moment is om een volgende of vorige versnelling te kiezen. Wie die instructies strikt opvolgt, verbruikt in de praktijk zo'n 6 liter diesel per 100 km (fabrieksopgave: 5.3 liter per 100 km). Een uitgesproken sportieve rijstijl kost een liter extra.

Benzine

Speciaal voor de RCZ heeft Peugeot samen met BMW een geheel nieuwe 1.6 liter turbomotor ontwikkeld. Deze levert 200 pk (!) en 275 Nm trekkracht. In de praktijk is de RCZ hiermee nauwelijks sneller, maar wel veel gretiger dan met de dieselmotor. Vooral vanaf 4.000 toeren per minuut kan de auto heerlijk versnellen. Om de pret te verhogen wordt juist dan een klep in de uitlaat geopend en klinkt een onverwacht diep geluid voor een kleine motor als deze.

Dankzij de slimme turbotechniek is het testverbruik van de benzineauto niet veel hoger dan dat van de diesel: 7.3 liter per 100 km.

De "1.6 THP" benzineauto is voorzien van een sportonderstel (met extra veerpootbrug), kleiner stuurwiel en kortere versnellingshendel. Hiermee reageert de auto overduidelijk directer en alerter op de commando's van de bestuurder, maar niet noodzakelijkerwijs beter. De wegligging wordt niet significant verbeterd, terwijl de bestuurder wel harder moet werken.

Tijdens een race op een circuit is de RCZ met sportonderstel ongetwijfeld sneller. Op de openbare weg geeft de auto met standaard onderstel een beter gevoel omdat de RCZ dan met minder moeite al uitstekende prestaties levert.

Peugeot RCZ

Conclusie

Is de Peugeot RCZ een geniale of een gekke auto? Het antwoord is: beide. Alhoewel de term "geniaal" wel erg hoogdravend is, valt de RCZ onder andere op door de prima motoren. De hier gereden "1.6 THP" en "2.0 HDiF" leveren beide prima prestaties en zijn toch redelijk zuinig. Het weggedrag van de RCZ is in één woord uitstekend. Bovendien is de RCZ redelijk praktisch voor een coupé. Gezien de prijs is de uitrusting compleet te noemen.

De vormgeving is gek, flamboyant en gedurfd en dat is alleen maar bewonderenswaardig. Bovendien is dit waardoor de RCZ echt boven de middenmoot uitsteekt. Puur rationeel gezien rijdt de RCZ niet beter dan een snelle hatchback, maar dankzij de te gekke vormgeving biedt deze Peugeot wel degelijk meer plezier.

plus
  • Prima prestaties, uitstekend weggedrag
  • Altijd het gevoel een exclusieve auto te rijden
  • Briljante, gewaagde, flamboyante en prachtige vormgeving!
min
  • A-stijl zit hinderlijk in zicht
  • Audiosysteem ondersteunt geen iPod
  • Dashboard in lichte kleur reflecteert hinderlijk in voorruit