Publicatiedatum: 28 mei 2021
Renault Kangoo
Autotest

Renault Kangoo

Een positieve bijdrage

Autotest - Een bedrijf voeren is een serieuze zaak. Het gaat om kosten, baten en continuïteit. Dat wil echter niet zeggen dat er geen ruimte is voor een vrolijke noot. En die brengt de Renault Kangoo al decennia lang, uiteraard zonder in te boeten op de functionaliteit. Welke positieve bijdrage zal de geheel nieuwe, derde generatie van de Kangoo brengen?

Ook de derde Kangoo heeft een sympathieke uitstraling dankzij grote ronde koplampen en een vloeiend lijnenspel. Van de zijkant gezien wordt de vorm van de zijruiten in de portieren doorgetrokken naar achteren, waardoor een speels geheel ontstaat. Achter dat vrolijke exterieur gaat echter een doordacht interieur schuil.

Renault Kangoo

Sesam open u!

De belangrijkste innovatie is een constructie zonder B-stijl. Dat wil zeggen dat de balk tussen de voor- en achterportieren (in dit geval een schuifdeur) ontbreekt. Daardoor ontstaat een ongekend ruime toegang tot de bijrijdersstoel en de laadruimte. Renault noemt dit de "Open Sesame" optie. Hiermee kunnen bijvoorbeeld zeer grote stukken (tot 3 meter!) niet alleen via de achterdeuren, maar nu ook via de zijdeuren worden geladen. Echter, in Nederland kan hier geen gebruik van worden gemaakt omdat voor een grijs kenteken een nadrukkelijke scheiding tussen de laadruimte en het passagierscompartiment vereist is.

Gelukkig heeft de Nederlandse koper wel profijt van andere vindingen. Zo zijn de voorportieren tot 90 graden te openen voor een extra makkelijke toegang, en daar heeft de wetgever niets op tegen. Optioneel is de Kangoo leverbaar met een plafondrek ("Easy Inside Rack") waarmee lading tot 2 meter door kan worden geladen tot boven de hoofden van de bestuurder en bijrijders. Bijna vanzelfsprekend in dit segment: de ruimte tussen de wielkasten is voldoende om een europallet te kunnen laden. De laadruimte meet 3.3 kubike meter.

Renault Kangoo
Renault Kangoo

Indien gewenst kan de laadruimte extra worden beveiligd. Dan worden de knoppen om de op het dashboard om de achterdeuren te ontgrendelen gedeactiveerd wanneer de sleutel niet aanwezig is. Als een kwaadwillende zich toegang verschaft tot het interieur, geeft dat dus geen toegang tot de (kostbare) lading.

Uitrusting en comfort

Renault belooft dat de Kangoo extra geschikt is voor lange bestuurders en dat is meteen merkbaar bij het plaatsnemen achter het stuurwiel. In de regel wordt de stoel in een bestelwagen naar achteren geschoven tot de scheidingswand, maar dan nog blijft de (been)ruimte beperkt. De voorstoelen van de Kangoo zijn over een grotere afstand verstelbaar en daarom is de ruimte voorin bovengemiddeld goed. Het stuurwiel is vervolgens in hoogte en diepte verstelbaar. En als het over het zitcomfort gaat: de stoelen zijn gevuld met twee soorten schuim om tot een balans tussen pasvorm en comfort te komen. Volgens Renault zorgt dit voor extra gemak bij intensief gebruik, en zelfs tijdens deze eerste korte kennismaking vielen de stoelen positief op.

Net als alle andere autofabrikanten geeft ook Renault de bedrijfswagens steeds meer de luxe en verfijning van een personenauto. Een slimme voorziening van de Renault gezinsauto komt nu naar de Kangoo: in plaats van een dashboardkastje is voorzien in een "dashboardlade" en daarin past veel meer. Als dat niet voldoende is, is onder de voorbank nog eens 10 liter "verborgen" bergruimte te vinden.

„Weliswaar investeert Renault voornamelijk in elektrische aandrijving, toch maakt de doorontwikkelde dieselmotor zelfs met kleine aanpassingen een grote sprong vooruit. Dat komt tot uiting in de stille loop en het gemak waarmee vermogen wordt geleverd“

Optioneel is een keurig verzorgd audio-, communicatie- en navigatiesysteem verkrijgbaar, dat vergelijkbaar is met dat van (eenvoudige) personenauto's van Renault. Dankzij ondersteuning voor Apple CarPlay en Android Auto is het bovendien toekomstbestendig.

Veiligheid

De Kangoo is te voorzien van 20 verschillende functies om de bestuurder te assisteren en daarmee de veiligheid te verbeteren. Twee daarvan werden tijdens de testrit als extra zinvol ervaren. Voortaan waarschuwt de elektronica ook voor objecten die te dicht bij de zijkant van de auto komen. Dat is handig in smalle straten, in druk verkeer en tijdens manoeuvreren. Bij dat laatste helpen overigens ook de lekker grote buitenspiegels, die zelfs een maatje groter zijn dan bij de vorige Kangoo.

Renault Kangoo

Het meest in het oog springend is het beeldscherm in plaats van een binnenspiegel. Wanneer de auto is uitgevoerd met geblindeerde achterdeuren, is het mogelijk om te kiezen voor een digitale binnenspiegel. Die is niet breed zoals een glazen spiegel, maar vierkant als een computerscherm. Daardoor lijkt het alsof het om een goedkope oplossing van de accessoire-handel gaat, maar in feite is dit een logische keuze. De beeldsensor van de camera geeft een vierkant beeld en wanneer dit moet worden weergegeven binnen de verhoudingen van een traditionele binnenspiegel dan moet het sterk verkleind worden of gaat een deel van het beeld verloren.

Weggedrag

De Kangoo staat op een nieuw platform dat is gebaseerd op dat van de huidige Renault Megane en de vorige Kangoo. Voor de elektrisch aangedreven versie wordt zelfs een uniek platform ontwikkeld, zodat de voordelen die die techniek biedt optimaal kunnen worden benut.

Voor deze test is gereden met 280 kg belading en daarmee is de Kangoo keurig in balans. Het onderstel heeft geen enkele moeite met deze belading. Op slecht wegdek is het comfort voldoende. Op snelheid hebben de banden (en remmen!) geen enkele moeite om het gewicht onder controle te houden. Het gevoel in het stuurwiel is voldoende om te weten wat er gaande is onder de voorwielen, maar zodanig terughoudend dat het rijden niet snel vermoeit.

Renault Kangoo

Aandrijving

De Kangoo is verkrijgbaar met een benzine-, diesel- of elektromotor. Voor deze test zijn alleen de eerste twee geprobeerd, want de elektrische versie is op het moment van schrijven nog niet in productie. De 130 pk sterke benzinemotor is overduidelijk niet de sterkste die Renault op de plank had liggen, maar biedt wel een balans tussen prestaties en verbruik. Het vermogen is voldoende om moeiteloos, en vooral heel stil, met de verkeersstroom mee te komen. Alleen wanneer het gaspedaal heel diep wordt ingetrapt en de viercilinder de tijd krijgt om toeren te maken, toont de "Kangoo TCe 130" echte daadkracht.

Weliswaar investeert Renault voornamelijk in elektrische aandrijving, toch maakt de doorontwikkelde dieselmotor zelfs met kleine aanpassingen een grote sprong vooruit. Dat komt tot uiting in de stille loop en het gemak waarmee vermogen wordt geleverd. Alhoewel de "Kangoo dCi 95" niet snel is, is de krachtbron wel heel sterk. Daardoor wordt zelfs ongemerkt te hard gereden! In het gaspedaal was niets van de belading merkbaar en de Kangoo diesel voelde zelfs lichter en vlotter dan de versie met benzinemotor!

Ondanks de verfijnde loop en nette prestaties, is de CO2-uitstoot van de verbrandingsmotoren niet of nauwelijks gedaald. De prijs inclusief CO2-belasting is daarom zodanig hoog, dat een Kangoo op geel kenteken duurder zou zijn dan een Megane Scenic of zelfs Espace! Bij zakelijk gebruik speelt dit probleem niet. De Kangoo als gezinsauto keert alleen terug als elektrische auto.

Renault Kangoo

Conclusie

Welke positieve bijdrage levert de derde generatie van de Renault Kangoo? Dankzij doorontwikkelde verbrandingsmotoren begint dat met meer rust en souplesse. Het verbruik en de CO2-uitstoot zijn echter nauwelijks gedaald. De bijdrage gaat verder met een moderne uitrusting, waardoor de Kangoo zowel comfortabeler als veiliger is geworden. De stoelen verdienen dankzij de materialen en de verstelmogelijkheden een speciale vermelding.

De Kangoo is (iets) ruimer geworden en die ruimte is bovendien slimmer te gebruiken. Het interieur biedt volop bergruimte om het dagelijks leven aangenamer te maken. De laadruimte is voortaan beter toegankelijk (alhoewel de belangrijkste vinding helaas niet in Nederland is toegestaan) en is met de juiste opties optimaal te benutten. Kortom: doordachte ergonomie, rust en comfort. Dat is een positieve en welkome bijdrage aan ieder bedrijf!

plus
  • Moderne uitrusting
  • Ruimte optimaal te gebruiken
  • Verkrijgbaar als diesel, benzine en elektrische auto
min
  • Open Sesame in Nederland niet toegestaan
  • Telefoonhouder rammelt indien niet in gebruik
  • CO2-uitstoot nauwelijks gedaald t.o.v. vorige generatie Kangoo